Hoppa till huvudinnehåll

Vems sprit dricker du?

Romfestival i Tyskland
Romflaskor framsatta för provning Romfestival i Tyskland Bild: EPA/RAINER JENSEN romfestival

Det är inte ofta man kommer att tänka på vem som står bakom de bolag som tillverkar alkoholen vi stjälper i oss.

Som global bransch är tillverkning och distribution av sprit, vin och öl starkt koncentrerad till ett fåtal multinationella bolag.

När du beställer en Dry Martini vid bardisken frågar bartendern kanske vilken gin du vill ha i drinken. Vill du ha Bombay Sapphire, Beefeater eller Tanqueray? Oberoende av ditt val kommer en del av dina pengar att gå till en av de verkligt stora spelarna inom spritindustrin.

Bombay Sapphire ägs av Bacardi, ett privatägt bolag med två hundra varumärken på hundra marknader. Beefeater hör till Pernod Ricard, ett stort bolag som är resultatet av fusion av två franska tillverkare av anissprit. Tanqueray hör till det Londonbaserade bolaget Diageo, som också är resultatet av en fusion mellan Grand Metropolitan och Guinness.

Diageo, Pernod Ricard och Bacardi

Diageo är volymmässigt den största producenten i världen som dessutom har några av de kändaste varumärkena i sitt sortiment.

Till exempel Johnny Walker, Smirnoff, Moët Hennessy, Captain Morgan, Cuervo, J & B whisky, Bailey´s och Guinness förstås. Diageo är världsledande när det gäller ”premium sprit” med nio av de tjugo största spritvarumärkena.

Drinkar
Cocktail vid bardisken Drinkar Bild: Creative Commons / Life-Of-Pix cocktail

Pernod Ricard är den tredje största producenten (vissa uppgifter gör gällande att bolaget är andra störst på sprit).

Pernod Ricard har också kända spritsorter i sitt sortiment, såsom Ballentine´s, Jameson, Chivas Regal, Wyborowa, Martell, Glenlivet, Absolut vodka (efter att ha tagit över Vin&Sprit). Bland vinerna finns Jacob´s Creek och Mumm Champagne.

Bacardi står bakom Martini och en hel del viner och färdigt blandade drycker. Volymmässigt är Bacardi på en femte plats.

På andra plats ligger United Spirits Limited, ett indiskt bolag som köptes av Diageo i fjol.

Alkohol är orsaken till och lösningen på alla livets problem― Homer Simpson

Fjärde störst är Suntory/Beam, ett japanskt bolag som köpte amerikanska Jim Beam. Bolaget har märken som Courvoisier, Maker´s Mark, kända japanska whiskymärken och Schweppes.

Ordningsföljden kan tas med en nypa salt, eftersom situationerna förändras och storleken ibland rapporteras på olika sätt.

Enligt en annan lista är ordningsföljden när det gäller försäljningen 2013/2014 följande: Diageo, Pernod Ricard, Bacardi, Brown Forman, ThaiBev, Moët Hennessy, Beam Inc, Campari, William Grant & Sons, United Spirits. Skillnader i ordningsföljd finns alltså.

En visuell överblick av de största alkoholproducenterna får du från nykterhetsorganisationen IOGT:s kartläggning. Den är ändå inte helt uppdaterad eftersom ägandet i branschen ändras kontinuerligt.

AB InBev tar över ölmarknaden

När det gäller världsmarknaden för öl står det belgiska bolaget Anheuser-Busch InBev i en klass för sig. Det var redan tidigare världens största öltillverkare, men nu ser bolaget ut att i ett slag bli den överlägset största operatören.

AB InBev är världens största bolag inom öltillverkning
AB InBev är redan nu världens största öltillverkare AB InBev är världens största bolag inom öltillverkning Bild: EPA/JULIEN WARNAND världens största öltillverkare

I oktober 2015 lade AB InBev ett bud på sin värsta konkurrent SABMiller. Budet gick på 106 miljarder dollar (44£ per aktie). Om konkurrensmyndigheterna godkänner affären kommer bolaget att behärska en tredjedel av den globala försäljningen av öl och kamma hem hälften av vinsterna.

Det nuvarande AB InBev är resultatet av ett tiotal fusioner av mindre tillverkare. Interbrew och AmBev (brasilianskt) blev InBev som 2008 fusionerades med Anheuser-Busch. Så föddes väldens största bryggeribolag.

SABMiller är likaledes ett resultat av flera fusioner. Den viktigaste var då South African Breweries köpte amerikanska Miller Brewing Company år 2002.

Kända ölmärken

AB InBev har globala ölmärken som Budweiser, Corona och Stella Artois och dessutom närmare fyrtio andra märken. Här är några exempel: Beck´s, Hoegaarden, Leffe, Skol, Michelob, Löwenbräu, Franziskaner, Sibirskaja Korona, Spaten med flera.

Om köpet av SABMiller blir av kommer produktsortimentet att utökas med bland annat Miller, Forster´s, Pilsner Urquell, Grolsch, Miller, Coors, Tyskie, Kozel och Peroni.

Redan utan fusionen med SABMiller är AB InBev en global jätte med mer än 155 000 anställda och en vinst på drygt elva miljarder dollar (2014).

Heineken är den tredje jätten inom bryggeribranschen med 130 bryggerier i 65 länder. Heineken har i sitt sortiment omkring 170 märken, bland dem Amstel, Buckler (alkoholfri), Newcastle Brown Ale, Sagres, Sol, Star, Tiger, Zywiec och Heineken förstås.

Besökare i Heinekenmuseet i Amsterdam
Besökare i Heinekenmuseet i Amsterdam Besökare i Heinekenmuseet i Amsterdam Bild: EPA/ LEX VAN LIESHOUT ölmuseum

Den fjärde största öltillverkaren är danska Carlsberg, som också har vuxit genom företagsförvärv och fusioner. Tuborg köptes redan 1970 och 1997 blev engelska Tetley´s en del av Carlsbergkoncernen.

Carlsberg äger bryggerier i bl.a. Sverige, Norge, Finland, Polen, Schweiz samt i Afrika och i Asien. Via samarbetsföretaget Baltic Beverages Holding har Carlsberg verksamhet också i de baltiska länderna, Ryssland och Ukraina. I sortimentet finns bland annat Carlsberg, Tuborg, Pripps, Falcon, Ringnes, Koff, Baltika och Tetley´s.

Finländskt öl i utländsk ägo

De två stora bryggerierna i Finland, Hartwall och Sinebrychoff, inledde sin öltillverkning i Helsingfors redan under den tidigare halvan av 1800-talet. De var tidigare helfinska företag, men nu är ägandet utländskt, åtminstone delvis.

Sinebrychoff övergick år 2000 helt i Carlsbergs ägo. Carlsberg hade redan år 1972 förvärvat en del av Sinebrychoff. Bolaget ansvarar för tillverkning, försäljning och distribution av Coca Cola.

Hartwall köptes år 2002 av Scottish & Newcastle, men sex år senare köptes den nya ägaren upp av två stora spelare, Heineken och Carlsberg. Hartwall överfördes till Heineken, eftersom Carlsberg redan ägde Sinebrychoff.

Carlsberg är fjärde störst inom bryggeribranschen i välden
Carlsbergs bryggeri Carlsberg är fjärde störst inom bryggeribranschen i välden Bild: EPA/MARCUS BRANDT dansk öltillverkare

År 2013 sålde Heineken Hartwall till det danska bryggeribolaget Royal Unibrew. På så sätt kom en del av ägandet tillbaka till Finland, eftersom släkten Hartwall är delägare i Royal Unibrew.

Suomi Viina ägs av Pernod Ricard Finland och basen är fransk etanol som gjorts av franskt vete

Olvi är numera listat på börsen och är den enda stora öl- och läsktillverkaren som är i finländska händer. Bolaget har visserligen ett litet utländskt ägande. De största ägarna är Olvistiftelsen, familjen Hortling och familjen Kamprads stiftelse. Olvi äger bryggerier i Estland, Lettland, Litauen och i Vitryssland.

Hartwall, Sinebrychoff och Olvi dominerar volymmässigt den finländska ölmarknaden. Alla tre tillverkar också cider, longdrink, läske- och energidrycker.

Men det finns en hel del andra öltillverkare. Totalt finns ett tjugotal små bryggerier och nya mikrobryggerier uppstår hela tiden.

Är Suomi Viina finländskt?

Ser man på etiketten finns det knappast någonting mera finländskt än Suomi Viina. Men skenet bedrar. Suomi Viina ägs av Pernod Ricard Finland och basen är fransk etanol som gjorts av franskt vete.

Förädlingen sker sedan i Finland på fabriken i Reso. Där späds alkoholen ut, filtreras och därefter tappas den på flaska. Så är Suomi Viina en finländsk produkt? Jo, men bara delvis.

Två garanterat finländska produkter är däremot Koskenkorva och Leijona Viina, som görs av statsbolaget Altia.

Nya fusioner i sikte?

På spritmarknaden har de många fusionerna konsoliderat situationen. Men i kapitalismen kan status quo knappast hålla i längden. Analytiker som New York Times har talat med anser att det knappast blir några stora förändringar mellan de fyra största Diageo, Pernod Ricard, Suntory/Beam och Brown-Forman (igen en ny ordningsföljd!). Den sistnämnda har varumärken som Jack Daniel´s och Southern Comfort.

Enligt analytikerbedömningen kommer de fyra stora inte att bli uppköpta. Däremot kan något av de stora företagen kasta sig över någon mindre tillverkare. Ett sådant bolag är familjeföretaget Campari, som tillverkar en bitter med samma namn och äger dessutom Skyy Vodka och Wild Turkey. Ett annat mål för övertagande kan vara Bacardi.

Alkoholkonsumtionen växer

Enligt konsultbyrån P&S Market Research kommer den globala marknaden för alkoholdrycker att öka från 1199 miljarder dollar år 2014 till 1452 miljarder år 2020. Enligt konsultbyrån beror tillväxten på urbaniseringen och ökade inkomster i världen. När medelklassen växer och dess levnadsstandard höjs, kommer också alkoholkonsumtionen att öka.

Alkoholen väntas enligt konsultbyrån att få en allt viktigare roll i olika former av firande och på fester. När inkomsterna växer börjar folk dricka dyrare sorter. Öldrickandet övergår till dyrare hantverksöl när inkomsterna stiger.

Det här väntas ske främst i tillväxtekonomierna. Därför är det inte konstigt att världens största spritbolag Diageo köpte indiska United Spirits Limited. I Indien är alkoholkonsumtionen låg per capita, men volymen är enorm.

Samma gäller Kina där hälften av befolkningen avstod helt från alkohol för fem år sedan, men nu har den andelen minskat. Därför satsar de stora multinationella bolagen på de här marknaderna där alkoholkonsumtionen är på uppåtgående.

Redan år 2010 använde de sex största bolagen 2,1 miljarder dollar på marknadsföring. Den summan har knappast minskat.

Alkoholmarknaden i vissa länder
Alkoholmarknaden i vissa länder Bild: Yle alkoholmarknad

I de utvecklade länderna håller alkoholkonsumtionen på att sjunka. Så har det gått i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och i mindre utsträckning i USA. Konsumtionen har gått ner till och med i Ryssland.

Tråkiga fakta

Utan att vilja förstöra stämningen i samband med olika festligheter och storhelger är det i alla fall bra att tänka på vissa fakta som gäller alkohol. Här är några varningens ord från IOGT och WHO:

Alkohol skadar din hälsa

Alkohol dödar 3,3 miljoner människor i världen varje år. Det betyder att en människa dör var tionde sekund.
Alkoholen påverkar unga människor: i åldersgruppen 20-39 år är en fjärdedel av dödsfallen kopplade till alkohol.
Upp till 80 procent av det könsbaserade våldet kan vara alkoholrelaterat.
De ekonomiska följderna av alkoholkonsumtion är stora. I vissa länder kan de vara drygt fem procent av bruttonationalprodukten.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes