Hoppa till huvudinnehåll

Robotarna kommer - men långsamt

Nicholas Andersson och roboten J2B2
Robotklustret Airo Island har samlat intressanta robotar. Men J2B2 som Nicholas Andersson förevisar ersätter inga postiljoner. Nicholas Andersson och roboten J2B2 Bild: Yle/Mårten Wallendahl nicholas andersson

Att postens personal gått i strejk stoppar en del av leveranserna till både företag och privatpersoner. I framtiden kunde postiljonens jobb skötas av robotar. Men ännu är vi inte där, varken tekniskt eller lagstiftningsmässigt. Det säger Nicholas Andersson som är verksamhetsledare för robotklustret Airo Island.

Andersson följer noga med utvecklingen inom robotiseringen – och han bedömer att tekniken i dag börjar vara redo för att sköta fjärrleveranser.

- Jag tycker att tekniskt har vi nått rätt långt. Det visar bland annat en lyckad drönarleverans som gjordes tillsammans med posten.

Drönare inom synhåll

Andersson tillägger att det fanns en mängd funktionärer som såg till att försöket förlöpte väl. Ett paket skickades från centrum av Helsingfors till Sveaborg. Och leveransen nådde fram, nästan helt som planerat.

Tekniskt har vi nått tillräckligt långt. Men juridiskt finns det ännu frågetecken.― Nicholas Andersson

- Problemet juridiskt sett är, att den som kontrollerar drönaren måste ha synkontakt med leveransen hela tiden. Det omöjliggör förstås längre transporter, säger Andersson.

Han och de övriga robotentusiasterna i Finland är nöjda över att regeringen betonar möjligheterna av att automatisera allt mera samhällsfunktioner. Speciellt logistik och transporter har möjlighet att förenklas och göras billigare genom robotisering. Flera stora biltillverkare och företag utvecklar nu självkörande bilar.

- Flera tillverkare meddelar att de lanserar självkörande bilar kring 2020. Sen tar det några år och så är samhället redo för automatiserade leveranser också, bedömer Andersson.

Många nyföretag utvecklar ändå redan olika former av robotar – till exempel för självgående leveranser. Det senaste exemplet var den estnisk-finländska leveransroboten från Starship techologies, som lanserades på företagsevenemanget Slush förra veckan. Idén med deras robot är att just kunna sköta obemannade vägtransporter i urban miljö. Fortsättningsvis finns frågetecken gällande till exempel trafikansvar. Men det här är frågor som måste lösas i takt med att förarlösa fordon blir allmännare.

Ersätts postiljoner av robotar?

Gällande varuleveranser hem, finns det flera alternativ till hur man enklast sköter dem med automatik. För Nicholas Andersson kvittar det hur till exempel posten eller paketen skickas hem.

- Jag ser inget mervärde i att det är en fysisk person som lämnar breven i min lucka. Det kunde lika bra göras av en robot. En stor del av posten kommer ändå elektroniskt nu också, så det är närmast paketförsändelser det rör. Merparten av paketen är under två kilo och då är det onödigt att en lastbil åker omkring i stan för att leverera dem, säger Nicholas Andersson.

Men postiljonens yrke är tillsvidare inte hotat, eftersom inga lösningar som både tekniskt och lagmässigt håller för dagens samhälle.

- Nog behövs postiljonerna ännu. Lite beroende på hur hög medelålder de har, så kan dagens anställda nog ha hunnit pensioneras innan de kan ersättas av robotar, bedömer Andersson.

Läs också