Hoppa till huvudinnehåll

Konkurrensen ökar på vägarna - strikta regler för utländska transporter slopas

snöyra
snöyra Bild: YLE/Rolf Granqvist rekka

Transportbranschen oroar sig för att konkurrensen inom varutransporter ökar ytterligare om Finlands nationella lagstiftning kring cabotage slopas. EU-kommissionen kräver att lagarna som reglerar utländska transporter i Finland slopas och regeringen anser att så ska ske redan i vår.

Transportfacket AKT reagerar starkt och kallar regeringens åtgärd en dödsstöt för transportbranschen.

Finland har sedan några år tillbaka en lagstiftning som reglerar så kallat cabotage, det vill säga transporter inom landet som utförs av en aktör från ett annat EU-land.

Den nationella lagen är striktare än EU-lagarna, och därför anser EU-kommissionen att det hindrar fri konkurrens.

Finlands lag är striktare

Det finns två stora skillnader mellan vår nuvarande lag och den EU-lag som från och med mars kan komma att tillämpas på cabotage, förklarar Juha Ollas, som är ombudsman vid AKT.

Båda utgår från att cabotage är en tillfällig verksamhet, men definitionerna varierar. Enligt den finländska lagen får ett utländskt fordon sköta tio cabotageresor inom tre månader, medan EU-reglerna tillåter tre cabotageresor under en vecka.

- Om fordonet åker över gränsen och kommer tillbaka nästa vecka får de igen köra tre cabotageresor, och det kan pågå hela tiden, säger Ollas.

I den finska lagen definieras också de enskilda cabotageresorna striktare än i EU:s definition, vilket också gör det lättare för utländska transporter att ta en större del av kakan, anser AKT.

Mera plats för tolkning

Håkan Stara, transportföretagare och vice ordförande för Finlands Transport och Logistik (SKAL), ser inte lika dystert på framtiden för de finländska transportföretagen, men också han ser att en övergång till enbart EU-regler för problem med sig.

- Då blir den en tolkningsfråga vad som är tillfällig transport, för man får ju bara hålla på med cabotage tillfälligt. Om polisen och tullen inte har stöd i en klar lagstiftning kan det bli en tolkningsfråga på fältet när det är fråga om olagligt cabotage.

Stara efterlyser tillräckliga resurser för polisen och tullen så att övervakningen kan skötas.

För egen del är han inte så orolig för att bli utkonkurrerad av utländska krafter, trots att de kanske kör varor till ett lägre pris.

- Jag tror på det jag gör, ganska många finländare tror på det de gör och att man har en sådan nivå på det att det finns jobb. Jag ser positivt på marknaden, också om det är kämpigt för hela Finland.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes