Hoppa till huvudinnehåll

Prislappen för tågbiljett till Tallinn: 36 euro

Så här skulle det kunna se ut på Tallinns sida av Finska viken om tågtunneln till Helsingfors blev verklighet.
Så här skulle det kunna se ut på Tallinns sida av Finska viken om tågtunneln till Helsingfors blev verklighet. Så här skulle det kunna se ut på Tallinns sida av Finska viken om tågtunneln till Helsingfors blev verklighet. Bild: Sweco tågtunnel under finska viken

En resa med det tilltänkta tåget under Finska viken skulle kunna kosta 36 euro. Ett samarbetsavtal om trafiken mellan Helsingfors och Tallinn undertecknas av kommunikationsministrarna på tisdag eftermiddag. Också tunneln diskuteras.

Representanter från Finland och Estland ska diskutera tågtunneln på ett symboliskt möte i Tallinn under tisdagen. På mötet deltar bland andra kommunikationsminister Anne Berner (C) och Helsingfors biträdande stadsdirektör Pekka Sauri.

Parterna ska också underteckna ett samarbetsavtal gällande utvecklingen av trafiken mellan Helsingfors och Tallinn.

60 000 ester jobbar i Finland

En tidigare utredning om finansieringen av den planerade tågtunneln visar bland annat hur många som skulle pendla till jobbet mellan Helsingfors och Tallinn.

Vi utgår från att flera som pendlar varje vecka till jobbet skulle börja pendla varje dag om resetiden förkortades till en halvtimme.― Ulla Tapaninen, Helsingfors stad

I dag jobbar omkring 60 000 ester i Finland och de flesta av dem åker hem över helgerna.

- Vi utgår ifrån att flera som pendlar varje vecka till jobbet skulle börja pendla varje dag om resetiden förkortades till en halvtimme, säger Ulla Tapaninen från Helsingfors stads näringslivsavdelning till Yle Helsinki.

Enligt Tapaninen skulle antalet arbetsresor uppgå till 11 miljoner, det vill säga omkring 25 000 passagerare dagligen. Och utifrån den siffran och lönsamhetssynvinkeln skulle tågbiljetten börja kosta 36 euro per person.

Lönsamheten utgår ifrån arbetspendlingen

I dag har färjorna mellan Helsingfors och Tallinn omkring 8 miljoner passagerare per år. Utredningen utgår från att de som i dag tar färjan för nöjessyften också kommer att göra det i framtiden.

En del av godstrafiken kan flyttas under havet, men största delen av den trafiken kommer också att skötas av färjorna.

Det är helt möjligt att rederierna skulle kunna utöka sin verksamhet till att också omfatta logistik- och åkeriverksamhet.― Tiina Haapasalo, Finlands närningsliv EK

Rederierna kan ta över tågtrafiken

Ifall tågtunneln öppnar som planerat under 2030-talet kan det vara rederierna som tar över tågtrafiken.

- I dag finns där rederier från Finland, Danmark, Nederländerna, Tyskland och Sverige, och en del av dem är stora. Det är helt möjligt att rederierna skulle kunna utöka sin verksamhet till att också omfatta logistik- och åkeriverksamhet, säger Tiina Haapasalo, ledande expert vid Finlands närningsliv EK, till Yle Helsinki.

Jukka Sinervä/Yle Helsinki

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen