Hoppa till huvudinnehåll

Han var 13 minuter från att döda Hitler

Scen ur filmen Elser.
Scen ur filmen Elser. Bild: Bernd Schüller elser

Det var en fråga om 13 minuter. Så nära var den då 36-åriga timmermannen Georg Elser från att förändra världshistorien. Nu visas filmen om Elser i TV.

Den tyska regissören Oliver Hirschbiegel är känd för filmen Der Untergang om Hitlers sista dagar. Elva år senare återvände han igen till Tysklands krigshistoria, men bytte fokus. Filmen Elser handlar om motståndsmannen Georg Elser, som var så nära att skriva om Europas 1900-talshistoria

Samtidigt väcks frågan: hur har det tagit så länge för den tyskspråkiga filmen att behandla krigets motståndsmän/kvinnor när man redan länge har beskrivit förövarna.

När jag träffar teamet bakom Elser under filmfestivalen i Berlin, kommer vi också in på något som är helt nytt för mig: att motståndsmännens/kvinnornas anhöriga så länge utsattes för spott och spe i sina hemknutar.

presskonferens under Berlinale-festivalen.
Presskonferens i Berlin. presskonferens under Berlinale-festivalen. Bild: Tomas Jansson/YLE katharina schüttler

Men först några ord om filmen.

Dimman räddade Hitler

Attentatet genomfördes 8/11 1939 när Hitler höll sitt årliga tal i en München-ölkällare med centrala nazifigurer som Goebbels och Himmler bland publiken. Elser hade under en längre tid gömt sig i lokalen nattetid och hade bakom talarstolen grävt fram ett hål där han placerade en tidsinställd bomb.

Scen ur filmen Elser.
Filmens Elser studerar scenen för attentatet. Scen ur filmen Elser. Bild: Bernd Schuller christian friedel

Samma kväll skulle Hitler flyga tillbaka norrut, men när väderleken utlovade dimma bestämde han sig för att istället ta ett nattåg – och lämnade ölkällaren en halv timme tidigare än planerat.

13 minuter senare detonerade bomben och dödade närmare tio människor i publiken, men inte Hitler.

Vardag och förhörsmetoder

Mer än på attentatet, fokuserar Hirschbiegel och manusförfattaren Fred Breinersdorfer på tiden före och efter.

Det är vardagen i den sydtyska byn där Elser hellre musicerar och umgås med kvinnor än engagerar sig politiskt, tills han förälskar sig i Elsa som är gift med en våldsam man. Allt mer illa berörd följer han med hur det som hans kärlek får stå ut med också sker med samhället omkring honom, det låter sig förföras av en våldsam härskare när nationalsocialisterna mer och mer tar över.

Lika mycket fokuserar filmen på Gestapos förhörsmetoder efter tillfångatagandet, scener som - liksom så mycket annat i filmen – baserar sig på första hands källor. Gestapos förhörsprotokoll hittades nämligen 1970.

Så har Hirschbiegel gjort en film som bärs upp av de verkliga händelsernas dramatik, och av gediget skådespeleri. Christian Friedels gestaltning av Elser gav honom priset som bästa manliga skådespelare under den tyska filmgalan, och hans kärlek Elsa görs av en av mina absoluta kvinnliga 30+skådespelarfavoriter Katharina Schüttler.

”Heimatfilm”

Som film är Elser i allra högsta grad konventionell, närmast gammaldags. Men det har Hirschbiegel också strävat efter. Tanken har varit att återerövra begreppen Heimat och Völkisch – hembygd och folklig.

- Ett av nazisternas stora brott var att för alltid smutsa ner de begreppen, berättar han.

- Det har alltid gjort mej ont, så för mej var det ett medvetet val att berätta den här historien inom ramen för genren heimatfilm. Det är en politisk kriminalhistoria, en heimatfilm, och en vacker kärlekshistoria

Scen ur filmen Elser.
Christian Friedels Elser har svårt att engagera sig i den nationalistiska filmförevisningen i hembyn. Scen ur filmen Elser. Bild: Bernd Schuller. christian friedel

Fosterlandsförrädare?

Men så var det den där detaljen varför filmerna om motståndsgestalter har börjat komma först på 2000-talet – förutom Elser framför allt den tio år gamla filmen om Sophie Scholl, också den skriven av Breinersdorfer.

Det beror på att man tidigare inte varit beredd, vilket också syns i att anhöriga fått lida för det som motståndsmännen/kvinnorna gjort.

- När jag skrev filmen om Sophie Scholl berättade anhöriga om hur människor i deras hemstad Ulm gick över gatan för att undvika dem, konstaterar Breinersdorfer. De kallades för fosterlandsförrädare.

Så var det också i fallet Elser. Det sägs att Gestapos strategi var att få Elser att se ut som en hantlangare för brittiska underrättelsetjänsten. Och även om allting talar för att han utförde attentatet helt ensam, levde idén om att han varit en kollaboratör kvar efter kriget.

Att man i Tyskland gärna köpte den teorin också efter kriget, kan ha att göra med mantrat ”ingen hade kunnat göra något” för att stoppa Hitler. Elser var ett bevis för motsatsen, och det ville ingen veta av.

Elser som en 30-talets Snowden

Elsers attentat glömdes gärna bort, och det var först iom att Gestapos förhörsprotokoll återfanns som historien fick nytt liv. Ändå började en ny syn på Elser och hans motiv slå igenom först på 1990-talet. Klaus Maria Brandauer gjorde visserligen en film om honom redan 1989, men den gjordes typiskt nog på engelska.

- Att Elser kom från arbetarklassen gjorde väl honom mindre intressant än en adelsman som von Stauffenberg, konstaterar Hirschbiegel torrt.

- Men han var den allra första motståndsmannen, en helt vanlig man, utan personliga motiv, som en Snowden som medvetet offrar sitt liv för något som bara måste göras. Elser står för ett exempel på civilkurage som jag beundrar och respekterar enormt.

minnesmärke av Johann Georg Elser
Elser-minnesmärke i Konstantz minnesmärke av Johann Georg Elser Bild: Patrik Seeger / EPA elser

Idag klassas Elser i Tyskland tillsammans med paret Scholl och von Stauffenberg till de viktigaste motståndsgestalterna i kampen mot nationalsocialismen.

”Kusligt att följa med Pegida”

När filmen får sin premiär, har den högerpopulistiska Pegida-rörelsens demonstrationer i Dresden fått stor uppmärksamhet runtom i Europa. Hur ser teamet på det?

- Vi lever i ett demokratiskt system, just det som Elser kämpade för, och därför är det helt legitimt att folk går ut på gatorna och säger vad de tycker, säger Oliver Hirschbiegel.

Men Christian Friedel medger att han känner ett obehag – kanske för att han bor just i Dresden.

- I filmen följer min karaktär med hur nationalsocialismen växer, och när jag nu ser rörelsen i Dresden... Det är kusligt, nackhåren reser sej, jag har vänner som känner obehag av att åka spårvagn i stan. Så det känns viktigt att filmen kommer precis just nu.

- Det är så viktigt att inse att alla mänskor är en politisk varelse, och att inse hur viktig vår röst är, att man sätter sin röst på spel och inte sluter ögonen. Som Elser gör.

Spoliervarning!

Och till slut – spoilervarning.

Det centrala teamet bakom filmen.
Premiärfest. Johann von Bülow, Burghart Klaussner, Christian Friedel, Katharina Schüttler och Oliver Hirschbiegel. Det centrala teamet bakom filmen. Bild: Tobias Hase / EPA elser

Något happy end blir det inte. Elser tillbringade över fem år i koncentrationsläger, och avrättades så sent som några veckor före krigsslutet.

Filmen innehåller också andra avrättningsscener, bland annat en hängningsscen som blir förskräcklig redan för att den är filmad som i realtid. Den fungerar som en av många bilder av Gestapos kyliga byråkrati och effektivitet.

- Ja den scenen måste vara hemsk, konstaterar Oliver Hirschbiegel.

- När man blir hängd tar det närmare två minuter innan man blir medvetslös, för vissa tar det längre, och det är en förskräckligt lång tid som var helt nödvändig att visa.

Filmen ”Elser, ensam mot Hitler” finns också på Arenan.

Läs också