Hoppa till huvudinnehåll

Toroidion kan serieproduceras i Raseborg

Pasi Pennanen demonstrerar Toroidion.
Vd Pasi Pennanen i Toroidion. Pasi Pennanen demonstrerar Toroidion. Bild: Yle/Tove Virta superelbil

De första beställningarna på superelbilen Toroidion från Pojo i Raseborg har lämnats in. Om allt går vägen kan bilen börja serieproduceras nästa höst och då verkar produktion i Raseborg vara ett alternativ.

Hur många beställningar Toroidion har fått vill företaget inte säga. Det handlar i alla fall om några stycken.

- Några är allvarligt intresserade av bilen och tekniken.De har varit på provkörning med vår konceptbil. Några chassinummer finns ännu tillgängliga i den första serien, vi förhandlar som bäst, säger Toroidions vd Pasi Pennanen.

Insidan från en Toroidion-elbil.
Bilen har provkörts. Insidan från en Toroidion-elbil. Bild: Toroidion pasi pennanen

Kontrakt är också undertecknade.

Färdig bil till Finlands 100-årsjubileum

Konceptbilen väckte så mycket uppmärksamhet i världen att företaget beslöt produktifiera den.

- Det är ännu många bitar som ska falla på plats, men strävan är att den kommersiella versionen lanseras till Finlands 100-års självständighetsfirande hösten 2017, säger Pennanen.

Han påpekar att bilen också ska levereras till tidiga kunder då.

Företaget siktar på att inleda serieproduktionen hösten 2016, alltså om ett år, förutsatt att allt går väl med förhandlingarna om finansieringen.

- Det betyder i så fall att en enorm produktutveckling inleds under våren 2016. Prototyperna tillverkas under sommaren och under hösten inleds den egentliga produktionen, säger Pennanen i en tv-intervju för Kauppalehti.

Tillverkas i Raseborg?

Tanken är att bilarna ska produceras i Finland. Raseborg verkar vara ett sannolikt alternativ. Företaget verkar också nu i Pojo i Raseborg där bilen har utvecklats.

- Våra nuvarande lokaliteter i Pojo motsvarar någorlunda Toroidions behov just nu. Men det är svårt att säga något noggrannare om framtiden, säger Pennanen till Yle Västnyland.

Kauppalehtis reporter Harri Vänskä frågar Pasi Pennanen om bilarna ska tillverkas i Nystad, den enda bilindustrin i Finland med inriktning på personbilar.

- Vi har ju Raseborg, replikerar Pennanen snabbt. I regionen Ekenäs, Karis och Fiskars som är Sisu Autos hemstad sedan 100 år tillbaka. Där finns vi ju också, i den finska industrins vagga.

Här i Pojo har den första konceptbilen Toroidion skapats.
Studion i Pojo är 400-600 kvadratmeter stor. Här i Pojo har den första konceptbilen Toroidion skapats. Bild: Yle/Tove Virta superelbil

Pennanen nämner ett par förebilder på hur en bilindustri kan fungera, företagen Koenigsegg i södra Sverige och Lotus i England.

- De är goda exempel på en idealisk miljö. Väsentligt är också att underleverantörerna finns på nära håll. De sammantagna sysselsättande effekterna för ett sådant område kan vara mycket stora, säger han.

Redan i somras fanns planer på serietillverkning

Det verkar ändå redan i somras ha funnits en del planer på serietillverkning också om mycket har hängt på att få finansieringen ordnad.

I början av juli då Yle Västnyland var på plats i Toroidions studio i Pojo nämnde Pennanen serietillverkningen.

- Vi startar småningom upp planeringen av en ny serie och uppdaterar konceptbilen. Det går nu mot mer industriell produktion och vi jobbar med en produktionsmodell samtidigt som vi produktifierar tekniken, sade Pennanen till Yle Västnyland.

Toroidion har skapats i en studio i Pojo.
En förutsättning för produktion är finansieringen. Toroidion har skapats i en studio i Pojo. Bild: Yle/Tove Virta superelbil

I juli lät inte heller finansieringen omöjlig att ordna.

- Det här ser nu ut att gå från en dyr hobby till en industri som kräver dyra investeringar. En del av våra inkomster kommer från kunder och en annan del från kapitalinvesteringar.

Företaget har fått några nya finansiärer under resans gång, främst från de egna leden i form av arbetare och släktingar.

Konkurrenskraftigt sjusiffrigt pris

Priset på en bil blir sjusiffrigt men inga officiella summor har nämnts.

Toroidion sägs vara konkurrenskraftig i pris eftersom den är en aning billigare än en motsvarande bil producerad med traditionell förbränningsmotor samtidigt som prestandan är bättre.

Fördelar är naturligt nog att bilen är utsläppsfri och den är också skattefri i en del länder.

Framtiden är oklar men receptet är klart, konstaterar Pasi Pennanen. Nu förs diskussioner med fordonsproducenter.

- Vi har skapat exklusiva försäljningskanaler och skapar fler, säger Pennanen kryptiskt.

Samtidigt är företaget förstås också intresserat av att skapa försäljning kring den patenterade lösning som byggts in i bilen.

Lösningen handlar om elektrisk kraftöverföring och sägs kunna revolutionera hela elbilsbranschen bland annat tack vare sin lätthet, effektivitet och säkerhet.

Knapparna för instrumentpanelen är utskrivna med en 3D-printer.
Det finns revolutionerande teknik i bilen, säger Pennanen. Knapparna för instrumentpanelen är utskrivna med en 3D-printer. Bild: Yle/Tove Virta bildesigner

Fler liknande skyddsmekanismer som patent, kommer att skapas då arbetet framskrider.

Mål: 800 000 sålda bilar per år

Till en början räknar företaget med att den nya tekniken finns endast i dyra bilar.

- Ingen har kapacitet att producera en tillräcklig mängd för att få ner priset, men småningom sänks priset genom större volymer, säger Pennanen.

Den patenterade tekniken ska också lämpa sig för alla slags elfordon, inte bara bilar.

Då man ser tio år framåt i tiden kan Pennanen se att tekniken också används i vanliga personbilar, om allt går vägen.

- En noggrannare tidsram än så går ännu inte att gissa sig till.

Toroidions mål är att nå en marknadsandel på en procent, det vill säga 800 000 sålda bilar per år, enligt Kauppalehti. Globalt säljs 80 miljoner bilar årligen.

Toroidion hoppas att försäljningen tar mer fart efter att företaget tillverkat den första ordentliga prototypen som kunderna kan provköra.

Den bil som nu finns är en teknisk prototyp, en konceptbil.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland