Hoppa till huvudinnehåll

Är märkesvaror värda sitt pris?

Kungskonsumenten testar hörlurar.
Kungskonsumenten testar hörlurar. Bild: Yle/ Airi Saastamoinen kuulokkeet

Världen är full av produkter som ser likadana ut och som har rätt likadana egenskaper. De skiljs åt huvudsakligen av priset och sin image. Märkesprodukter associeras dessutom med kvalitet. Men håller märkesprodukter det de lovar? Lönar det sig att betala extra för en märkesvara?

Kungskonsumenten granskade tre par med produkter: hörlurar, skor och kalsonger.

Produkter är mer än bara produkter

För många är ett par hörlurar inte bara något att lyssna på musik med. De är något man visar upp och de signalerar något om användarens musiksmak och livsstil.

Beats by Dr. Dre

Kungskonsumenten testar hörlurar. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Kungskonsumenten testar hörlurar. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen kungskonsumenten testar

Apple har köpt upp produktmärket för över tre miljarder dollar. Rapartisten Dr. Dre hör nu till världens rikaste kändisar.

Beats är ett hett märke inom hörlurar just nu. Bakom Beats finns den amerikanska gangsta rap-pionjären Dr. Dre. Före han gav sig in på hörlurar blev Dr. Dre känd som en hårdkokt rapartist som levde på gränsen till det olagliga.

Fansen som gillade Dr. Dres musik behövde också hörlurar. Det var naturligt att grunda företaget Beats Electronics och börja marknadsföra en produkt som "hjälpte dig att komma närmare artistens uppfattning av musiken".

Trots avtalsbråk bakom kulisserna köpte Apple upp Beats-varumärket för tre miljarder dollar och Dr. Dre blev en av världens rikaste kändisar.

Goji Tinchy Stryder

Kungskonsumenten testar hörlurar. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Kungskonsumenten testar hörlurar. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen kungskonsumenten testar

Också en annan rapartist har gett sig in på hörlursmarknaden - brittiska Tinchy Stryder.

Tinchy Stryder är frontfiguren för den internationella elektronikåterförsäljaren Dixons Carphones Goji-lurar. Tinchy Stryders image som anti-kommersiell grime-musiker strider tydligen inte mot den nyare rollen som varurepresentant - speciellt inte när huvudkonkurrenten är Beats, vars lurar många uppfattar som dyra och dåliga.

Beats och Gojis Tinchy Stryder tävlar om samma köpare. Formgivningen är snygg och soundet marknadsförs med hjälp av en rapstjärna. Att klä sig just i de här lurarna inger trovärdighet.

Vid en första anblick ser priset ut att vara den enda skillnaden mellan lurarna. Beatssolo 2 kostar 198 euro och Gojis Tinchy Stryder over-ear-lurar 79 euro.

Expert: Beats håller en hög kvalitet, också Goji är valuta för pengarna

Ljudexperten Ilkka Tenhunen har undersökt bägge hörlurar. Hans bedömning är att både Beatssolo 2 och Gojis Tinchy Stryder ger köparen valuta för pengarna.

Trots det tävlar lurarna i olika klasser. Prisskillnaden på 100 euro är motiverad när det gäller teknisk kvalitet, men också i fråga om formgivning.

- Gojis lurar är lite intetsägande. Mellanzonen låter påfrestande stökig. Men de är snygga och bekväma på huvudet. Ljudvärlden är inte hopplös. Efter att ha plockat isär lurarna tycker jag att de är bra valuta för pengarna.

Beats-lurarna hade för mycket bas för Tenhunens smak, men han bedömer ändå att alla frekvenser låter bra.

- När man lyssnar på akustisk musik försvinner basen nästan helt, men så fort man lyssnar på nyare musik vaknar lurarna till liv.

De Paul Design vs Sorel

Kungskonsumenten testar skor. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Kungskonsumenten testar skor. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen kungskonsumenten testar

Är det någon skillnad på märkesskor och billigare versioner?

När målgruppen gör produkten: Sorels historia

Kanadensiska Sorel har tillverkat vinterskor i över 50 år. Ursprungligen var Sorel-skorna avsedda för män. I Sorels skor klarade man av vintern och slasken i Kanada.

Sorel-skor fanns till salu i allt från skobutiker till bilrings- och lantbruksförnödenhetsaffärer. Skorna uppfattades vara av bra kvalitet, men inte av det snyggaste slaget.

Ursprungstillverkaren Kauffman Rubber Co hamnade i konkurs vid milleniumskiftet och då köpte Columbia Sportswear upp varumärket Sorel. Efter det bestämde sig Columbia för att göra det omöjliga och börja sälja männens skogsskor i gummi till unga, modemedvetna kvinnor.

Det lyckades över alla förväntningar. I dag är Sorel ett populärt märke och skorna trendiga att kombinera med många olika plagg.

De Paul Designs historia

De Paul Design är ett finländskt märke som ägs av Santico Trading. Märket erbjuder skor, accessoarer och fiskeredskap. Företaget är grundat år 1999 och koncentrerar sig på fiske- och fritidsproduktutveckling, import och partihandel.

Enligt De Paul Design är deras sko Polar Mate Lady en bra ute-, fiske- och snöskotersko för vintern.

Santicos vd Tero Santikko säger att företaget inte äger skons "fysiska modell", men att designen är gjord i Finland.

Sorel-skorna är tillverkade med större noggrannhet och i fler arbetsmoment. Här har man satsat på planeringen och helheten.

Vad är skillnaden på en märkessko och en billigare version?

Både Sorel-skon och De Paul Design-skon håller vatten, känns lätta på foten och har ett löstagbart, varmt foder. Båda tillverkas i Kina. Den största skillnaden är återigen priset: De Paul Design kostar 39,95 euro och Sorel 99,95 euro.

Skomästare Otso Mäensivu undersöker skorna och bedömer om prisskillnaden på 60 euro är motiverad.

Mäensivu tycker att De Paul Design-skorna är mjuka och ser trevliga ut, men hållbarheten och användbarheten är inte genomtänkt. Sorel-skorna är tillverkade med större noggrannhet och i fler arbetsmoment. Här har man satsat på planeringen och helheten.

- Sorel-skorna är värda prisskillnaden på 60 euro, tycker Mäensivu. De Paul Designs skor har ett TR-gummibotten som är vanligt bland vinterskor och som sannolikt slits rätt så snabbt när man går på asfalt. När det blir hål i bottnen får man snabbt vatten i skon.

- Det största minuset får De Paul Design-skon för den öppna, räfflade delen vid hälen. Sulan mister snabbt sin fasthet, speciellt när skon bli våt. Då blir det obekvämt vid hälen.

Kungskonsumenten testar vinterksor
De Paul Design-skornas häldel. Kungskonsumenten testar vinterksor Bild: Yle/ Airi Saastamoinen solukko

Sorel-skorna är gjorda med omsorg, anser Mäensuu. Man har förenat olika material och arbetat med precision.

- I hälen finns luftfickor som gör skon lättare. Det är inte särskilt bra, eftersom ytan är tunn på sina ställen. Små stenar går lätt igenom sulan och samlas i fickorna.

Mäensuu är positivt överraskad över att hitta en separat del i Sorel-skon, gör skon stel och hjälper den hålla sin form.

- Jag skulle välja Sorel-skorna. Sannolikt så håller de längre och är varma på riktigt. Men jag skulle inte ha på mig dem i skogsarbete.

Lidl vs Dressmann

Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen kungskonsumenten testar

När det inte verkar vara någon skillnad på produkterna - förutom priset.

Dressmann, som ägs av norska Varner, är Nordens största herrklädskedja. I Finland har vi sett företagets Batistinireklamer i slow motion sedan 2000-talets början.

Dressmann säljer enbart sina egna märken och några direkta märkesvaror finns inte i bolagets sortiment. Prisnivån är i allmänhet förmånlig. Uppmaningen "köp tre, betala för två" förekommer allmänt i företagets marknadsföring.

Den tyska dagligvaruaffären Lilds affärsidé går ut på att sälja mycket allt möjligt - billigt. Butikens koncept kändes till en början främmande för finländarna och bolaget har jobbat hårt på sitt varumärke. Vid det här laget är butiken bekant för de flesta och utöver mat köper många billiga läskedrycker, toalettpapper och textiler från Lidl.

Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Rinna Saramäki funderar på skillnaden mellan Lidls och Dressmanns kalsonger. Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen rinna saramäki

Lidls kalsonger kostar ofattbart lite. Två byxor kostar 5,95 euro. Priset per kalsong blir med andra ord strax under tre euro. Hos Dressmann kostar liknande kalsonger 15 euro.

Lidl uppger att de baserar sina priser på stora inköpspartier och effektiv logistik och affärsverksamhet. Dressmanns priser ska grunda sig på etisk produktion och en sluprodukt av god kvalitet.

Prislappen säger inte allt

Fackboksförfattaren och klädexperten Rinna Saramäki, som inriktat sig på hållbar utvecklig, tycker frågan om prisskillnaden är intressant.

- Det stämmer att man inte kan producera bra kvalitet lika billigt som dålig kvalitet. Men genom att stirra på prislappen får man inte reda på kvaliteten på ett klädesplagg eller hur etisk produktionen varit, säger Saramäki.

Prissättningen är en väsentlig del av varumärket. Om produkten är väldigt billig, uppskattar konsumenten kanske inte den alls. Om produkten är för dyr, låter kunden bli att köpa den.

Många klädkedjor har färdiga priskategorier, som prissätter produkterna. Hos Dressmann finns till exempel bara 2-5 produkter till olika priser per produktkategori. Det är omöjligt för kunden att veta om priset baserar sig på riktiga produktionskostnader, eftersom meningen inte är att göra mycket vinst per produkt.

Därför kan man inte dra några slutsatser av en enskild produkts kvalitet utgående från priset. Erbjudanden som "tre till priset av två" gör produktens verkliga pris ännu mer diffust.

Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel!
Dressmanns och Lidls kalsonger är tillverkade av olika material. Här Dressmann-kalsongernas beståndsdelar. Kungskonsumenten testar kalsonger. OBS Använd bara till Kungskonsumenten-artikel! Bild: Yle/ Airi Saastamoinen valmistusmaa

Boxer-battle: När det inte verkar vara någon skillnad på produkterna

På ytan ser båda kalsongerna väldigt lika ut. Dressmanns kalsonger har formad gylf och formade sömmar. Materialet på Lidls kalsonger känns lite grövre än Dressmanns. Det beror på att Dressmanns byxor innehåller modalfiber.

Rinna Saramäki bedömer vilka kalsonger det lönar sig att köpa.

Lidls förpackning innehåller ingen information om var materialet har tillverkats. Lidl berättar att olika partier kan komma från olika fabriker och leverantörerna kan variera.

Till Rinna Saramäkis stora överraskning talar Dressmann däremot om var modalfibern i kalsongerna är tillverkad. Det kan betyda att man beställer modalfibern separat för just den här produkten.

- Jag har aldrig tidigare stött på en sådan här markering i samband med moderna kläder. Det här är första gången som jag ser att man direkt uppger vem som har tillverkat modalfibern.

Det stämmer att man inte kan producera bra kvalitet lika billigt som dålig kvalitet. Men genom att stirra på prislappen får man inte reda på kvaliteten på ett klädesplagg eller hur etisk produktionen varit.― Rinna Saramäki

Det är österrikiska Lenzing som tillverkar modalfibern. Företaget har ett gott rykte i miljöfrågor.

- Vi kan anta att åtminstone nästan hälften av materialet i Dressmanns kalsonger, det vill säga modalen, är tillverkad på ett etiskt hållbart sätt.

Också formgivningen av Dressmanns kalsonger tyder enligt Saramäki på att man satsat mer på dessa kalsonger än Lidls. Om hon var tvungen att välja mellan Lidl och Dressmann, skulle hon ta Dressmanns kalsonger.

- Dressmann är inte ett så spännande varumärke och det lönar sig därför inte att försöka bygga upp någon mystik kring produkterna. Jag tror att Dressmann strävar efter att hålla kunderna nöjda och erbjuda god kvalitet till ett pris på 15 euro.

Lönar det sig att betala för en märkesvara?

Utgående från de här tre produkterna lönar det sig enligt våra experter att betala för en märkesvara.

Märkesvarorna stod genomgående för bättre planering. När produkterna plockades isär såg man på materialet och komponenterna att den slutliga användarens behov hade beaktats av designern. Materialen höll god kvalitet.

Kvalitet eller avsaknad på kvalitet syns ändå inte alltid på produkten. Ibland kan också en märkesprodukt svika. Har du råkat ut för det?

Airi Saastamoinen
Ursprungstexten på Kungskonsumentens sidor.

Läs också