Hoppa till huvudinnehåll

Han undersöker det perversas gränser

Auteuren Chrzu Lindström
Auteuren Chrzu Lindström Auteuren Chrzu Lindström Bild: Sebastian Bergholm/Yle chrzu

I ett gammalt och vackert hus i Åbo har filmskaparen Chrzu sitt arbetsrum.

På väggarna hänger krucifix och annan religiös symbolik, klackskor, mängder av glittrande kläder, masker, leksaker, sexuellt material och mycket till.

Han är prisbelönt i sin kortfilmsgenre och arbetar med tabun. Chrzu började som serietecknare men har i över tio år enbart arbetat med film.

Antingen älskar eller hatar man det han gör. Jag tycker hans film är läskigt förtjusande och jäkligt rolig.

Carlotta Moore i Chrzus film The contract
Carlotta Moore i Chrzus film The contract Bild: Chrzu carlotta moore

I den senaste filmen The Contract kavlar draghemmafrun Carlotta Moore ut sin penis, ser på tv, besöks av Jehovas vittnen, en kåt hund går bärsärk, det viftas med vapen och blod och andra kroppsvätskor strittar.

All sedlighet är som bortblåst och det är visuellt omvälvande och väldigt kul.

– Huvudpersonen i filmen är dragqueen och till dragtraditionen hör en viss smaklöshet.

Chrzus filmer rör sig i gränslandet för det socialt acceptabla och han behandlar teman som vi samhälleligt har svårt att förhålla oss till.

– De finska filmerna har ingen röst, funderar Chrzu som själv ser ett värde i att just ge ett eget perspektiv men visst vill han också chockera.

Drömmar har ingen moral

I Chrzus film The Contract men också Nightsatan and the loop of doom som han gjort tillsammans med Åbobandet Nightsatan så kan man känna av en klar reaction mot samtiden, mot vår skenhelighet och hur svårt vi har med vissa teman som vi istället moraliserar kring.

– En intressant grej som jag stöter på nuförtiden är att vi har en massa regissörer som gör mesiga filmer och sen går hem och ser på Game of Thrones med en massa våldtäkter […] vad är felet, varför gör de inte själva Game of Thrones.

Jesusmask på Chrzus vägg
Jesusmask på Chrzus vägg Bild: Sebastian Bergholm/Yle jesusmask

Chrzu vill ifrågasätta hur man påtvingar filmindustrin en viss moral.

Chrzu oroar sig för att filmpubliken håller på att fördummas. Genom att göra långfilm vill han nå en bredare publik, men är väldigt medveten om hur hans estetiska val gör publiken mindre.

– Jag vet inte vad jag vill, men nog vad jag gillar säger Chrzu då jag frågar honom om sin egen kärlek till pervertioner.

Carlotta, stjärnan i The Contract uppfattas ofta som pervers, men Chrzu betonar att folks inställningar och verkligheten är två olika saker.

Att vi uppfattar dragkulturen som pervers har att göra med att vi sällan går över våra egna gränser och vet vad de vill.

Det handlar om en brist på öppenhet för vissa människor som främst ser sex som något man har i ett rum med lamporna släckta, säger Chrzu.

Uppnådda mål

Att visas på Morbidofestivalen i Mexico var det primära, och uppnådda, målet med The contract men Chrzu siktar på en karriär där han kan fortsätta göra konst, inte bara underhållning.

Han är också nyfiken på hur filmen skulle tas emot i regnbågskretsar.

– Den utmanar också tabuer som finns i den scenen, den är som South Park - provokativ åt alla håll.

Osedlighet i The contract
Osedlighet i The contract Bild: Chrzu chrzu


The contract visas fredag den 13.11 i Logomo i Åbo klockan 19.

Två klipp har tagits bort från Artikeln eftersom de inte längre är publicerade på Yle Arenan.