Hoppa till huvudinnehåll

Varför skall det finnas normkritik i bilderböcker?

Litteraturvetaren Mia Österlund
Litteraturvetaren Mia Österlund Bild: Yle mia österlund

Bilderboken är något som barn och vuxna delar. Men bilderboken idag är en mångsidig kulturform och de vuxna hänger inte alltid med.

-I bilderboken har det skett en revolution, säger litteraturvetaren Mia Österlund vid Åbo Akademi.

Hon syftar på att bilderböckerna idag riktar sig till en publik i alla åldrar. De estetiska ambitionerna och böckernas budskap erbjuder idag en mötesplats för vuxna och barn.

Österlund intresserar sig speciellt för de normkritiska aspekterna i dagens bilderböcker.

-Normkritik är kritiskt perspektiv på samhället, som om man har en röntgenblick, och så ser man att där är skelettet, där är strukturen i det hela. På det här sättet kan man se vad strukturen innehåller, men också vad som saknas. Vem får vara med och vem får inte det?

Det handlar om demokratifrågor. Om klass, etnicitet och genus t.ex.

Visuell läskunnighet

Trots att vi omges av bilder idag är det vanligt att vi inte vet hur vi ska tolka dem. I så fall kan de normkritiska ambitionerna i bilderböckerna mest uppfattas som konstiga, säger Österlund. Det här beror på att vi saknar visuell läskunnighet, förmågan att läsa av vad färger, former och detaljer som blickriktningar försöker berätta för oss.

-Allt har betydelse. Och har man verktygen för att läsa visuellt blir berättelserna mera komplexa och intressanta. För hur gestaltar man maktstrukturer?

Det finns mycket formexperiment i dagens bilderböcker och den konstnärliga ambitionen är hög. I budskapen ifrågasätts bland annat vad det är att vara barn och vad det är att vara vuxen i dagens värld.

Normkritik stör och berör

De flesta vuxna som Österlund möter i sitt arbete ute i skolor, på daghem och bibliotek är ivriga och intresserade av att få veta mera om det normkritiska perspektivet och visuell läskunnighet.

Österlund upplever att bilderböckerna svarar mot ett behov, man vill faktiskt diskutera normkritiskt och möta frågorna tillsammans med barn.

Men fördomar kring normkritiken existerar också.

-Vad händer om vi går in i de här diskussionerna? Blir allt tokigt och upp och ner? frågar sig vuxna. Handlar det om att ta bort nånting från någon? Då svarar jag nej, det handlar om att lägga till.

Visst kan det bli rörigt och ovant mellan varven, för det är alltid svårt att bryta mönster och tankestrukturer, säger Österlund. Och alla normer är ju heller inte dåliga, det finns goda normer också som vi inte behöver frångå. Men oberoende så är det viktigt att vi är medvetna om vilka normerna är i vårt samhälle. Oron kring ifall vi kan prata om de här frågorna med barn ser Österlund i stor utsträckning som de vuxnas spärrar.

-Barnen är ganska fördomsfria. Och är de inte det berättar de rakt ut om sina fördomar. Och där hör man ofta ekon ifrån vuxenvärlden.

Österlund och hennes kollegor sprider visuell läskunnighet och normkritik via olika kanaler. Just nu tillämpas forskningsresultaten på det här området mycket inom utbildningen, bland annat i den nya finländska läroplanen. Även Nordiska ministerrådet har nyss lanserat ett nätverktyg där man själv kan fylla i information om specifika böcker för att granska dem ur ett normkritiskt perspektiv.

-Bilderböcker är komplexa produkter, men det är ett bra analysschema för att få igång en diskussion om varför det ser ut på ett vistt sätt i bilderböckerna och i samhället.

#minfråga

Har du en fråga som du funderat på och som du skulle vilja ställa en expert? Skicka den åt oss så letar vi upp experten bland vetenskapsmän, kulturvetare, akademiker...och filmar in den.

Frivilligt, men om du vill att vi ska kunna ta kontakt med dig så behövs det.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje