Hoppa till huvudinnehåll

Åbo säger ja till fortsatta spårvägsutredningar

De planerade spåvägslinjerna i Åbo.
De planerade spåvägslinjerna i Åbo. De planerade spåvägslinjerna i Åbo. Bild: Åbo stad spårvägskarta åbo

Åbo går vidare med planerna på att bygga en spårväg. Fullmäktige beslöt på måndagen att fortsätta med utredningsarbetet.

Frågan delade åsikterna i fullmäktigesalen och beslutet fattades efter omröstning med rösterna 56 mot 11.

Tanken med utredningsarbetet är att skaffa mera information som ska ligga som grund då staden senare fattar beslut om kollektivtrafikens framtid. Alla alternativ är fortfarande möjliga även om staden fattat ett principbeslut om spårvägen 2009. De tre rutterna som just nu är aktuella går mellan centrum och Kuppis (senare till Skansen), Kråkkärret samt Runosbacken.

Nu vill beslutsfattarna bland annat ha mera information om hur spårvägen kunde finansieras. Enligt stadens utredningar uppgår kostnaderna för hela spårvägsprojektet till cirka 430 miljoner euro. Uppskattningen inkluderar infrastruktur, spårvagnar och en spårvagnsdepå. Åbo hoppas att staten deltar genom att finansiera 30 procent av kostnaderna. Också EU-pengar ligger högt på önskelistan.

”Orealistiska planer”

Sannfinländarna föreslog att spårvägsplanerna slopas och fick medhåll av Centern, Blåvita fronten och Förnuftets röst samt av Samlingspartiets Kaija Hartiala och SDP:s Raili Engdahl. Motståndarnas främsta motivering är att spårvägen är helt enkelt för dyr för Åbo och man vill blåsa av spelet i ett tidigt skede.

- Planerna är inte realistiska, samma trafik kan skötas med bussar. Vi ska inte driva igenom beslutet med våld då vi inte har råd med spårvägar, säger Sannfinländarnas Ville Tavio.

Han får medhåll av Centerns Jarmo Laivoranta som påpekar att det gått mycket tid sedan 1972 då spårvägen i Åbo monterades ner.

- Spårvägen är inte framtidens alternativ. Varifrån ska staden få en halv miljard euro? det är inte realistiskt.

”Utveckla staden”

De gröna har länge förespråkat spårvägen som en lösning på stadens kollektivtrafikbehov. Mikko Laaksonen förstår inte motståndarnas argument.

- Hur kan man säga att spårvägen är orealistisk då andra städer valt att satsa på spårvägar? Det handlar om att utveckla staden och kollektivtrafiken. Spårvägar är aktuella på många håll, se bara på Åbos vänorter.

Frågan delar också åsikter inom partierna. SDP och Vänsterförbundet kan i princip ställa sig bakom spårvägen men endast om staten deltar i finansieringen. Också Samlingspartiet är försiktigt positiv till spårvägen.

- Vi utreder först och diskuterar sedan slutsumman då bilden klarnar. Vi måste helt enkelt få veta hur ramarna ser ut, säger stadsstyrelsens ordförande Olli A. Manni.

SFP:s Terhi Vörlund-Wallenius röstade för fortsatta utredningar men säger att det ekonomiska läget just nu inte gynnar ett spårvägsbeslut. Något gruppbeslut har partiet inte fattat i frågan.

- Jag tror inte det är rätt tid att bygga en spårväg men det är bra att frågan utreds.

Åbo tittar på andra städer

Mycket av utredningsarbetet går ut på att samla information och erfarenheter från andra europeiska städer.

Bland annat Rostock, Aarhus, Göteborg, Köln, Bergen och Gdansk har nyligen satsat på spårvägar och fungerar som vägvisare åt Åbo. Samtidigt hoppas Åbo också att man ska kunna åka snålskjuts på de långtgångna spårvägsplanerna i Tammerfors.

Staden vill också inkludera Reso i planeringsarbetet. Tanken är att rutten till Runosbacken också kunde förlängas ända till Reso centrum.

Vid sidan av spårvägen ska tjänstemännen i Åbo nu också utreda om långa ledbussar, eller så kallade superbussar, kunde vara ett alternativ för kollektivtrafiken i framtiden.

Läs också