Hoppa till huvudinnehåll

Barnboken "Busfarfar" ska få ettor att läsa

Malin Klingenberg
Barnboksförfattaren Malin Klingenberg är med och skriver den nya läseboken för årskurs ett. Malin Klingenberg Bild: Yle/Sofi Nordmyr malin klingenberg

Barnboksförfattaren Malin Klingenberg i Jakobstad är med och skriver en ny läsebok för årskurs ett. Busfarfar, som den heter, ska få eleverna att längta efter läsläxan.

Tidigare läseböcker har ofta varit uppbyggda med flera små berättelser men tanken bakom Busfarfar är att det ska vara en enda berättelse.

- Min roll är att hitta på en så intressant berättelse att läslusten väcks hos eleverna. Eleverna ska bli nyfikna på hur berättelsen fortsätter och det ska få dem att längta efter läsläxan, säger Klingenberg.

Den nya läseboken kommer ut lagom till skolstarten nästa höst.

Busfarfar är en rolig prick

Klingenberg berättar att de kommit igång bra med boken. Hon står för berättelsen medan en läromedelsredaktör och en pedagog ser till att språket och meningsuppbyggnaden hålls på rätt nivå för nybörjare i läsning. Sedan ser en illustratör till att det finns fina bilder i boken.

- Jag har lärt mig mycket i och med den här processen om att skriva läroböcker. Det är viktigt att tänka på i vilken ordning man lär sig bokstäverna och vilken typ av övningar det ska finnas i boken, säger Klingenberg.

Malin Klingenberg
Malin Klingenberg Malin Klingenberg Bild: Yle/Sofi Nordmyr malin klingenberg

Just nu heter en av personerna i boken Ava men det kan ännu ändras. Även namnen måste vara lätta att läsa och får inte innehålla för många stavelser.

- Busfarfar handlar om Ava som ska börja på första klass. Hennes farfar som är något av en rolig prick ska följa med henne till skolan när han får för sig att klä ut sig till ett barn och hänga med i skolan. Längs med berättelsens gång måste de gömma undan farfar för lärare och vaktmästare. Efter hand får fler och fler barn reda på att han inte alls är en elev utan en farfar.

Stor skillnad mellan skolor

När Klingenberg åker runt till skolor och berättar om sina böcker märker hon att elevers intresse för att läsa skiljer sig markant mellan skolor där man satsar på läsning och skolor där det inte satsas så mycket på det.

- Framför allt är det barns attityd till läsning som skiljer sig mellan olika skolor. I skolor där det satsas extra på läsning känner ofta eleverna till vad som händer i huvudet när man läser en berättelse på ett helt annat sätt än i skolor där man kanske inte betonat den delen. Men det är klart, man satsar på olika saker.

Borde man som förälder läsa mycket med barnen?

- Ja! Jättemycket, hela tiden, varje kväll! Både att barnen läser själva och att man uppmuntrar det och läser högt för dem. Högläsning behöver man inte sluta med bara för att barnen blir äldre.

Klingenberg säger att det kommer så mycket på köpet när man läser högt för barn.

- Det kan uppstå diskussioner runt olika teman och man kan få förklara olika begrepp och ord vartefter man läser. Det är en positiv upplevelse både för vuxna och barn.

Artikeln uppdaterad 9 december 2015 5:40. Bokens titel har ändrats från Smygfarfar till Busfarfar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten