Hoppa till huvudinnehåll

Anton Sucksdorff: Det tog länge innan jag vågade kalla mig fotograf

Anton Sucksdorff, fotograf
Anton Sucksdorff, fotograf Anton Sucksdorff, fotograf Bild: Anders Lönnfeldt/Outhouse media anton sucksdorff

– Att vara fotograf är en livsstil, inte bara ett jobb. Att jobba hela tiden, men göra det man brinner för är lyx i sig. Anton Sucksdorff tänker på fotografering också då han inte har sin kamera i handen.

Som fotograf kan man få uppdrag och idéer när som helst. Sucksdorffs fotografier för lanseringen av snowboardåkaren Eero Ettalas egna snowboardserie föddes när Sucksdorff och Ettala råkade sitta bredvid varandra på en flygresa.

– När vi landade i Helsingfors hade vi utvecklat ett koncept för fotoserien och bestämt tid och plats för fotograferingen, säger Sucksdorff.

Anton Sucksdorff har jobbat som fotograf i nio år. Yrkesidentiteten var ändå inte självklar, även om intresset väcktes redan i gymnasiet och han har studerat foto både i Finland och England.

– Det tog jättelänge innan jag vågade kalla mig fotograf, även om jag hade fått pappren från skolan. Vem som helst kan ju i princip kalla sig fotograf. Alla uppdrag är så olika så man lär sig något nytt varje vecka – det är svårt att säga att det här är mitt yrke, så här är det. Det låter som en kliché men det är sant. Teknologin utvecklas hela tiden, så du kan inte säga att nu vet jag hur det här fungerar, säger han.

Reklamfotografen är som en skräddare

Sucksdorff har jobbat mycket med reklamfotografering. Han jämför reklamfotografens roll med en skräddares, där kundens beställning kan liknas vid att en skräddares kund säger att den vill ha en kostym. Fotografen måste följa kundens önskemål, har kunden beställt en kostym kan man inte leverera en baddräkt, men fotografen/skräddaren kan påverka hur kostymens sömmar ser ut.

På ett reklamuppdrag är teamen som jobbar fram bilderna ofta stora – copywriters och art directors, sminkörer, stylister, uppdragsgivarens representanter, modeller med flera. Sucksdorff trivs med att jobba i grupp.

– Det är bra när flera ögon ser på en bild och kan komma med nya idéer.

Presidentporträtt i blixtfart

Sucksdorff fotouppdrag handlar ofta om mat, reklam eller porträtt.

– Ett bra porträtt måste på något sätt reflektera personens identitetsdrag. Det kan inte bara vara en snygg bild – du måste på något sätt få fram personligheten.

Sucksdorff har fotograferat både Finlands sittande president Sauli Niinistö och president Martti Ahtisaari – två porträttfotograferingar som var mycket olika till sin karaktär.

– Jag fick fotografera Ahtisaari samma dag som han hade fått Nobels fredspris. Han kom till studion och vi hade ungefär 10 minuter på oss. Det var bara att snabbt sätta på litet puder och hela tiden titta på klockan och så var det färdigt och ut. Med Niinistös valkampanj hade vi ungefär fyra timmar på oss att ta bilderna. Det är utmaningen – ibland har du längre tid och ibland kortare, men slutresultatet måste alltid bli bra.

Fånga stunden

En porträttfotografering som Sucksdorff minns speciellt väl var då han skulle fotografera möbelformgivaren Yrjö Kukkapuro. Från början hade han 30 minuter på sig, men stannade slutligen tre timmar. En av de bästa bilderna i serien föddes när Kukkapuros fru helt spontant kom in i bilden och ställde sig bakom sin man. Det som blev artikelns huvudbild tog Sucksdorff när han egentligen redan hade avslutat fotosessionen.

– I den bilden ser man på hans ögon och min att han är totalt avslappnad, att nu är det här färdigt.

Se mer av Anton Sucksdorffs arbete i tv-serien Klick på Yle Fem den 18.12 klockan 20.31 och på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje