Hoppa till huvudinnehåll

Misu kan bli ny finländsk exportvara

Protolabs prototyp av Misun testkörs i en sandgrop i Horsbäck.
Prototypen testas som bäst och nästa år hoppas företaget på produktion. Protolabs prototyp av Misun testkörs i en sandgrop i Horsbäck. Bild: Yle/Tove Virta protolab,Raseborg,Pojo, Raseborg

Protolabs pansarfordon kan bli en ny, finländsk exportprodukt. Det har varit en utmaning att utveckla terränglastbilen i många år utan att kunna sälja den. Men förhoppningen är att den kan skapa många nya arbetstillfällen i Finland, kanske i Raseborg där den tagits fram.

- Vi hoppas få igång något nytt i Finland och kanske på det här området, säger styrelseordföranden Jukka Kemppainen från företaget Protolab i Pojo.

Protolab har jobbat med sitt pansarfordon sedan mitten av 2000-talet. Fordonet Protolab PMPV 6x6 har bland annat patentbelagda skyddsegenskaper och använder specialmetallen exote som tillverkas av företaget Exote i hallen invid.

Planeringen av den så kallade Misun började på allvar år 2009. Sedan dess har antalet anställda på Protolab rört sig mellan 5-10 på heltid och sammanlagt har ett hundratal personer varit involverade i projektet allt enligt de arbetsskeden som varit på gång. En prototyp finns nu färdig.

Utöver det har företaget haft många underleverantörer, främst från mellersta Finland, Åbo, Träskända. Men att tillverka en specialprodukt som företaget velat hålla helt finländsk så har inte varit helt lätt.

- Då det gäller underleverantörer så finns oftast inte så många alternativ att välja mellan, oftast mellan en och tre, säger Kemppainen.

Utvecklingen kostat tiotals miljoner

Det har kostat stora summor att utveckla Misun. För ett sådant här fordon handlar utvecklingsarbetet om tiotals miljoner euro. Själva fordonets pris rör sig runt en halv miljon euro.

- Men vi har fått det mycket billigare då en stor del gjorts på talko, skrattar Jukka Kemppainen och pekar på företagarens vardag. Vi har gjort det till ett helt annat pris än en vanlig fordonstillverkare skulle göra det för. I praktiken har vi egentligen betalat själva.

Hur har företaget klarat sig ekonomiskt under många år utan försäljningsinkomster?

Det nya pansarfordonet från Protolab kör utanför Socis i Karis.
Misun syns då och då på de västnyländska vägarna. Det nya pansarfordonet från Protolab kör utanför Socis i Karis. Bild: Yle/Tove Virta protolab,Raseborg

- Inte på något sätt alls, skrattar Jukka Kemppainen. Men mellan varven så har vi gjort "riktigt" jobb som vi fått ersättning för.

Det har handlat om mindre projekt för försvarsmakten och gränsbevakningen. De har till exempel byggt kanontorn till Finlands internationella trupper och uppgraderat minskydd på vagnar som används av fredsbevararna.

- Grejerna har behövts rätt snabbt. Vi har varit ett företag i rätt storlek för att kunna tillverka något tiotal minskydd. Dessutom har vi kunnat leverera tillräckligt snabbt. Det här har varit små projekt som gett pengar. Alla de pengarna har vi sedan lagt på utvecklingen av Misun.

Norska pengar

För ett par år sedan fick företaget ett finansieringspaket som gjorde att de kunde tillverka fyra Misu-fordon.

- Av dem är den prototyp som nu finns färdig det första fordonet, de två följande sprängs i bitar då de testas och den fjärde blir sedan ett fordon färdigt för produktion. Vi klarar oss just nu ekonomiskt så långt att vi får de här bilarna färdiga. Men sedan borde affärerna börja löpa.

Vem är finansiär?

- Jag kan inte exakt säga men det är en norsk finansieringskälla. Pengarna kommer genom arrangemang med motköp, säger Kemppainen som verkar nöjd med överenskommelsen.

Jukka Kemppainen talar om en industriell investering som är ovanlig för ett litet företag.

- Men för oss är det idealiskt. Vi har fått pengarna, det vill säga de är inte delägare och har inga krav på oss. Alla rättigheter förblir också hos oss. Vår enda plikt är att producera sådana fordon vi lovat i projektplanen så långt att de är produktionsfärdiga.

Den första bilen ska finnas i maj 2016 och produktionen kan starta i slutet av år 2016.

Finsk exportprodukt

I huvudsak är allt på bilen finländskt och strävan är att också behålla bilen så. Också företagets ägare är finländska privatpersoner. Nästa steg är att få bilen såld som en ny, finländsk exportprodukt.

- Men exportmarknaden tuff.

Självklart önskar Kemppainen att man också i hemlandet är intresserad.

- Vi skulle förstås önska att vår enda finländska kund försvarsmakten skulle köpa. Men vi har inget avtal, tillsvidare har vi inte lovat något och de har ingen skyldighet att köpa något, säger han.

Jukka kemppainen står vid Protolabs nya fordon.
Jukka Kemppainen samtalar med dagens testchaufför. Jukka kemppainen står vid Protolabs nya fordon. Bild: Yle/Tove Virta jukka kemppainen,Raseborg,Pojo, Raseborg

Samarbete har de två parterna haft under processens gång.

Företaget kan ändå inte sälja sina produkter fritt till alla länder eftersom Finland har exportrestriktioner till vissa länder. Länder där det pågår någon form av kris är ofta belagda med exportförbud.

- Vi har inlett förhandlingar med bland annat internationella fordonstillverkare i Europa och USA. Då handlar det om licenser, i första hand säljer vi vårt kunnande till dem. Fordonen kan sedan produceras tillsammans med samarbetsparter i just det landet.

Bilproduktion i Västnyland?

Helst skulle företagen vilja behålla så mycket som möjligt av verksamheten i hemlandet, inte minst av säkerhetsskäl.

- Genast om vi för en sådan här teknik ut i världen så försvinner den från oss, oavsett hur mycket patent det finns, säger Kemppainen.

Han hoppas därför att så mycket som möjligt kunde tillverkas i Västnyland.

- Om det går riktigt bra så betyder det att de ungefär 1000 Pasin som är i bruk i Norden, de baltiska länderna och Nederländerna behöver uppgraderas inom en nära framtid. När det gäller just de här länderna så borde det vara möjligt att tillverka Misun i Finland. Mycket sannolikt just i Västnyland. Till och med här i Pojo har vi möjlighet att tillverka dem, men det beror förstås på hur mycket och hur snabbt de ska tillverkas.

Företaget uppger att de har en beredskap på att tillverka 50-100 fordon per år.

Är det möjligt att tillverka Misun tillsammans med Sisu som ju har en lång erfarenhet av att tillverka militärfordon?

- Sisu kan vara en möjlig samarbetspart. Men det är ännu öppet, säger han och pekar på att mycket beror på statsmaktens syn och önskningar.

I Nystad är det lättare att tillverka större serier.

- Valmet Automotive är också en möjlig framtida samarbetspart och tillverkare, säger Jukka Kemppainen som tillsvidare vill hålla alla möjligheter öppna.

Det här är andra delen i en serie på tre om Protolab. I morgon 7.12 publiceras den tredje artikeln.