Hoppa till huvudinnehåll

Julklappen förmedlar värderingar

Pirjo Laaksonen.
Pirjo Laaksonen. Pirjo Laaksonen. Bild: Yle/Anna Ruda #dyradecember

Vi lägger mer tid på julklapparna än på inköp vi gör under resten av året. Det handlar om att vi vill förmedla våra värderingar i en gåva, säger marknadsföringsprofessorn Pirjo Laaksonen.

Pirjo Laaksonen är professor i marknadsföring på Vasa universitet. I sitt arbete och forskning har hon en stark betoning på konsumentbeteende.

- När vi väljer presenter kan våra kriterier vara annorlunda mot vad de annars är, säger Laaksonen.

Hon menar att det handlar om att man med sina julklappar också vill förmedla värderingar. Genom gåvan vill man också ge ett ställningstagande.

- Man vill ge något som är viktigt för oss själva eller för den som vi ger till.

Till vardags lägger vi mindre tid på att tänka igenom våra inköp. Engagemanget är mindre då, säger Laaksonen.

Kan bli stressigt

Om man har tid att tänka igenom sina inköp och pengar att skaffa julklapparna för så kan det vara trevligt, säger Pirjo Laaksonen.

- Men om du har bråttom och brist på pengar så kan det vara väldigt stressande.

Fånga in kunderna

På grund av att företagen och affärerna konkurrerar med varandra så behöver de marknadsföra sig hårt i jultider.

- De konkurrerar om kundernas pengar förstås, men konkurrensen är hårdast om i vilken butik de använder sina pengar, säger Laaksonen.

Det räcker för affären att marknadsföra sig så att man lockar kunderna in i affären. Väl där kommer människor att köpa både klappar och mat, eftersom det hör till julen, säger Laaksonen.

Alternativen har ökat

Det är inte bara affärer som marknadsförs stort inför jul. Också kulturhändelser som till exempel konserter har en högsäsong.

Men också inom julhandeln finns det alternativ, menar Pirjo Laaksonen.

- Det finns mindre affärer som satsar på dofter och lugnare julmusik. Jag upplever att alternativen har blivit fler.

Läs också