Hoppa till huvudinnehåll

Linn Fernström målar horisonten och säljer för miljoner

En färgsprakande djur- och människovärld fyller Linn Fernströms magiskt realistiska bildvärld i målningar som säljs för höga summor. Hon är en av tre konstnärer som nu ställer ut på Galerie Forsblom i Helsingfors. Hennes del kallas Changeling.

Linn Fernström är i dag en av Sveriges mest uppmärksammade och bäst betalda bildkonstnärer. Hon sägs vara lika folkkär som Ernst Billgren och varför inte Frida Kahlo, som hon ibland har påmint om i sitt måleri.

Fernström upplever själv att hon alltid har hållit på med målandet, ända sedan hon var liten. Det är bara någonting som hon hela tiden har gjort, utan att det har varit något större val, konstaterar hon.

Som tidigare har Fernström också här i Changeling använt sig själv som motiv i många av målningarna. I grann röd klänning omges hon av exotiska fåglar och färgsprakande blommor.

En kollektiv känslovärld

Bakgrunden är ofta vit vilket ger en flytande oändlighetskänsla. Själv säger Fernström att horisonten är nyckeln till hennes konst, som en dörr till en värld vi inte riktigt vet vad den innehåller. Konstnärer ser hon som mystiker i en känslovärld som bearbetar känslor på en kollektiv nivå.

Själavandring heter en stor målning med en blomsteromgiven flicka och en död persons skelett framför henne på marken. Ur skelettet växer blommor upp.

Linn Fernströms målning Reincarnation
Själavandring Linn Fernströms målning Reincarnation Bild: Galerie Forsblom 2015 oil on canvas 190.5 x 241.3 cm

En tråd att leta upp

Fernström berättar att det finns en tråd genom utställningen som man kan leta upp och att den döda i den här målningen ingår i den tråden.

Växterna, djuren, fåglarna ingår också i tråden. Enligt Fernström följer de med, flyttas runt och får nya platser under målningsprocessen. Den är som en lek med de olika elementen där blommorna och insekterna också ingår.

Ett sug som pockar på

På frågan om vad det är som gör att Fernström vill leka denna lek svarar hon att det är svårt att säga, att där varken finns en början eller ett slut. Mer handlar det om någonting som hon är upptagen av och som hon bara helt enkelt har hållit på med hela livet.

Ibland när Fernström har arbetat väldigt mycket kan hon vara jättetrött på att göra det hon gör. Men bara efter ett par dagar utan ateljén infinner sig suget igen med någonting som måste få komma ut.

Granna färghav med dova toner

Om sin motivvärld säger Fernström att den är realistisk i den bemärkelsen att man ser vad det föreställer. Samtidigt tänker hon att den har en väldigt abstrakt form och att lekelementet är med när hon arbetar fram bilden.

Hur lustfylld är denna lek då för henne? Fernström vill inte beskriva den som en eufori för hon ser euforin som en motsats till ett koncentrerat arbete.

- Arbetsprocessen är mer som en flod, än att hoppa i floden, säger hon och skrattar.

Fernströms målningar är soligt granna färghav. Samtidigt finns här mörka stråk, med en dov ton, en melankoli.

Uppåtkänslor

Det är så här hon tänker sig att livet är. Melankoli blandad med eufori, uppåtkänslor, som hon också kallar dem.

Uppåtkänslorna kanske överväger i hennes målningar denna gång. De grymma detaljerna i flera tidigare verk, som abrupt avhuggna huvuden, är inte frekventa här.

Förutom hennes oljemålningar ställer Galleri Forsblom ut en del bronsskulpturer, som Fernström gör jämsides med teckningar och grafik.

Konstskandal

Linn Fernströms målningar väckte debatt när de ställdes ut i Stockholm 2008. Expressens konstkritiker Nils Forsberg generalsågade nämligen hennes arbeten.

Också kritikern Anders Olofsson ställde sig 2010 kritisk till att skickligheten i Fernströms konstnärliga hantverk ibland blir ”alltför bländande, fyndigheten alltför stor, på bekostnad av komplexitet och djup.”

Ett sus genom konstpubliken

Själv verkar Fernström inte det minsta berörd av kritiken. Och den stora publiken, den har inte heller låtit sig påverkas, förefaller det.

2007 lär det ha gått ett sus genom Konstsverige när Fernströms ”De tre kvinnorna” klubbades för närmare en miljon kronor. Verket ”Ballongerna” såldes 2010 för lite på en och en halv miljon kronor.

Metropol som inspiratör

Fernström bor omvartannat i New York och i Stockholm. Så här svarar hon på frågan om vilken inverkan The Big Apple har på hennes konst:

Utställningen med Linn Fernström, Peter Frie och Carolus Enckell på Galerie Forsblom kan ses fram till och med den 10 januari 2016.

Läs också