Hoppa till huvudinnehåll

Att skriva låtar tillsammans

Hur soundar Finland idag? Är det räp på finska? Pop på engelska? Visor på svenska, samiska eller kanske på ryska eller kinesiska? Vad betyder musiken för unga som gör musik i dag?

I RIMLAB låtskrivningsverkstäder skriver 8-24 åriga ungdomar från olika språkgrupper och med olika bakgrund nya låtar. Låtar om kärlek, låtar med ångest, låtar som säger det som en leende fågel, här finns ny musik och nyvunnen låtskrivarkunskap i en mängd olika stilar. Samtidigt öppnas ett fönster in i låtskrivande unga finländares värld. Följ med!

Nashville-metoden
Musik har alltid varit någonting att dela, en gemensam sak. I dag skrivs största delen av den populärmusik som spelas på radio inte av enskilda låtskrivare eller ens av bänd och grupper: det stora flertalet av dagens hits skrivs i arbetsgruppen på 2-5 personer. Inom musikbranschen använder man ibland begreppet ”Nashville metoden” för att hänvisa till sättet att arbeta ihop låtar i grupp. Ändå finns det inte många regler att kunna. Huvuddelen av de låtar som skrivits i RIMLAB verkstäder har skrivits i grupp, antingen av två eller tre vänner som känner varandra väl från förr, eller av låtskrivare som träffats på RIMLAB.

Ljushårig flicka uppför en egen låt med svart gitarr i handen.
Låtskrivaren Hedu Korvenoja uppför egen musik Ljushårig flicka uppför en egen låt med svart gitarr i handen. Bild: Yle/Tommi E. Virtanen rimlab låtskrivare hedu sjunger

Även om man vet vad man vill skriva om händer det lätt att låtskrivandet fastnar. Det är då som gruppskrivandet visar sin styrka. I en grupp på tre personer kan de andra ösa på när din fantasi hamnar i en öken. Den andras idéer och energi känns ofta som en oas som ger den egna skaparkraften ny styrka och vigör. En stark och fantasieggande process får sitt eget flyt och den ena idén föder den andra.

Säg inte nej!
Ändå är grupparbete alltid en risk. Kanske vi inte kommer överens? Du kanske tycker Roberts idéer är ytliga och för in dina fina rader på ett helt värdelöst spår? Eller gör Aïsha nu processen för svår? Tänk efter: vad händer om du påpekar att kompisens nya förslag är bara skräp? Hur inverkar det på din egen skaparkraft om din idé klassas som svag? Du känner dej svag och idélös, är tillbaks i öknen. Även i grupparbete finns det risk att flytet däms upp: och det är ditt nej som är dammen.

Tre unga män sitter på soffa med blicken vänd bort från varandra. Det gemensamma låtskrivandet har sinat ut.
Bildtext: tre skickliga låtskrivare i en öken. Tre unga män sitter på soffa med blicken vänd bort från varandra. Det gemensamma låtskrivandet har sinat ut. Bild: YLE/Fanny Vilmilä rimlab låtskrivning oinspirerat

För att undvika att det gemensamma flytet däms upp finns det en regel, och det är den enda man verkligen behöver känna till för att skriva bra låtar i grupp. Säg inte nej. Säg inte nej till andra och säg inte nej till dej själv. (På professionella låtskrivningsläger mjukas regeln ibland upp så att var och en har ett nej-kort som kan användas en gång per dag eller låt.) Det viktigaste är flytet, att låta idéerna ramla fram, även de minde lyckade. De kan mycket väl leda fram till nya. Säg inte vad som inte funkar med den sämre idén, ge inte in för lockelsen att filosofera och bedöma, ge inte utrymme år den kritiska hjärnhalvan, låt i stället nya förslag flöda helt naiv och starkt tills ni har material nog att skapa en låt som ni alla gillar. Let it flow!

Skippa fördomarna
Olikhet är en rikedom, och den rikedomen syns särskilt i skapande processer. Kompisarna Moritz och Henka har gjort mycket musik tillsammans, men betonar också vikten av att upptäcka nya idéer och musikstilar genom att fördomsfritt spela, skriva och sjunga i olika genren och språk.

Ibland har låtskrivare i gruppjobb väl avgränsade roller: en programmerar eller spelar in komp på telefonen eller datorn medan en annan skriver verser och den tredje arbetar fram en refräng där sångens idé förtätas och med en melodi som tål repetition. Ofta deltar alla i att skriva texten, som för det mesta är den känsligaste biten för proffs liksom för nybörjare. I vissa fall är det kanske två av tre som i praktiken skriver hela låten, medan den tredje bara är med utan att ett enda av hand ord eller idéer finns direkt med i slutprodukten: han är en s.k. ”dead dog” (död hund). I del flesta fall delas skrivarnas andelar i låten ändå jämnt, och det bygger på en viktig insikt om hur grupparbete fungerar.

Räppären Rene från Kokkola och singer-songwriter Kallo Keto från Kokkola improviserar vilt till en serie bilder. Jag skulle vilja gå i skogen, sjunger Renew.
Rene improviserar orden men utan Kalles gitarrkomp eller bilderna som Emilia visar skulle ingenting hända Räppären Rene från Kokkola och singer-songwriter Kallo Keto från Kokkola improviserar vilt till en serie bilder. Jag skulle vilja gå i skogen, sjunger Renew. Bild: Yle/Tommi E. Virtanen kalle keto

En pool av levt liv
För att nå fram till människor och beröra behöver låtar kännas verkliga. I många fall får låtskrivning sin styrka av saker vi upplevt, kanske saker som trycket inombords och som vi känner att det är viktigt att göra en sång om. Den vikten hörs i musiken, den känns hos åhöraren. Ofta ger sanna detaljer också en känsla av verklighet. Även om det självbiografiska senare i processen kan kläs över är det ofta en styrka i gruppskrivning om man kan berätta om egna erfarenheter. Att skriva i grupp tillåter en att klä sina egna erfarenheter i detaljer lånade från kompisens erfarenhetsvärld: vår gemensamma historia grundar sig i levt liv, men inte på just mitt liv, utan på en pool av erfarenheter vi i grupp fått upp på bordet.

När personer som eventuellt inte känner varandra från förr skriver viktig musik kommer man ibland in på djupa vatten, och här behövs det en hel del mod och öppenhet. Till exempel Nadjas låt (nedan) uppstod lite som genom en intervju, i dialog där Nadja Manner talade med Petter Korkman bl.a. om hur musiken gett henne kraft. Nu kan också du höra vad hon har att säga. Men hur är det med dej själv? Vågar du skriva en låt tillsammans med andra?

Text: Petter Korkman

Mer från programmet