Hoppa till huvudinnehåll

Skärgårdsvägen kör inte skärgårdsvägen

Skärgårdsvägens buss vid Pargas busstation
De grönvita bussarna försvinner från Skärgårdsvägen. Skärgårdsvägens buss vid Pargas busstation Bild: YLE Åboland skärgårdsvägen

I och med att upphandlingarna om busstransporten i skärgården avslutades förra veckan står det klart att Turun Linja-autoilijan Osakeyhtiö (TLO) övertar ansvaret för linjen Åbo-Pargas-Nagu-Korpo-Houtskär.

Närings-, trafik- och miljöcentalen och Pargas stad valde i november att konkurrensutsätta linjen för första gången någonsin. Valet av TLO betyder att de grönvita Skärgårdsbussarna som trafikerat väg 180 sedan 1950-talet inte längre kommer att göra det.

- TLO äger inte bussbolaget Skärgårdsvägen på något sätt, utan det tillhör Vainion Liikenne, förklarar Hannu Lehmus, trafikchefen på TLO.

Bolaget Skärgårdsvägen köptes av Vainion Liikenne år 1998. Kim Mäenpää som kört de grönvita bussarna i snart 26 år är besviken. Det kända bolagsnamnet försvinner tillsammans med bekanta kolleger.

- Det känns hårt. Det känns som att det här är slutet för Skärgårdsvägens bussar. Det skulle vara intressant att byta till en ny ägare om bolaget Skärgårdsvägen följde med på köpet, säger Mäenpää.

Passagerare prisar chaufförerna

Bland dem som dagligen pendlar från skärgården in till Åbo har de grönvita bussarna blivit synonyma med omtanke och vänlighet. Marianne Hemgård har rest med Skärgårdsvägens bussar i 25 år. Enligt henne kräver rutten mer än enbart trafikvett.

- Våra chaufförer vet vilka de trogna resenärerna är och väntar på dem ifall de skulle vara försenade. De vet vad som behöver göras ifall bussen inte hinner till färjan. Och de hälsar på alla. Det är viktigt.

Hemgård ger ett exempel på hur de erfarna busschaufförerna gått till väga under årens lopp.

- Jag minns en vinter då bussen råkade på en bilist som kört av vägen. Busschauffören stannade bussen, vände sig om till de äldre pojkarna och frågade: ”Hörni, ska vi gå ut och hjälpa henne?”.

”Vi byter till något annat”

När busstrafiken i skärgården konkurrensutsattes oroade man sig att upphandlingarna bland annat skulle leda till försämrade arbetsvillkor för busschaufförerna. Enligt Kenneth Eriksson som kört de grönvita bussarna i 33 år är lönen inte avgörande i sig. Busschaufförerna är trygga med Vainion Liikenne och fästa vid sitt gamla bolag.

- Ingen tycker om att det gick så här. Bolaget Skärgårdsvägen har alltid funnits. Vi har skött den här linjen länge, och mitt i allt går det såhär. ”Vi byter till något annat”. Så säger de busschaufförer jag talat med, säger Eriksson.

Enligt Eriksson har åren som busschaufför i skärgården lett till en större bekantskapskrets. Han känner samtliga nio busschaufförer som kör de grönvita bussarna, och han känner dessutom passagerarna.

- Det känns lite som en familj. En del passagerare säger att de ska ”hem” när de stiger på och då vet man vad man ska ta betalt, säger Eriksson.

Korpobussen kör ombord på landsvägsfärjan Prostvik
Korpobussen kör ombord på landsvägsfärjan Prostvik Bild: Yle/Linus Hoffman bussbolaget skärgårdsvägen

Inte marknaden längre som styr

TLO tar över två olika busstransportpaket i skärgården från och med 1.6.2016. I praktiken är det fråga om hela västra skärgården. Till paketen hör såväl turer som slutar i Pargas, som de som åker ut till Nagu, Korpo och Houtskär. Enligt upphandlingarna ska linjerna förses med nya bussar. Vad personalen beträffar hoppas Lehmus på att det inte ska vara fråga om nya chaufförer, utan att Skärgårdsvägens rutinerade chaufförer ska fortsätta i dessa nya bussar.

- När vi övertar bussförbindelserna i skärgården kommer Vainion Liikennes bussar främst att köra mot Helsingfors. Men det betyder en mycket lång arbetsdag om du måste köra in till Åbo från Korpo, och sedan återvända till Korpo från Helsingfors, förklarar Lehmus.

Om det blir fråga om nya busschaufförer försäkrar Lehmus att TLO kommer att efterlysa tvåspråkiga chaufförer med rötter i skärgården.

Till skillnad från Vainion Liikenne har TLO inte rätt att bestämma hur många turer de kör, eller hur mycket det kostar att åka bussen. Från och med nästa år är det Pargas stad och NTM-centralen som fattar dessa beslut.

- Det är fråga om en ny trafikmodell. Nu är det inte marknaden som styr längre. Biljettintäkterna går till staden som sedan bestämmer hurdan busstrafik de vill ha, säger Lehmus.

Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén
Patrik Nygrén Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén Bild: Yle/Daniel Korpela patrik nygrén

Enligt Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén vill man från stadens håll fortsätta med samma mängd turer och samma priser som tidigare.

- Vi har inte hunnit analysera resultaten av upphandlingarna än, men huvudsakligen ska allting fortsätta som förr, säger Nygrén.

Konkurrensupphandlingarnas besvärstid tar slut vid årsskiftet. Efter det är avtalet giltigt i tre år, med option på ytterligare tre år. Pargas stad och NTM-centralen diskuterar resultatet av upphandlingarna i januari.

Artikeln är korrigerad 22.12.2015 kl.11.36. Bolaget Skärgårdsvägen köptes av Vainion Liikenne år 1998, inte i mitten av 2000-talet som det tidigare stod.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland