Hoppa till huvudinnehåll

Klimatförändring i alla skolämnen

hagelstamska skolan i grankulla
Temavecka om klimatförändringen på Hagelstamska högstadiet i Grankulla. hagelstamska skolan i grankulla Bild: Yle/ Karita Lehikoinen-Stedt vårt klimat

Åttondeklassarna på Hagelstamska skolan i Grankulla har spridit ut sig i skolbyggnaden. En del sitter i soffgrupper i de gemensamma utrymmena, en del är i klassrummen och en del på golvet i korridoren. Nästan alla sitter med en dator och söker koncentrerat efter information om klimatförändringen.

Camilla Bäckström och Emilia Lassenius har bekantat sig med hur köttproduktionen påverkar klimatuppvärmningen. De flesta åttondeklassare här på Hagelstamska skolan har börjat tänka på vad de själva kunde göra för att påverka klimatförändringen.

- Jag kommer nog inte att sluta äta kött, utan kanske mer tillsammans med föräldrarna fokusera på att köpa närproducerad och ekologisk mat. Så att det blir mindre koldioxidutsläpp och så, funderar Carolina Bäckström.

- Nu har jag börjat tänka på vad jag kan göra. Det är skrämmande att hotet av klimatuppvärmningen närmar sig hela tiden, säger Emilia Lassenius.

Två åttondeklassare sitter vid en dator.
Emilia Lassenius och Carolina Bäckström utreder hur köttproduktionen påverkar klimatuppvärmningen. Två åttondeklassare sitter vid en dator. Bild: Yle/ Karita Lehikoinen-Stedt datorer i klassen

En hemsk framtid

Temaveckan om klimatförändringen genomsyrar alla skolämnen i en veckas tid. Genom arbete i workshopar, studiebesök och utgivning av en skoltidning ska eleverna få en större förståelse för det stora klimathotet.

Eleverna arbetar självständigt med ämnen som de själva valt att titta närmare på.

De flesta som dör av luftföroreningar dör i Kina.

- Jag har tittat på hur det kommer att se ut i framtiden och det ser ganska hemskt ut! I alla fall om ingen gör någonting åt det, säger Elsa Kotola oroat.

- Vi har forskat lite mer på de här luftföroreningarna i Kina och speciellt Peking. Det är väldigt smutsigt där och de flesta som dör av luftföroreningar dör i Kina, förklarar Samuel Brander.

Åttondeklassare sitter i klassrum med datorer.
Elsa Kotola har blivit bättre på att söka information på nätet. Åttondeklassare sitter i klassrum med datorer. Bild: Yle/ Karita Lehikoinen-Stedt elever med datorer

Hoppfulla åttondeklassare

På hemkunskapstimmarna funderar man på hur man kan äta mer miljövänligt, på slöjdtimmarna är det återvinning som gäller och idrottstimmarna används till att gå till studiebesöket på återvinningscentralen.

Ökad kunskap har gjort eleverna mer medvetna om hoten med klimatuppvärmningen. Åttondeklassarna på Hagelstamska skolan hoppas på konkreta resultat från klimatmötet i Paris.

Nog borde det gå att stoppa klimatuppvärmningen.

- Jag hoppas de fattar något vettigt beslut där. För det låter ju ganska farligt att sådär inom hundra år kan det vara helt förstört här på jorden. Men det borde nu inte hända någonting under min livstid, hoppas Carolina Bäckström.

Samuel Brander säger att det känns obehagligt att tänka att allt bara skulle fortsätta som nu för då kommer det bara att bli ännu värre.

- Om man nu faktiskt sätter mer pengar och kämpar hårt så nog borde det gå att stoppa klimatuppvärmningen, slår Samuel Brander fast.

- Om alla länder kan komma överens om något fiffigt beslut så skulle det säkert gå att påverka ganska mycket. Men om det bara är ett land som gör det, så fungerar det inte, funderar Emilia Lassenius.

Åttondeklassare sitter i klassrum med datorer.
Tina Nyfors hjälper eleverna att skriva artiklar till den kommande skoltidningen. Åttondeklassare sitter i klassrum med datorer. Bild: Yle/ Karita Lehikoinen-Stedt elever med datorer

Läs också

Klimat