Hoppa till huvudinnehåll

På julen blir det knäpptyst överallt

Merjema Dizdarevic och Melisa Elkaz tittar in i kameran
Merjema Dizdarevic och Melisa Elkaz bor grannar på Åvägen. De är båda muslimer, men har inte samma syn på julen. Merjema tycker att julen är mysig och Melisa bryr sig inte om den. Merjema Dizdarevic och Melisa Elkaz tittar in i kameran Bild: Yle/Hanna Klingenberg julfirande

De är invandrare och de flesta av dem bor på Åvägen i Närpes. De kommer från Bosnien och Vietnam och firar inte jul, eftersom de är muslimer och buddhister.

- På julen blir det knäpptyst överallt, säger Mensur Mehmedagic.

Han har bott i Finland sen han var sju månader gammal, men börjar förstå sig på julen först nu. I lågstadiet var han med i flera julpjäser som alla verkade lite konstiga.

- En gång köpte jag en gran. En annan gång var jag en gubbe med stav som gav presenter åt Jesus.

Han gick sällan på julgudstjänster med skolan, men glömmer aldrig hur det var att stiga in i kyrkan första gången.

- Ett stort rum och så en död farbror som hängde på väggen.

Hänga gubben, ungefär. Men respekterar du min religion, så respekterar jag också din.― Mensur

Mensurs pappa Salih Mehmedagic tänker sig att alla tror på samma Gud egentligen.

- Vi har samma sol, samma vatten, samma vind. Så klart att vi har samma Gud då också. Bara olika sätt att se på det. Vissa firar jul och andra firar Bajram.

Mensur Mehmedagic och hans pappa Salin Mehmedagic brottas
Mensurs pappa Salih har en finlandssvensk flickvän som lärt far och son en del om julen. Mensur Mehmedagic och hans pappa Salin Mehmedagic brottas Bild: Yle/Hanna Klingenberg invandrare

På själva julafton gör de inte så mycket.

- Sitter inne och ser julfilmer på tv, säger Mensur. Jesus-filmen kommer varje år.

Åvägen är Mensurs ghetto

Mensur ser Åvägen som sitt ghetto, där det är han som är bossen. Han känner de flesta och har bott där längst. På julafton brukar han också glida runt i området och hålla koll, precis som han gör under vanliga nätter medan alla andra sover.

Stämningen är speciell då ingen annan är ute. Helt tyst överallt.― Mensur

Mensurs storasyster Elada Mehmedagic var också med om julfester när hon var liten. Hon tyckte om det, men hoppade alltid över Jesus-orden när hon uppträdde med sångerna.

- Jag mumlade något annat medan kören sjöng vidare, förklarar hon. Det kom automatiskt. Ingen hade sagt till mig att göra så, men det kändes fel att sjunga ut att Jesus var min frälsare.

Elada och Enisa
Elada Mehmedagic. Här med bästa vännen Enisa Mehmedovic. Elada och Enisa Bild: Yle/Hanna Klingenberg vänskap

Nu, i år, när hon besökte samma skola för att gå på sonens övning inför julfesten, så märkte hon att sonen gjorde samma sak.

- Muamar är bara åtta år, men han stod också där framme och mumlade bort alla ord om Jesus, säger Elada. Utan att jag sagt något om det till honom. Det gjorde mig otroligt rörd. Som om en känsla gått i arv.

Jesus och Maria är samma som Isa och Merjema

Merjema Dizdarevic gjorde likadant när hon var liten.

- Jag tror att vi är ganska många muslimer som bara rörde på läpparna i vissa julsånger, säger hon.

- Men jag har aldrig fattat vad som får folk att gräla med varann bara på grund av religion. Islam och kristendom har så mycket gemensamt. Både Jesus och Maria är med i Koranen. Skillnaden är bara den att Jesus heter Isa där och att Maria heter Merjema, som jag.

Merjema tycker om julen och har delat ut julklappar till sina vänner ända sedan högstadiet.

Hela känslan med julen är mysig. Musiken och de varma tröjorna.― Merjema

Hennes kompis Melisa Elkaz är inte lika imponerad.

- Julbelysningen är mysig, säger hon. Men annars bryr jag mig inte i julen. Jag vet inte så mycket om islam heller, fast jag är muslim.

Hans Gud är hans egen farfar

Melisas granne Thang Nguyen är buddhist och ska fira jul för första gången i år, tillsammans med sin finlandssvenska flickvän och hennes familj. Redan i fjol köpte han sina första julklappar.

- Det blev porslin och några lotter, sägen han.

Thang Nguyen tittar in i kameran
Thang Nguyen ber till sin avlidne farfar två gånger i månaden. Thang Nguyen tittar in i kameran Bild: Yle/Hanna Klingenberg närpes

Han ser julen som en tid då man ska umgås med familjen, men när det kommer till Gud så ber han vidare till sin egen avlidne farfar. I templet ber han alltid till Buddha, men hemma är det farfar han riktar sig till. Alla i hans släkt har blivit gudar efter begravningen.

- Min pappa ber till sin farfar och jag ber till min, förklarar Thang.

Han växte upp i Vietnam och där fanns också många kristna.

- Buddhisterna brukade samlas utanför kyrkan på julafton, minns han. Vi gick aldrig in dit, men vi tyckte att julfirandet såg fint ut på håll med belysningen och pyntet.

- Fast ingen sysslade med julklappar i Vietnam, säger han. Inte ens de kristna.

Generösa en dag om året

När Seval Bitic tänker på högarna av julklappar under granarna så undrar han om samhället är ur balans.

- Ni blir väldigt generösa en dag om året, säger han. Inte konstigt att alla längtar efter julen då. Men det finns ju faktiskt elva månader till.

Seval Bitic och Amer Palic ber
Seval Bitic ber fem gånger om dagen. Här tillsammans med bästa vännen Amer Palic. Seval Bitic och Amer Palic ber Bild: Yle/Hanna Klingenberg mekka

Han menar att generositeten lyser med sin frånvaro under resten av året. Om han bjuder på en cigarett åt en främling på krogen så får han genast ett par småslantar tillbaka, som betalning.

- Då är det rättvist och exakt istället, säger han.

Seval är djupt troende muslim och ska fira julafton som vilken vanlig dag som helst. Det betyder bland annat att han ber fem gånger, på sin bönematta, vänd mot Mekka.

Man ska älska sin egen religion och respektera andras.― Seval

- Jag har försökt läsa Bibeln också, säger han. Mycket är lika som i Koranen, men för oss är Isa en profet och ingen Gud.

- Fast vi väntar också på att Isa ska komma tillbaka.

Seval Bitic och Amer Palic ser in i kameran
Ni kunde vara generösa året runt, istället för att vara det bara på julen, menar Seval Bitic. Vännen Amer Palic håller med. Seval Bitic och Amer Palic ser in i kameran Bild: Yle/Hanna Klingenberg bosnienmuslimer




Läs också