Hoppa till huvudinnehåll

En bra idé är den bästa raggningsrepliken

Rasmus Ekholm.
Rasmus Ekholm tror att hype är bra. Rasmus Ekholm. rasmus ekholm

Att få sin egen idé finansierad då tusentals andra hoppfulla företagare har samma mål i sikte kräver vassa armbågar. Evenemanget Slush erbjuder en mötesplats för investerare och företagare – men räcker det med en god idé för att få en investerare att öppna plånboken?

I Helsingfors är just nu 15 000 hoppfulla människor samlade under ett och samma tak. Slush har vuxit från ett möte med fem deltagare år 2008 till ett evenemang som lockar företagare från hela världen. Evenemanget är ett bevis på att uppstarts-företag verkligen lockar många.

- Den globala marknaden finns via internet bakom ett klick. Det är lättare att slå igenom, säger Rasmus Ekholm, som är ordförande för Arcada Entrepreneurship Society (Arcada ES).

Att det ekonomiska läget just nu inte är så bra i Finland har vi fått höra och uppleva redan i många år. Ändå är det många som vågar ta ett steg ut i det ekonomiskt osäkra – och grunda startup-företag, eller uppstartsföretag som det heter på svenska.
Rasmus Ekholm tror att viljan att starta ett företag går hand i hand med Finlands ekonomi.

- Det har gått dåligt, arbetsplatserna är inte konstanta – man måste börja göra saker själv. Då har evenemanget byggts upp och blivit ett megaevenemang.

Ekholm tror att människor behöver lite hype, lite energi för att grunda något nytt. Och den hypen erbjuder Slush.
Evenemanget har också kritiserats för sin hype och många tycker att det är oproportionerligt uppblåst.

Ghita Wallin, som är ansvarig för de nordiska kontakterna på Slush, medger att evenemanget riskerade att växa sig för stort.

Men Rasmus Ekholm är nöjd med all uppmärksamhet som evenemanget har fått, trots att det är många som deltar.

- Jag tycker att hype är bra. Det ändrar attityder i människor, och det behövs för förändring och att människor ändrar sina attityder, säger Ekholm.

Inte en blind-dejt med investerare

De flesta som går på Slush drömmer om att få en egen idé finansierad. Men hur lätt är det att ragga upp en investerare då alla andra har samma mål i sikte?

- En bra produkt säljer sig också själv brukar man säga och det är sant. Med en bra idé och ett bra team får du det sålt. Teamet är grunden till allt, en investerare vill ha ett bra team.

Slush är ändå inte som att gå på en massa blind-dejter med investerare – de flesta som vill lägga sina pengar på uppstartsföretag har redan på förhand valt ut vad de lägger krut på.

- På Slush är det mest förhandsbokade möten. Det är inte ”random pitching” – det händer också, men stora investerare har redan bokat sina möten med startups, säger Rasmus.

Rasmus Ekholms hetaste tips för den som vill finansiera sin idé är enkel.

- Tro på dig själv. Lär av människor omkring dig. Lyssna på andra men tro på din egna tanke.

Nyligen publicerat - X3M