Hoppa till huvudinnehåll

Gömd bilindustri i Pojo utvecklar superfordon

En låg blå sportbil rullar fram inne i en byggnad.En man sitter bakom ratten inne bilen.
Toroidion samarbetar med Protolab. En låg blå sportbil rullar fram inne i en byggnad.En man sitter bakom ratten inne bilen. Bild: Sebastian Ratu superelbil

Först placerades superelbilen Toroidion Pojo på världskartan. Sedan visar det sig att också ett supermilitärfordon tillverkats ett stenkast ifrån Toroidion. Också supermetallen exote tillverkas här. Det är ingen slump, långt ifrån. Här finns sedan länge tillbaka ett organiserat kompetenscentrum inom högt utvecklad bilindustri som verkat i närmare tio år. I all tysthet.

Två osannolika finländska bilprojekt från Pojo i Raseborg träder nu fram efter år av hemlighetsmakeri och tystnad.

Världens starkaste elbil Toroidion visades för första gången upp på den exklusiva bilutställningsmässan Top Marques i Monaco i april 2015 och gjorde världssuccé.

För ett par månader sedan dök följande finska världsunika fordon upp som gubben ur lådan - utvecklat ett stenkast från Toroidions studio. Då var det dags för företaget Protolab att presentera sin bepansrade terränglastbil, Protolab PMPV 6x6.

Protolabs bil utnyttjar supermetallen exote som tillverkas hos granne Exote.

De här företagen har mycket mer gemensamt än ett nära avstånd till varandra.

Här i Pojo har den första konceptbilen Toroidion skapats.
Allmänheten fick i våras vetskap om att Toridion byggts i Pojo under flera år. Här i Pojo har den första konceptbilen Toroidion skapats. Bild: Yle/Tove Virta superelbil

- Det vi har här är det mycket omtalade nätverkandet i praktiken, säger Protolabs styrelseordförande Jukka Kemppainen. På ett litet område finns fordonskunskap av alla de slag.

Kunskapen samlad i kompetenscentrum

Företagen Toroidion, Protolab och Exote har tillsammans med Sisu Auto i Karis sedan många år ett gemensamt kompetenscentrum. Ett kompetenscentrum som sysslar med kunskap inom fordon, skydd och fordonsteknologi. Det handlar också om formgivning, ny teknologi och företagen med någon uppfinning och globala patent i bakgrunden.

- Det har varit en idé vi haft från början, att få hit ett kompetenscentrum där vi gör specialgrejer, säger Jukka Kemppainen.

Ett liknande kompetenscentrum inom bilindustrin känner Kemppainen inte till att existerar i Finland.

- Hur länge sådana existerar och fungerar beror på människorna. Vi har säkert rätt typs människor eftersom vi kommit så här långt och verkat så länge.

Protolab använder exote

Exote har sedan år 2005 verkat i Pojo. Officiellt grundades Protolab år 2007. Det rätt okända företaget Exote tillverkar en superstark hårdmetall med unika egenskaper som är grunden i Protolabs militärfordon.


Kompetenscentrumet tog form åren 2007-2008.

Superelbilsföretaget Toroidion flyttade in i en hall i närheten år 2011 men Pasi Pennanens bildesignfirma verkade redan tidigare i Västnyland, sedan år 2004.

Pennanen har bland annat haft Sisu Trucks och Sisu Defence som kunder och han var med under produktutvecklingen av Defence-lastbilarna år 2004. Toroidions modellerare Mikko Tikkanen har också jobbat på Sisu Trucks.

Samma ägare i företagen

Företagen i kompetenscentrumet har också gemensamt att de först uppfunnit något och sedan jobbat vidare för att skapa en produkt kring sin uppfinning.

- Vi har också samma ägare. Det håller ihop den här helheten.

Företagens ägare äger också delar av varandras bolag.

Han vill inte säga mer om ägarna men det är privatpersoner som äger företagen.

Personalen växlar mellan företagen

Företagen är små, inte minst om man jämför med hur det ser ut på andra håll i Finland och i världen där man tillverkar fordon.

- I våra kärnteam har vi mellan 5 och 15 personer per företag som ansvarar för bilens formgivning, planering och som driver projektet, säger Kemppainen.

Resten av personalen cirkulerar mellan de olika företagen, allt efter behov. Personalen jobbar än för det ena företaget, än för det andra.

- Just nu har vi till exempel personal från Sisu här. Då de igen behövs där så far de tillbaka, säger Protolabs Jukka Kemppainen.

Jukka Kemppainen från Protolab.
Jukka Kemppainen, styrelseordförande, Protolab. Jukka Kemppainen från Protolab. Bild: Yle/Tove Virta jukka kemppainen

En del arbetstagare är från trakten, andra kommer från olika delar av Finland. Ibland behövs flera tiotal människor under något arbetsskede och ibland endast ett fåtal och flexibiliteten förblir därför stor.

Förutom att företagen delar personal så utnyttjar de också varandras maskinpark och kunskap.

- Ibland kommer Toroidions gäng hit då de behöver våra maskiner och tvärtom. Och vårt gäng gör jobb åt dem. De gör kanske formgivningsjobb åt oss istället.

Sisu-samarbete

Sisu Auto i Karis är en gammal bekant inom fordonsindustrin och ligger 10 kilometer ifrån de andra företagen. Sisus kärnkunskap är centrerat kring lastbils- och militärfordonsutveckling och produktion. Företaget har i dagens läge ett hundratal anställda i Karis.

Timo Korhonen på Sisu Auto känner att det är för tidigt att tala om ett kompetenscentrum men medger att de har en hel del samarbete.

Korhonen ser att ägandet är en gemensam nämnare. Han är själv en av Protolabs fem ägare.

Industriarbetare i Sisus lastbilsfabrik i Karis.
Också Sisu är med i kompetenscentrumet och växlar personal mellan företagen. Industriarbetare i Sisus lastbilsfabrik i Karis. Bild: Yle/Malin Valtonen industriarbete

- Därför har det varit naturligt att man också jobbat med Protolabs fordon i Sisus lokaler och med Sisus personal, säger han. Sisu hjälper branchens folk i trakten men det finns inga planer på ett större samarbete.

Korhonen påpekar att det är olika nivå på verksamheterna eftersom Sisu sysslar med produktion och de andra prototyparbete.

Han tror på Protolabs produkt och ser den som konkurrenskraftig.

- Den har väckt starkt intresse inom branchen.

Sisu och Karis räknas som en av tre knutpunkter inom finländsk bilindustri.

- Det finska bilkunnandet är i princip uppbyggt kring Valmet Automotive i Nystad, Patria i Tavastehus, Sisu i Karis och nu också i Pojo, säger Jukka Kemppainen.

Dagligt samarbete

Samarbete pågår så gott som dagligen mellan de olika parterna.

Båda superfordonen är finskbyggda och många västnyländska företag har varit involverade i bilindustrin i Pojo, då speciellt i Toroidions utveckling, exempelvis Special Mobil och Color Team.

Special Mobils ägare Tom Nylund är bland annat också en av Toroidions delägare.

Verkar i det tysta

Företagen uppger att de var mer eller mindre en slump att de placerade sig i Pojo.

- Vi började leta efter en lämpligt stor hall och åkte runt i Finland, bland annat till Tammerfors. Men vi var bekanta med Timo Korhonen från Sisu och han hade en hall åt oss i Pojo. Så det blev här, säger Jukka Kemppainen.

- Vi bara råkade hitta den här gamla fabriksbyggnaden. Den passade bra in i vår budget, med ordet budget då satt inom citattecken, sade Toroidions skapare Pasi Pennanen till Yle Västnyland i en tidigare intervju.

Hallarna de verkar i ser anspråkslösa ut på utsidan, en del till och med sjabbiga. Företagens namn syns heller ingenstans och det är svårt att hitta fram för utomstående.

Misun utanför hallen där den är byggd, i Pojo.
Superfordonen är utvecklade i anspråkslösa och anonyma fabrikshallar. Misun utanför hallen där den är byggd, i Pojo. Bild: Yle/Tove Virta protolab

- Allt har hållits hemligt. Det är en fråga om säkerhet, en informationssäkerhetsfråga. Just nu måste vi berätta om vårt pansarfordon eftersom vi nu åker med det på vägarna, säger Jukka Kemppainen efter att allmänheten fått nys om vad som pågår, går en hel del av hans tid till att berätta om den så kallade Misun.

Gemensam produktionshall?

Både Toroidion och Protolab har nu kommit så långt att de vill komma igång med produktion inom något år. Båda verkar ha en önskan om att tillverka fordonen i Västnyland. Det låter som ytterligare en möjlighet till samarbete, men om det blir en gemensam produktionshall vill Kemppainen just nu inte spekulera något mer kring.

Pasi Pennanen uppgav att de skrivit de första kontrakten då de gäller Toroidionbilar och strävar efter att kunna leverera dem på hösten 2017.

Samtidigt tror också Pennanen att den nya elbilstekniken också kan finnas i en vanlig familjebil om tio år, om allt går vägen.

Toroidions, Protolabs och Exotes visitkort
De tre företagens visitkort påminner också om varandra. Toroidions, Protolabs och Exotes visitkort Bild: Yle/Tove Virta protolab

Protolab räknar för sin del med fordonsproduktion från och med slutet av år 2016.

Från ingenting har alltså uppstått en avancerad bilindustri i Pojo-Karis som är unik i Finland. Vilken har din roll varit, Jukka Kemppainen?

- Min uppgift har varit att springa runt och samla in idéerna och då man har idéer som blir projekt så kommer det ofta mer. I slutändan får jag se om jag fastnat för rätt eller fel initiativ, skrattar han.

Han konstaterar att det i Finland görs få bilar och endast av ett litet gäng. Är det för dyrt?

- Man kan nog göra bilar i Tyskland också, säger Jukka Kemppainen.

Det här är tredje delen i en serie om militärfordonet Protolab PMPV 6x6.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland