Hoppa till huvudinnehåll

Ta en titt under jorden på de nya metrostationerna!

Det är mindre än ett år tills Västmetron öppnar och signaturen Andy är nyfiken på hur det ser ut i tunnlarna och de nya stationerna i dagens läge. Vi tog så klart reda på.

I och med Västmetron byggs som bäst åtta nya stationer efter Gräsviken; Drumsö, Björkholmen, Kägeludden, Aalto-universitetet, Hagalund, Idrottsparken, Ängskulla och slutligen Mattby. Din stad-teamet besökte hälften av stationerna.

På markytan ser man inte mycket av det enorma byggarbetet som har pågått under de senaste åren. Men under jorden avslöjas en helt ny värld.

Björkholmens station

Efter Gräsviken kommer metron att stanna först på Drumsö och därefter på Björkholmen. Där kommer stationen ovanpå markytan att se ut som en uppochnervänd roddbåt.

Björkholmens metrostation.Taket till Björkholmens metrostation under konstruktion.
Har du hunnit undra över vad som gömmer sig bakom presenningen på Björkholmen? Här ser du hur metrostationens ingång kommer att se ut, kanske redan före årsskiftet. Än så länge kan vi bara visa hur taket ser ut. Bild: Arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy, Yle/Petter West

Från den roddbåtsliknande byggnaden går Finlands längsta rulltrappor ner under havet. Trapporna är 75 meter långa.

Finlands längsta rulltrappa på Björkholmens metrostation.
Rulltrapporna som leder ner till perrongen på Björkholmens metrostation är längre än rulltrapporna vid Kampens metrostation. Finlands längsta rulltrappa på Björkholmens metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy, Yle/Petter West din stad

Märks inte att man är under havet

Själva perrongen på Björkholmens station ligger under havet och skulle därför ursprungligen få ett utseende och en ljudmiljö som var inspirerade av det faktum.

Från den roddbåtsliknande byggnaden går Finlands längsta rulltrappor ner under havet. Trapporna är 75 meter långa.

Cylindrarna som hänger från taket skulle ha öppningar som såg ut som takfönster mot vattnet ovanför. Dessutom var det tänkt att man skulle få höra ljudet av havet då man steg in på stationen.

Björkholmens metroperrong under konstruktion.Arkitektens illustration av Björkholmens metroperrong.
Björkholmens metrostation ligger under havet. Akustikpanelerna på väggarna har inspirerats av bardvalens barder, det vill säga organen som de filtrerar passerande plankton och krill med. Bild: Yle/Petter West, Arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy

Men så blev det alltså inte.

- Man kom fram till att det skulle kunna bli för ångestframkallande för en del passagerare, till exempel sådana som lider av klaustrofobi, säger Satu Linkola, kommunikationschef för bolaget Länsimetro Oy.

Man kom fram till att vattentemat skulle kunna bli för ångestframkallande för en del passagerare.― Satu Linkola, Länsimetro Oy

Det som ska representera havet där nere är akustikpaneler på väggarna som ska se ut som så kallade barder, det vill säga de kamliknande organen som bardvalarna har.

Platsen för Björkholmens metrostation.
Björkholmens metrostation ligger under vattnet. Längst till vänster, under presenningen, finns ingången till metron. Platsen för Björkholmens metrostation. Bild: Yle/Petter West björkholmens metrostation

Aalto-universitets station får bågnande innertak

Från Björkholmen fortsätter metron till Kägeludden och vidare till Aalto-universitetet. Hit kan du komma på besök redan på våren då det ordnas öppet hus på den nya metrostationen.

Arkitektens illustration av Aalto-universitets metrostation.Aalto-universitets metrostation under konstruktion.
Blickfångaren på perrongen vid Aalto-universitets metrostation är helt klart taket. Bild: Arkkitehtitoimistot ALA Oy + Esa Piironen Oy, Yle/Petter West

Perrongen på stationen ser redan nu ganska färdig ut. Där finns ett kopparfärgat, bågnande innertak som kommer att vara blickfångaren.

På Aalto-universitetets station kommer det också att finnas osynliga konstverk som blir synliga med hjälp av en smarttelefon.

Den nylagda metrorälsen på Aalto-universitets station.
På Aalto-universitetets metrostation kommer det att finnas osynligt konst. Just nu är det svårt att säga om konsten redan är installerad eller inte. Den nylagda metrorälsen på Aalto-universitets station. Bild: Yle/Petter West din stad

Idrottsparkens station hålls uppe av pelare

Följande station är Hagalund och därefter kommer Idrottsparkens station.

Din stad-teamet körde med bil från station till station och sträckan mellan Aalto-universitetet och Idrottsparken tog oss elva minuter. Med metron kommer tiden att mer än halveras, resan kommer nämligen att ta fyra minuter.

Idrottsparkens metrostation.Idrottsparkens metroingång under konstruktion.
Ingången till Idrottsparken finns vid ett medborgartorg. Det kommer att byggas åskådarplatser längs skråtaket, så här kommer det säkert att ordnas en hel del evenemang för invånarna. Bild: Arkkitehtitoimisto HKP Oy, Yle/Petter West

Idrottsparkens station är den enda stationen som inte ligger i berggrund. Den har därför 13 stora pelare mitt på perrongen som håller upp taket.

Idrottsparken är den enda stationen som får in dagsljus ner till perrongen.
Idrottsparkens metroperrong under konstruktion.Idrottsparkens metrostation.
Idrottsparkens station har paneler på väggarna som ska berätta något om stationens namn. Om inte passagerarna skapar liv och rörelse på perrongen, så gör åtminstone panelerna det. Bild: Yle/Petter West, Arkkitehtitoimisto HKP Oy

Dessutom är det den enda stationen som får in dagsljus ner till perrongen.

Mattby station ska bli lugn

De två sista stationerna är Ängskulla och slutligen Mattby. I Mattby ligger stationen i närheten av köpcentret Iso omena.

Mattby metroperrong under konstruktion.Arkitektens illustration av Mattby metrostation.
Mattby metrostation ska vara en stilren station som motvikt till den hektiska miljön omkring köpcentret Iso omena. Bild: Yle/Petter West, Arkkitehtitoimisto HKP Oy

Just nu är perrongen mest svartfärgad, men det kommer att komma ett ljusare innertak som ska föra tankarna till en molnig himmel eller isbildning.

Köpcentret är så fullt av stimulerande faktorer så stationen behöver en lite lugnare miljö.― Satu Linkola, Länsimetro Oy

Tanken är att stationen ska vara så stilren som möjligt.

- Ett köpcenter är annars en så fullt av stimulerande faktorer så det behövs en lite lugnare miljö, säger Satu Linkola från Länsimetro Oy.

De fem sista stationerna klara tidigast 2020

Från Mattby station fortsätter spåren 600 meter västerut. Det beror på att vagnarna ska kunna stå där över natten och också tvättas och repareras vid behov.

Från Mattby kommer det ännu att komma fem stationer ända fram till Stensvik. De kommer att tas i bruk tidigast 2020.

Satu Linkola, kommunikationschef för Länsimetro Oy
Satu Linkola, kommunikationschef för bolaget Länsimetro Oy, agerade guide på metrostationerna för Din stad-teamet. Satu Linkola, kommunikationschef för Länsimetro Oy Bild: Yle/Petter West satu linkola

Projektet Din stad

Din stad är ett nytt sätt att göra lokala nyheter. Du skickar in frågor eller nyhetstips om staden du bor i till redaktionen via ett webbformulär.

Yle Huvudstadsregionen ordnar en omröstning med tre alternativa nyhetsförslag, och gör en nyhet på det vinnande förslaget.

En nyhet i serien Din stad publiceras varje vecka på svenska.yle.fi/hreg. Ämnet behandlas också i Morgonöppets sändning.