Hoppa till huvudinnehåll

Kulturpodd om reklam, konsumtion och jul

Silja Sahlgren-Fodstad och Petter Lindberg poserar
Har du sett den här? Silja vill sälja ett julkort, men Petter är inte övertygad. Är inte det där fjolårets modell? Silja Sahlgren-Fodstad och Petter Lindberg poserar Bild: Maria Helsing/YLE kulturreaktionen 22.11.15 silja sahlgren-fodstad

Om några dagar börjar nedräkningen. Den som bereder oss inför högtiden då vi alla skall samlas kring teman som gemenskap, glädje och lugn. Men innan vi når friden är det en himla stress. Det är så mycket man måste hinna köpa.

Köpa bör man, annars dör man. Eller åtminstone rasar landets ekonomi ihop. Under julen måste man dessutom känna frid och lycka - annars är man misslyckad. Det vet reklammakarna som har all anledning att fira denna tid på året.

Men vad är det reklamen säljer? Vilka känslor vädjar man till hos oss? En av de mest emotsedda brittiska julreklamerna anknyter i år till åldrande och ensamhet - hur fungerar det?

Och vad är "planerat åldrande" när det gäller prylar?

Silja Sahlgren-Fodstad har bekantat sig med en del av årets julreklamer på youtube och Petter Lindberg har läst Katarina Bjärvalls bok Yes!: därför köper vi det vi inte behöver.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje