Hoppa till huvudinnehåll

Kinesiska turister spenderar mest pengar i Helsingfors

Människor på Alexandersgatan
De kinesiska övernattningarna i Helsingfors ökade med nästan 49 procent i år under perioden januari till september. Människor på Alexandersgatan Bild: Yle/Tega Oke shopping i helsingfors

Det är inte längre ryssarna som köper mest i Helsingfors. En kinesisk turist spenderar 380 euro per visit. Det är över dubbelt så mycket som den ryska turisten gör av med.

Antalet ryska turister i Helsingfors har minskat drastiskt på grund av Rysslands strama ekonomiska läge. Och på Visit Helsinki tror man inte att ryssarna återvänder på en god stund. Trots detta kan Helsingfors göra rekord i antal övernattningar det här året.

Fler kinesiska övernattningar

Orsaken är bland annat de kinesiska turisterna. Enligt Visit Helsinki, Helsingfors stads marknadsföringsbolag, ökade de kinesiska övernattningarna i Helsingfors med nästan 49 procent i år.

Och även om de ryska turisterna fortfarande är fler till antalet än de kinesiska, är de kinesiska turisterna generösare med pengarna.

Det stämmer inte längre att ryssarna köper mest. Nu är det kineserna.― Tuulikki Becker, vd på Visit Helsinki

- Det stämmer inte längre att ryssarna köper mest. Nu är det kineserna. En kines spenderar 380 euro per visit medan en rysk turist använder 165 euro per visit, berättar Tuulikki Becker.

tuulikki becker,
Kineserna slösar mest och kompenserar de rika ryska turisterna. Det säger Tuulikki Becker, vd på Visit Helsinki. tuulikki becker, Bild: Yle/Carina Bruun tuulikki becker

Det innebär att kineserna gjort sig av med 137 miljoner euro redan i år i Helsingfors, medan ryssarna gjort sig av med 90 miljoner.

- Kineserna kompenserar det ryska bortfallet om man tänker på pengar. De kommer hit för att köpa lyxvaror, säger Becker.

Har vi tillräckligt med lyxvaror för kineserna?

- Inte tillräckligt. Men vi har åtminstone en del lyxvaror och nu är det kineserna som köper dem.

Internationella evenemang i Helsingfors lockar

Förutom kineser är det turister från Japan, Stor-Britannien, Tyskland och Sverige som hittar till Helsingfors.

Vad är det som lockar hit dem?

- Internationella evenemang. I somras gjorde vi rekord då bland annat Gymnaestrada pågick i Helsingfors. Andra stora evenemang var Helsingfors festspel, Design Week och Slush.

Inom några år kan julen bli ett varumärke här också.― Tuulikki Becker, vd på Visit Helsinki

Tuulikki Becker anser att Helsingfors också i fortsättningen ska satsa på internationella evenemang där finländarna kan visa sin expertis och sitt kunnande för att locka hit utlänningar.

Hur mycket lockar julen turister till Helsingfors?

- Inte ännu. Det är nästan bara ryssar som kommer hit på grund av julen. Men inom några år kan julen bli ett varumärke här också.

Läs också