Hoppa till huvudinnehåll

Irmelin får det fantastiska att hända

Irmelin Sandman Lilius vid skrivbord
Irmelin Sandman-Lilius vid sitt arbetsbord Irmelin Sandman Lilius vid skrivbord Bild: Yle/ Erik Vierkens fantasylitteratur

När jag frågar hur det kommer sig att Irmelin Sandman-Lilius började skriva för barn och unga säger hon att det är en fråga som man inte kan svara på.

- Det finns i mig och kommer ut när jag andas, konstaterar hon. Hemma i mitt barndomshem var det naturligt att skriva. Min mamma var ju författare och min pappa oerhört intresserad av litteratur. Hans specialitet var julklappsverser, förresten! Att skriva och teckna var i varje fall någonting självklart.

Irmelin Sandman-Lilius är en sällsam fågel i vårt författarlandskap. Hon har alltid skrivit för barn och unga på ett sätt som markant skiljer sig från det mesta som har givits ut samtidigt. Hon har ett högst personligt berättargrepp där verklighetens värld blandas med det fantastiska; fantasy vävs in i realism.

Allt börjar med en vision

Hon illustrerar också själv sina böcker. Hon berättar att alla hennes historier alltid börjar med en vision, ofta ett landskap.

- Sedan börjar jag undersöka bilden närmare. Finns den i närheten, finns den alls i verkligheten eller har den en helt egen dimension? Jag ser det som jag skriver om och försöker komma närmare det genom att avbilda det.

- De konstnärer som betytt mest för mig har varit Tove Jansson, Carl-Gustaf Lilius och Ina Colliander. Det var Tove som, redan när jag var barn, gav mig bekräftelse på att skriva var ett arbete som man måste ta på allvar. Jag har jobbat mycket med linoleumtryck, vattenfärger, tusch och blyerts.

Just nu arbetar Irmelin intensivt med att plocka ihop foton och annat bildmaterial till 7000 år, den tredje delen av hennes biografi över Carl-Gustaf Lilius.

- Det är egentligen en dubbelbiografi för den handlar lika mycket om vårt familjeliv som hans konstnärsarbete och skapande, specificerar hon.

Kii-Lii mitt i kulna Helsingfors

Ett äpple från Kii-Lii är en hörspelsversion av inledningsnovellen, Till och från Kii-Lii, som ingår i den självbiografiska samlingen Sagor från Främlingsgatan från 1999.

I hörspelet befinner vi oss i ett mörkt och utarmat krigstida Helsingfors där hungriga tiggare springer trappan och ringer på dörrar i hopp om mat och kläder.

En speciell tiggargumma blir extremt intresserad av en gammal matta därhemma på Främlingsgatan och snart flyger hon likt en påskhäxa på den i kampen om herradömet över Kii-Lii.

Irmelin, hennes lillasyster Heddi och deras mamma Tutu figurerar alla i detta hörspel som är en väv av fantasi och verklighet från författarens barndom. Vi hör författaren själv i Berättarens roll.

Som Tutu hör vi Paula Rehn och barnen spelas av Jenny och Nicole Berglund. Tiggargumman tolkas av Sue Lemström. Hörspelet är från 2004.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje