Hoppa till huvudinnehåll

Tallink Silja saknar nödtelefon i hytterna

Soluppgång en vintermorgon i Stockholm med orangeröda solstrålar övar M/S Baltic Princess i Värtahamnen.
Bland annat Tallink Siljas fartyg Baltic Princess (på bilden) saknar alarmsystem. Soluppgång en vintermorgon i Stockholm med orangeröda solstrålar övar M/S Baltic Princess i Värtahamnen. Bild: Yle/Linus Hoffman M/S Baltic Princess,Tallink Silja Oy,värtan

Rederierna har olika principer då det gäller telefoner och alarm i hytterna. Av de Tallink Silja-fartyg som trafikerar från Finland är endast två utrustade med telefoner i samtliga passagerarhytter.

Det är de äldre fartygen Silja Symphony och Silja Serenade, som trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm, som har telefoner i hytterna medan de nyare fartygen som till exempel Galaxy och Baltic Princess saknar hyttelefoner i nästan samtliga passagerarhytter.

På Baltic Princess, som liksom Galaxy kryssar mellan Åbo och Stockholm, har ett trettiotal hytter telefon medan 800 passagerarhytter helt saknar telefon eller alarmutrustning.

Enligt kommunikationsdirektör Marika Nöjd vid Tallink Silja har det inte heller varit någon stor efterfrågan på hyttelefoner bland passagerarna.

Våldsam situation på Baltic Princess

Nyligen försökte en man på en lördagskryssning med Baltic Princess mitt i natten sparka in dörren till en hytt på åttonde däck. Mannen fick inte upp hyttdörren och lämnade till sist korridoren tillsammans med sina vänner.

Händelsen sparades på fartygets säkerhetskameror.

- Det man kan göra om man råkar ut för en sådan här situation är att man med dörrens säkerhetskedja fast uppmanar inkräktarna att sluta sparka, säger Marika Nöjd.

Den andra möjligheten är att vänta tills ofoget upphör eller på att någon annan passagerare lämnar sin hytt och kallar på vakt.

Enligt Nöjd är fartygets dörrar så starka att man inte kan sparka in dem, dörrarna är till exempel starkare än de flesta hotelldörrar säger Nöjd.

Nöjd säger vidare att ordningsvakterna hade patrullerat i den berörda hyttkorridoren tio gånger under kryssningen.

Rederierna har olika linjer angående hyttsäkerheten

Viking Line kör med en annan linje. Enligt rederiets kommunikationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström är samtliga hytter på rederiets sju fartyg utrustade med telefon.

Enligt Boijer-Svahnström är det viktigt att resenärerna ska kunna kalla på hjälp i farliga situationer eller i fall av sjukdom.

- Hyttelefonerna används inte så frekvent att alla passagerare använder dem, men det är en trygghetsfaktor att det finns en sådan här möjlighet i hytten, så visst används de, säger Boijer-Svahnström.

Rubriken ändrades kl 9:42. Tidigare löd rubriken "Tallink Silja saknar alarmsystem i hytterna".

Läs också