Hoppa till huvudinnehåll

Symmetriska granar säljer

Julgransförsäljning vid Åbo domkyrka.
Veckan före julafton ett tiotal julgransförsäljare traditionsenligt på plats vid Åbo domkyrka. Julgransförsäljning vid Åbo domkyrka. Bild: Yle/Lotta Sundström julgransförsäljning

Åboborna har handlat julgran vid Åbo domkyrka i tiotals år. I dag är konkurrensen hård och många kunder har noga kriterier för den perfekta julgranen.

Det är ingen rusning men kunderna kommer och går i en jämn takt. Granarna granskas noga, de flesta spekulanter vet precis vad de är ute efter.

Många julgranar handlas i dag på parkeringsplatser intill stormarknader i samma veva med andra uppköp. Ändå är det många som år efter år tar sig till Åbo domkyrka enkom för att inhandla sin julgran. Kunderna är lojala, berättar fösäljarna som är ett tiotal till antalet på lördagen.

Vid kyrkan lägger många kunder tid på att hitta en gran med den perfekta kombinationen av färg, form och doft. Jyri Huhtala är försäljare vid Holman kuuset. Enligt Huhtala är den tradiotionella finska granen mest populär, även om många också fastnar för andra gransorter. De flesta väljer sin gran utgående från estetiska kriterier, men också andra egenskaper kan spela in.

- Svartgranen är många allergikers val, och den fäller också mindre barr, berättar Huhtala.

Serbisk gran.
Serbisk gran (Picea omorica) har en lila ton på kottarna. Serbisk gran. Bild: Yle/Lotta Sundström picea omorica

Grantoppar efterfrågade

Tapani är på plats med en last granar från Kylä-Huukan tila i Rusko. Han berättar att många kunder frågar efter grantoppar, men de är sällsynta i dag på grund av att modernt skogsbruk med maskiner inte besparar topparna. Många av de som letar efter grantoppar vill ha levande ljus i granen, berättar Tapani.

- Ljusen väger och grantopparnas grenar håller tyngden bättre. Dessutom är formen ofta sådan att ljusen är lättare att placera.

Julgransförsäljning vid Åbo domkyrka.
I år behöver varken julgransförsäljare eller kunder frysa. På lördagen var marken bar, solen sken och det var kring sex grader varmt. Julgransförsäljning vid Åbo domkyrka. Bild: Yle/Lotta Sundström julgransförsäljning

Auvo Heikkilä är på plats med ekologiska granar från Heikkilän tila i Patis i Åbo. Försäljningen av julgranar vid Åbo domkyrka har en lång tradition, men enligt Heikkilä har mängden kunder minskat med åren. Allt fler skaffar inte överhuvudtaget en julgran, en del föredrar en gran i plast. Inhemska granar blir också tvungna att konkurrera med utländska granar som inte sällan säljs till ett billigare pris.

Auvo Heikkilä med julgranar från Heikkilän tila.
Auvo Heikkilä odlar granar i Patis, Åbo. Heikkiläs familj och släkt rycker in för att hjälpa till under julgransruschen. Auvo Heikkilä med julgranar från Heikkilän tila. Bild: Yle/Lotta Sundström heikkilän tila

Gräsmattan intill Heikkiläs granar är fortfarande grön. Det varma vädret gör det lättare för kunden att ta in granen, berättar Heikkilä. När det är plusgrader behöver träden inte tinas upp före de tas in i rumstemperatur. Före granen sätts i foten råder Heikkilä ändå sina kunder att såga bort några centimeter av rotändan för att få en ny snittyta.

Granar från Ankeborg?

Juha-Pekkala Mikkola hör till dem som specialiserat sig på att ta fram granar som ibland kallas Kalle Anka-granar eller Disney-granar. De är mycket täta och frodiga, och den formen kommer inte av naturen utan kräver en del jobb.

- En gång i året trimmas granarna för att de ska hålla den rätta formen, berättar Mikkola.

Namnet Kalle Anka-gran kommer från målet att göra dem lika symmetriska som tecknade versioner av den perfekta julgranen.

Juha-Pekka Mikkola säljer Kalle Anka-granar.
Juha-Pekka Mikkola satsar på ymniga granar Juha-Pekka Mikkola säljer Kalle Anka-granar. Bild: Yle/Lotta Sundström juha-pekka mikkola

Sållningen är hård. Enligt Mikkola är det efter 15 år endast kring tio procent av granarna han trimmar som blir tillräckligt präktiga för att klassas som en Kalle Anka-gran.

Också Mikkola har märkt att konkurrensen hårdnat de senaste tio åren.

- Man säljer granar överallt nu, men våra kunder vet var de hittar oss.

Läs också