Hoppa till huvudinnehåll

Fotografen Sandra Kantanen hittade sin röst i Kina

Fotografen Sandra Kantanen
Fotografen Sandra Kantanen Fotografen Sandra Kantanen Bild: Anders Lönnfeldt sandra kantanen

Konstfotografen Sandra Kantanen gjorde internationell kometkarriär direkt från skolbänken. Efter att tidigare har sökt sin inspiration i Asien har hon slagit sig ner i Hangö och står nu inför ett konstnärligt vägskäl.

– Jag började som naiv och entusiastisk naturfotograf. Jag fick min första kamera när jag var 15 och den var alltid med. Samma intresse finns kvar, men den naiva glädjen tog slut när jag började studera, säger Sandra Kantanen, som är utbildad fotograf från Konstindustriella högskolan (nuvarande Aalto-universitetet).

Målandet ifrågasätter fotografiets väsen

Under sina studier vid Konstindustriella högskolan blev Kantanen intresserad av asiatisk estetik.

– Jag började tänka att det är tråkigt att allt konstfoto ser likadant ut och tänkte naivt att “Kina, där måste ju allting se annorlunda ut”, att jag åker dit som utbyteselev. Kina blev en jättestor grej där jag hittade mitt eget uttryck.

I Kina studerade Kantanen kinesiskt landskapsmåleri och fotografi parallellt och utvecklade en teknik som förenar fotografi och måleri. I början tryckte Kantanen sina fotografier på metallplåtar hon målat för hand, i dag behandlar hon bilderna digitalt och så att säga “målar” på de inskannade filmnegativen med hjälp av ett bildbehandlingsprogram.

Hon är van vid att folk undrar vad som egentligen är “riktigt” i hennes fotografier.

– För att kunna läsa ett konstverk rätt måste man veta hur det är gjort. Det är frågan som kommer när man har ett fotografi, man vill veta att vad är det där riktiga.

Kantanen vill med sina bilder ifrågasätta den illusion vi har av fotografiet som ett objektivt verktyg som avbildar verkligheten.

– Måleriet visar också ett inre landskap, bilderna visar lika mycket av mig som av världen.

“Jag insåg att jag inte är en kines”

Kantanen beskriver Kina som något av katastrof som vände ut och in på henne både fysiskt och psykiskt.

– Jag blev alltid intagen på sjukhus där och insåg vilken katastrof naturen är i. De har utplånat nästan allt, det finns inte mycket kvar av de heliga bergen.
Enligt Kantanen är kinesernas sätt att behandla naturen starkt förknippat med hur man har sett på den i tusentals år.

– I taoismens och buddhismens landskapstänkande finns en idé om att människan kan och får bearbeta naturen. De vill alltid ha berg och vatten och kan till exempel gräva en grop för att få en sjö och göra ett litet berg av det som blir över. Det är en skillnad gentemot vårt sätt att se på naturen som antingen orörd, som vi romantiserar, eller byggd.

Kantanen säger att hon via tiden i Kina hittade sig själv som konstnär.

– Jag insåg att inte är jag någon kines,och det är inte heller min uppgift. Jag gör min egen grej, jag är uppvuxen och utbildad i väst. Sen var det ganska frigörande att inse att jag får göra vad jag vill, kan gå vart som helst med min kamera.

Helsinki School blev porten till världen

Sandra Kantanen hör till den så kallade Helsinki School, en grupp fotografer med Konstindustriella högskolan i Helsingfors (Nuvarande Aalto-universitet) som gemensam utgångspunkt. Helsinki School-konceptet har blivit världskänt via kuratorn Timothy Persons, som via sina kontakter har bidragit till att många av gruppens medlemmar idag är världskända.

– Vi var ganska många som fick möjligheten att göra en karriär från skolbänken, säger Kantanen.

Timothy Persons visade Helsinki School -fotografernas arbeten på olika konstmässor världen runt. År 2000 visades Kantanens tavlor på en konstmässa och allt sålde slut – bland köparna fanns tunga namn som det moderna konstmuséet Kiasma.

– Jag försökte att inte blåsa upp det allt för mycket. Det som sedan hände var att jag blev stressad, för nivån var ganska hög. Mitt slutarbete visades på Gallerie Anhava i Helsingfors. Det kändes som att “rima on täällä”, säger Kantanen och måttar med händerna högt ovan huvudet.

– Det kändes som att går inte att göra dåligt ifrån sig. Men det är självklart att man gör en massa skit också. Man prövar ju sig fram, så det går inte att visa allt.

Konstnärligt vägskäl

Den senaste tiden har Kantanens tankar kretsat mest kring barnen, eftersom hon varit på mammaledighet och nyligen flyttat från Helsingfors till Hangö med sin man.

– Men samtidigt är jag konstnär, det är svårt att lägga ifrån mig den rollen. Jag tänker så mycket på barnen, så jag måste göra konst som de kan förstå. Jag kommer nog att hitta tillbaka till en bra rytm och det kommer att bli lättare. Jag behöver inte mera krångla till det så mycket, resa till Kina för att kunna skapa.

Mellan varven har Kantanen också utbildat sig till vildmarksguide.

– Det är något jag gjorde bara för mig, för att hitta tillbaka till det där ursprungliga som intresserade mig. Jag är nog i någonsorts vägskäl fast jag har kommit ganska långt som konstnär. Jag är tacksam att jag har fått möjligheten hittat min egen röst, och jag vet att bara jag följer den så går det bra, jag ska inte lyssna så mycket på andra.

Se mer av Sandra Kantanens arbete i tv-serien Klick på Yle Fem den 11.12 klockan 20.31 och Arenan.

Läs också

  • Allt fler i Finland väljer tåget – smidigt och miljövänligt

    Tåg är enklare än flyg, säger passagerare till Svenska Yle.

    Tågtrafiken ökar kraftigt i Finland och intresset för tågresor ser inte ut att minska. Enbart i juli gjordes 1,2 miljoner resor, en ökning med 13 procent. Orsakerna är många, men enligt VR påverkar även klimatdiskussionen. Svenska Yle har pratar med nöjda tågresenärer som bekräftar att smidigheten och miljön får dem att välja tåg.

  • Nya demonstrationer i Hongkong- nu kräver hongkongborna allmän rösträtt

    Demonstranterna ber Storbritannien om hjälp

    Tiotusentals hongkongbor trotsade tidigare idag förbudet att demonstrera och gav sig igen ut på gatorna i Hongkong efter några dagars lugn. Demonstranterna samlades först utanför det brittiska konsulatet för att be Storbritannien hjälpa sin forna koloni.

  • Dramapodd: Vem våldtog Liv på skolgården?

    Hela skolan fuckas upp av en våldtäkt efter en fest.

    Efter en blöt fest slocknar Liv och vaknar våldtagen ute på gården. Stämningen i hela skolan trasslas till i jakten på den skyldige och fler hemligheter dyker upp i podden "Det som hände Liv".

Nyligen publicerat - Kultur och nöje