Hoppa till huvudinnehåll

Varför är spelnyheter i vanlig media så ovanliga?

Nya internationella miljonaffärer har uppstått med stora namn på spelmarknaden, men hur kommer det sig att sådana nyheter knappt når allmänheten?

Jag vill prata lite kort om hur spelnyheter behandlas i media idag. Och inte om våldschocker och att spel är “inspiration för mördare.“ Det jag menar är den vanliga nyhetsbevakningen i media om spelbranschen.

Dreamhack och Rovio börjar bli kända namn

Väldigt länge har spelbranschen knappt ens fått vara med i nyhetsbevakningen. Endast om det är någon internationell succé kommer det på tal, och då kanske bara i ganska små notiser, där det mest skryts över egna landets export, som svenska Mojang och finska Rovio.De största lanen nämns ibland, men mindre händelser har haft en ganska sorgsen historia. Jag minns själv för många år sen då ett större lan hölls uppe i Piteå där jag bodde för stunden, och den lokala tidningen skrev: “i den mörka lokalen dricks det energidryck och luktar svett”. Något som de senare faktiskt fick skriva om, då många arga människor hörde av sig.

Blizzard och King är inte lika kända

Men tillbaka till frågan, häromveckan köpte Activision/Blizzard upp svenska King, företaget bakom succén Candy Crush. Jag hörde nyheten från en kompis, då jag själv helt hade missat affären. Jag hittade senare informationen på en teknikblogg, men i vanlig media fick jag skrolla ganska långt innan jag ens hittade en notis om nyheten. Och då menar jag inte bara finsk media, utan även svensk.

Och det här är ju konstigt, när musik och filmnyheter dyker upp väldigt fort och långt fram. Det finns otroligt många människor som spelar, och för många är spelen en väldigt stor del av deras kulturidentitet. Pengarna finns där; spelindustrin omsätter mer pengar än musik och film tillsammans.

Löjliga summor pengar

Men det kan vara siffror som är svåra att greppa, så här kommer några jämförelseexempel:

King såldes till Activision/Blizzard för 5.9 miljarder dollar
Volvo såldes av Ford till Geely för 1.8 miljarder dollar
Disney köpte Lucasfilms och Star Wars-licensen för 4 miljarder dollar.

Och King är ett företag som gör mobilspel. Så återigen, varför ser vi inte nyheter om spelbranschen mer i tidningarna när det är ett av de största sociala och ekonomiska fenomenen vi har idag?

Nyligen publicerat - X3M