Hoppa till huvudinnehåll

Sagofarmor är efterlängtad i Kirjala skola

Sagofarmor Inger Helenius läser sagor för barn i Kirjala skola i Pargas
Inger Helenius läser sagor i Kirjala skola Sagofarmor Inger Helenius läser sagor för barn i Kirjala skola i Pargas Bild: Yle/Maud Stolpe sagofarmor inger helenius

Inger Helenius läser sagor för barnen i Kirjala skola i Pargas. Här får hon själv också möjligheten att läsa sin älskade Harry Potter om och om igen.

Sedan några år tillbaka fungerar pensionerade Inger Helenius som sagofarmor i Kirjala skola. Idén till det hela fick hon via en tidningsartikel hon läste någonstans. Två dagar i veckan läser hon för allt från förskolebarn till barnen i de högre klasserna.

Veckans höjdpunkt

Förskolebarnen får sig bröderna Grimms ursprungliga sagor till livs ögonen blir stora då styvsystrarna i Askungen gör allt för att få prinsens sko att passa och lika fängslande verkar Mästerkatten i stövlar vara.

Barnen sitter tysta och snälla men så har dragkeden för munnen dragits fast och fantasin knäppts på i huvudet. Det är helt klart en fängslad publik sagofarmor Inger Helenius har framför sig.

Förskollärarna Hanna Kamlin och Annica Suojanen säger att barnen tycker att de här sagostunderna är veckans absoluta höjdpunkt och att sagofarmor är efterlängtad och att barnen tycker om de gamla traditionella sagor de då får höra.

Också annars läses det mycket sagor i förskolan men de båda lärarna säger att Inger Helenius kanske lever sig in mera i sagorna och improviserar mera än de själva klarar av att göra. De upplever också att de har en hel del att lära sig av henne.

Vid det här aktuella besöket i Kirjala skola var det Askungen och Mästerkatten i stövlar, som gällde för förskolebarnen medan ettorna fick höra Trollkarlen från Oz och de äldre eleverna Harry Potter.

Då häxan i Trollkarlen från Oz smälte bort och dog fick sagofarmor spontana applåder och då olika läckerheter i Harry Potter dukades fram satt en liten pojke och slickade sig om munnen.

Rollen som sagofarmor

Idén till att bli sagofarmor i skolan fick Inger Helenius då hon läste en artikel om en av sina kurskamrater som sysslade med det hon själv gör idag. Hon tyckte helt enkelt att det här är något hon själv bra har tid med som pensionär.

Dessutom fungerar det bra som surrogat till den amatörteaterverksamhet som hon annars också sysslar med. Att det blev just Kirjala skola föll sig också ganska naturligt i och med att hennes egna barn har gått i den här skolan och just nu finns här ett par barnbarn.

Från skolans sida ställde man sig också genast positiv till hennes förslag. Verksamheten rubbar inte heller läsordningen speciellt, eftersom man här jobbar i sammansatta klasser och då sagofarmor kommer kan den ena klassen syssla med något annat i en mindre grupp just då.

Sagorna hon läser får hon själv välja fritt, men visst hör hon sig för med sina barnbarn vad som kan intressera.

Den publik hon har måste följa vissa regler. Det betyder att barnen ska följa med och inte syssla med någonting annat just då för i så fall tappar hon själv koncentrationen och inlevelsen och det blir tyst.

I förskolan kan det nog bli avbrott i läsandet i och med att barnen vill fråga upp någonting, så som det hör till att barn ska göra då de funderar på någonting.

Själv förbereder sig Inger Helenius för veckans sagostunder på samma sätt som hon gör inför teaterrepetitioner, som egentlig läxläsning upplever hon det inte.

Bra med variation

Majsan Arvidsson är lärare i den kombinerade ettan och tvåan och hon säger att det läses mycket i de här årskurserna annars också. Då är det hon själv som läser och därför är det roligt för barnen att få lite variation.

Dessutom är de böcker Inger Helenius har med sig mera långvariga projekt med nya kapitel från vecka till vecka, medan de dagliga sagorna ofta är kortare. Just i hennes klass passar de klassiska sagorna bra i och med att de också kommer upp i läseboken i en kortare version.

Majsan Arvidsson säger att Inger Helenius sagoläsning passar bra in, eftersom den sammanslagna klassen då kan delas för en timme. Hon tycker själv att andra skolor kunde ta efter systemet med en utomstående sagoläsare.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland