Hoppa till huvudinnehåll

Ted recenserar Keep Talking and Nobody Explodes - spräng dina vänner

Benny är säkert bra på många saker, men att ha honom att desarmera bomber är ungefär lika smart som att låta muränor vakta kattungar. I videon får ni se när Ted och Susanne försöker sitt bästa.

Keep Talking and Nobody Explodes är ett mycket annorlunda spel. Idén är väldigt simpel: en spelare desarmerar bomben och alla andra sitter med bombdesarmeringsmanualer och ger instruktioner. Allt handlar om kommunikation eftersom spelaren med bomben saknar manualen och de som läser manualen får inte se hurudan bomb det är frågan om, utan får klara sig med hur den beskrivs av desarmeraren. Det är lika frustrerande som roligt.

bomb
Spelet gjordes först för virtual reality, vilket syns i grafiken. bomb Bild: Steel Crate Games bomb

Hur är det att vara den som sitter med bomben?

Bomberna genereras processuellt, det vill säga att det finns tusentals varianter och möjligheter hurudan bomb det är frågan om. Bomben är uppbyggd av olika moduler (max tolv) som alla innehåller ett sorts pussel som måste lösas innan modulen lyser grön, och när alla moduler lyser gröna är bomben desarmerad. Som desarmeraren kan man rotera och snurra på bomben åt alla håll och det gäller att ha ett öga för detaljer så man inte missar något smått på bomben som kan vara ytterst viktigt för de som läser manualen. Man kan sitta länge och tro att man ger perfekt information åt de som läser manualen tills man plötsligt inser att man missat beskriva exakt hurudana batterier de finns på bombens ena kortsida vilket innebär att alla instruktioner måste tas om från början.

bomb
Det är viktigt med en snygg mapp! bomb bomb

Spelupplevelsen för manualläsarna då?

Manualen får man från utvecklarnas hemsida och funkar allra bäst när man printar ut den och sätter den i en snygg mapp. Det är viktigt att man snabbt ska kunna bläddra fram och tillbaks. Eftersom man inte får se själva bomben så börjar man med att ställa frågor åt desarmeraren om de olika modulerna. När desarmören då meddelar till exempel att "här finns fem trådar" så ska man då först bläddra till sidan där det står om bomber med trådar, sen kollar man under rubriken FEM TRÅDAR och så börjar man ställa de frågor åt desarmeraren vars svar man behöver för att kunna följa instruktionerna. Det kan vara i stil med att "om det finns fem trådar, varav minst två är gula, så ska man klippa den första tråden, så länge det inte finns en vokal i serienumret för då måste man klippa alla trådar utom den sista."

Det är läsförståelse på hög nivå som försvåras avsevärt av en stressad desarmerare som glömmer att nämna viktiga detaljer och skriker att nu är det bara trettio sekunder kvar.

Som en hybrid mellan teve- och brädspel

Keep Talking and Nobody Explodes är ett väldigt underhållande spel. Idén känns ny och fräsch och det är mycket lätt att spela. Framför allt kan det här spelet vara väldigt roligt för sådana som annars inte spelar, eller har kompisar som inte spelar, eftersom man kan delta i spelet utan att alls behöva sitta framför en skärm och kunna hantera spelkontroller. Ett litet tips är också att man kan sitta ensam i ett rum med en bomb och sen ringa åt en kompis som har manualen och be den via telefon om hjälp! Funkar också väldigt bra för par som vill öva på sin kommunikation. Att spela känns som en hybrid mellan tevespel och brädspel.

bomb
Det kan bli rätt komplicerat. bomb bomb

Ett litet minus blir det kanske åt själva spellängden. Även om bomberna är processuellt genererade så finns det bara varianter av tolv olika sorters pussel. Spelar man med samma person under en längre tid så kan det alltså bli tråkigt; spelet är som mest roligt när man växlar personerna man spelar med, till exempel under en fest. Men eftersom spelet är rätt billigt så känns det här inte som ett stort problem.

Rekommenderas!