Hoppa till huvudinnehåll

Norden lever i en musikströmningsbubbla

LP-skivor.
Att köpa LP-skivor har länge varit ganska populärt. Men kunde du tänka dig att köpa en ny skiva, till exempel digitalt? LP-skivor. Bild: YLE/Boas Jonsson vinyler

Adele väljer att inte lägga ut sin musik på strömningstjänster och artister klagar på att arvodena är för dåliga. Kommer strömningen att dö ut?

Adele valde att inte lägga ut sitt senaste album 25 på strömningstjänster. Men det går absolut ingen nöd på henne – hon har nu sålt två och en halv miljon skivor på två dagar.

En annan artist som också valt att inte lägga ut sin musik på diverse strömningstjänster är Taylor Swift.

Musikförläggaren Tommi Tuomainen från skivbolaget Elements music säger att deras val ger mycket publicitet. I Adeles fall var det kanske ändå inte något publicitetstrick.

- För hennes del var det kanske mer ett samvetets val. Hon tycker det är viktigt att vara lojal mot sina hängivna fans och inte slänga ut sig på strömningstjänsterna. För skivbolagets del var det säkert mer en ekonomisk lösning, säger han.

Men vänta nu. Vadå hängiven? På det här sättet sviker hon ju sina fans.

- Vi lever i en annan värld här uppe i Norden där strömningstjänsterna är den mest betydande källan för musik, så vi ser på saken på ett annat sätt, säger Tommi.

Vi kan jämföra med Adeles förra skiva 21. Den gav hon heller inte ut på någon strömningstjänst. Samma tid kom Veronica Maggio ut med sin skiva, och i Sverige genererade Maggio dubbelt så mycket i intäkter som Adele.

- Så ur vårt perspektiv är det dumt både för konsumenten och skivbolagen, men i USA och England där strömningstjänsterna inte ännu är så stora är det ett ekonomiskt smart val.

Tommi Tuomainen.
Tommi Tuomainen tror streamingtjänsterna fortsätter växa, också i USA. Tommi Tuomainen. Bild: YLE / Hanna Nordenswan tommi tuomainen

En annan orsak till att inte lägga ut ett album på strömningstjänster är förstås för att försöka få fram ett budskap – att de som gör musiken ska få betalt på rätt sätt. Flera artister har pratat om hur lite pengar strömningstjänsterna egentligen ger dem. Mest förlorar låtskrivarna.

Artister som Adele har ändå sitt på det torra, för hon är egentligen större än de största strömningstjänsterna.

Tommi berättar att Adeles förra skiva såldes i 30 miljoner exemplar. Strömningstjänsten Apple Music har sex och en halv miljon betalande kunder. Spotify har 20 miljoner. Tillsammans blir det 26,5 miljoner användare. Adele har alltså tre och en halv miljoner fler användare än de två strömningstjänsterna tillsammans.

Livespelningar ger mest pengar

I dag är livespelningarna det som artister gör mest pengar på. Tommi har hört att de flesta låtar som finns ute på till exempel Spotify inte generar några pengar alls. Men det är också en genre- och artistfråga. Om de flesta som lyssnar på låten är sådana som inte betalar för tjänsten (de flesta unga i Finland använder gratisversionen) så får inte artisterna så mycket pengar.

Är det betalande kunder som lyssnar mycket (nu snackar vi miljontals lyssningar) på en viss låt kan det ge en betydande andel av artistens inkomst.

En kanal för marknadsföring

Varför vill man då ha sin musik på strömningstjänsterna? Jo, för att det är en marknadsföringsgrej.

- Man ger ut nya skivor i stort sett för att hålla artisten aktuell och intressant, och så klart för att artisten vill göra ny musik och spelningar. Det är svårt att göra spelningar i flera år utan nya låtar, i alla fall för nya artister. Men genererar det pengar? Nej, inte så värst mycket.

Ifall du kan göra allt själv tjänar du mer pengar, men det passar så klart inte för alla artister.

Alla tjänar inte lika stora summor

Vem tjänar mest - producent, låtskrivare eller artist?

- Ett av argumenten som både Taylor Swift och Adele har haft när de valt bort strömningstjänsterna är att de tycker att låtskrivarna ska bli kompenserade på rätt sätt. Vi som musikförläggare får inte heller in några stora summor. Skivbolag och artister får för tillfället mycket mer än producenter och låtskrivare.

För tillfället står strömningstjänsterna för lite under tio procent av intäkterna som Tommis bolag får.

Strömningstjänsterna är framtiden

Trots att strömningstjänsterna inte är så stora i USA och England växer de. Tommi säger att strömningstjänsterna är framtiden – på gott och ont.

- Tillgången till musik är något som människorna uppskattar mycket mer än att få promenera i ösregn till en skivaffär. Största delen av konsumenterna bryr sig mer om musiken än den fysiska produkten, säger han.

Adele på grammy awards
Adele går det ingen nöd på fastän hon struntar i strömningstjänsterna. Adele på grammy awards Bild: EPA / Paul Buck grammy,Grammy Award

Tommi tror att priserna för tjänsterna antagligen kommer att hållas på samma nivå eftersom vi vant oss vid dem.

- Prisnivåerna är okej. Börjar man höja på priserna måste man fundera vad poängen är. Bättre ljudkvalitet? Nja, inte många bryr sig om det.

Mer nischade tjänster

Tommi tror också det kommer att dyka upp mer nischade strömningstjänster.

- Det kommer säkert finnas mer exklusiva tjänster med exklusivt innehåll för till exempel klassisk musik. Det vi i branschen måste fundera på är hur vi får mer pengar ur strömningstjänster som Youtube, som just nu knappt genererar något alls.

Hur är det med dig – kan du tänka dig att köpa ett album ifall det inte finns på strömningstjänsterna?