Hoppa till huvudinnehåll

Bloggar, twitter, poddar - vem följer Svenskfinland?

Lina Björkskog i träningssalen
Lina Björkskog är bloggare och personlig tränare. Lina Björkskog i träningssalen Bild: Yle/Mira Myllyniemi lina björkskog

Bloggar, twitter, poddar, livsstilsguruer; det finns en uppsjö företeelser och personer vars liv och tankar vi följer. Lina Björkskog når tusentals läsare varje vecka.

Lina Björkskog är fysioterapeut till utbildningen, men jobbar numera som personlig tränare, PT, både live och på nätet. Dessutom bloggar hon aktivt. Det blir minst ett inlägg om dagen.

Jag skriver enligt forskning och sådant som folk kan ha nytta av i sin träning. Det handlar alltså inte bara om mig och min egen träning.

Linas blogg är bland de tio mest lästa finlandssvenska bloggarna. Bland tränings- och hälsobloggarna har hon överlägset mest läsare med omkring 9000 läsare per vecka.

I november fick hon bloggpriset på den finlandssvenska bloggalan för årets tränings- och hälsoblogg.

- Jag tror att folk uppskattar att jag skriver konkret och faktabaserat om hälsa och träning, förklarar hon populariteten.

Lina började blogga för fyra år sedan. Först skrev hon om alldagliga saker, men när hon hade utbildat sig till personlig tränare, PT, började bloggen allt mer handla om idrott, träning och hälsa. Det tog skruv.

- Bloggen är ändå en ganska liten del egentligen av min vardag. Jag tränar med kunder i Helsingfors, så jag har det som en del av mitt jobb. Jag också kunder på nätet som jag tränar online med.

Christoph twittrar och sätter upp mål

En annan som har många följare är Christoph Treier. Han är mental tränare och hjälper såväl elitidrottare som vanliga arbetare att sätta upp mål och hitta motivation att nå dem.

Twitter har inte slagit genom i Finland på samma sätt som det gjort i till exempel USA. Christoph Treier har omkring 2800 följare. Det är ganska mycket mätt med finlandssvenska mått.

Christoph Treier
Christoph Treier lär bland annat unga yrkesstuderande att hantera stress. Christoph Treier Bild: Yle/Sofi Nordmyr treier

Att anlita en mentor, coach eller mental tränare har blivit populärt. Trenden har kommit från USA via Mellaneuropa och Sverige till oss. Orsaken är enkel.

- Varje person tycker om att berätta om sig själv och hur man har det. Det finns betydligt färre som vill lyssna. Som coach lyssnar man mest. Därför är vi pop, säger han.

"Mental träning är som glasögon"

- En del behöver glasögon dagligen, andra inte. Vill man skida slalom eller skida när det snöar och blåser behöver alla glasögon. Någon gång kommer alla i en sådan situation när de har stor nytta av mental träning, säger Christoph.

Man kan jämföra hjärnan med en taxichaufför. Till en taxichaufför säger man inte vart man inte vill, utan man säger alltid vart man vill komma.

Han tränar också idrottare. Efter de usla resultaten i vinter OS i Vancouver 2010 insåg idrottsledningen att man måste satsa på mental träning i Finland på samma sätt som man redan har gjort länge i Sverige.

Också här handlar det om att sätta upp realistiska mål på rätt sätt.

Christoph Treier och Jimmy Finnholm
Christoph Treier (tv.) tillsammans med hinderlöparen Jimmy Finnholm. Christoph Treier och Jimmy Finnholm Bild: Yle/Sofi Nordmyr jimmy finnholm

- När det är halt är det många som bara tänker på att inte ramla när de går ut. Det är egentligen helt fel att tänka så. I stället borde de tänka på vad de vill uppnå.

Bloggen är damernas arena

De nominerade på bloggalan i november var till största delen kvinnor.
Också enligt portalen bloggtoppen.fi, som listar de populäraste bloggarna, domineras det finlandssvenska bloggandet av kvinnor.

- Förklaringen till det här har sitt ursprung redan i skolan, säger sociologen Jan Wickman.

Jan Wickman sitter vid sin dator i arbetsrummet på Åbo Akademi.
På bloggen visar kvinnor upp sig enligt traditionella rollmönster, säger Jan Wickman. Jan Wickman sitter vid sin dator i arbetsrummet på Åbo Akademi. sociolog

- Bloggandet är i första hand ett verbalt verktyg med ord och text. Flickor är traditionellt mycket bättre på det än pojkar, säger han. Flickor skriver och läser bättre i skolan och är bättre på modersmål och främmande språk. Det kommer sig naturligt att vi har en kvinnobild där man är verbal och uttrycker sig i ord.

Traditionellt har kvinnans roll varit att visa upp sig. Mönstret går vidare i bloggandet.

Vad är det då som får tusentals personer att dagligen följa bland annat de finlandssvenska bloggarna?

- Bloggandet är en jämlik konversation, säger Jan. Det är inte yrkesfolk som berättar för mig, utan som läsare kan jag kommentera och diskutera. Dessutom kan jag hålla mig till teman som intresserar mig.

Poddsändning lockar tiotusentals

Patrik Hagman som docent i politisk teologi vis Åbo akademi, startade för en tid sedan en bok- och teologipodd tillsammans med en rikssvensk kollega. Han var också tidigare en aktiv bloggare vid sidan av sin forskning.

Höstens andra avsnitt av Hagmans podd har hittills haft närmare 60 000 lyssnare. Populariteten överraskade honom stort.

Patrik Hagman vid sitt arbetsrum i Åbo akademi.
Patrik Hagman håller igång det lugna samtalet. Patrik Hagman vid sitt arbetsrum i Åbo akademi. docent i politisk teologi

- Som lyssnare har man direkt tillgång till materialet. Det är snabbt och enkelt att tillgå och hör till något stort mediebolag, säger han.

Podden är ett långt och djupgående medium som radio är det bästa mediet för, men som man hör väldigt väldigt lite av i radiokanalerna nuförtiden.

Hagman använder alltså tekniken och sociala medier som ett alternativ till de traditionella uttrycksformerna. Han drar paralleller mellan det vardagliga livet och det populära livet på sociala medier.

- Vi söker ett socialt sammanhang på nätet på samma sätt som i det vardagliga livet. Tekniken har bara förändrat sättet vi gör det på. Skriver man något lustigt, slagkraftigt eller till och med elakt på sociala medier, belönas man med gilla och då uppmuntras beteendet.

Svårt att bli stor i Svenskfinland

Att blogga, twittra och göra poddar på svenska når ändå bara en begränsad mängd i vårt land. Slår man inte igenom i Sverige kan man inte heller räkna med riktigt stora följarskaror.

- På svenska har man inte har de finska läsarna, säger Lina Björkskog. Förstår man inte svenska läser man ju inte heller svenska.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen