Hoppa till huvudinnehåll

OAJ: Lärare måste få egna datorer

Lärplattor i bruk i Pojo i Raseborg.
Arkivfoto. Lärplattor i bruk i Pojo i Raseborg. Bild: Yle/Anna Savonius eläromedel

Många lärare saknar i dag personliga datorer eller pekplattor för undervisningen. Den här bristen försvårar satsningarna på digital kompetenshöjning, skriver lärarfacket OAJ i ett pressmeddelande.

- Det är ofattbart att 40 procent av lärarna ännu saknar digitala verktyg, när grundskolan som bäst förbereder sig för århundradets förändringar i läroplanen, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkanen.

Den nya läroplanen tas i bruk från och med höstterminen nästa år. Då ska lärarna och eleverna använda sig mer och mer av digitala verktyg som stöd för inlärningen.

Luukkanen påpekar att skolan inte kan bli en del av den digitaliserade världen innan lärarna är det. Läraren ska vara den som först har tillgång till nya program och nya anläggningar, säger han.

Enligt Olli Lukkanen är det i dag inte möjligt för lärarna att göra sitt jobb ordentligt om de saknar personliga bärbara datorer eller pekplattor.

- Inom andra branscher skulle det avra otänkbart att en arbetsgivare inte skaffar de verktyg som en utbildad sakkunnig behöver för att utföra sitt arbete. För lärarna är det tydligen annorlunda. Det är synd. Det är inte i lärarnas motivation det brister, men ändå beskylls de felaktigt för ovilja, säger Luukkanen.

Regeringen satsar 40 miljoner euro i digital kompetenshöjning för lärarna. Utöver det finns 35 miljoner euro reserverade för fortbildning de närmaste åren.

Mest används digital teknik i undervisningen på högskolenivå. 90 procent av lärarna på yrkeshögskolor har fått behövlig teknik av sin arbetsgivare. Sämst är det bland barnträdgårdslärarna, där endast 14 procent har fått teknisk utrustning av sin arbetsgivare.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten