Hoppa till huvudinnehåll

Soffpotatisarnas ABC till träningslycka

Löpning på löpmatta
Löpning på löpmatta Bild: Creative commons/Picjumbo springmatta

”Nytt år, nya möjligheter! Beach 2016! Kom i jeansen du hade då du var 23!”

Gymmen är fullproppade av människor som i nyårsnattens skumppadimma dyrt och heligt lovat sig själv och andra ett nytt liv i en vältränad kropp. Då festligheterna är överstökade och vardagen är ett faktum är det dock inte lika lätt att i längden hålla vad man lovat.

Personliga tränaren Amanda Bruce ger sina bästa tips på hur man tar sig upp från soffan och kommer igång med träningen.

- Då man avger ett nyårslöfte ska man fundera på VARFÖR man gör det. Motiven är viktiga. Hälsorelaterade orsaker är i längden betydligt mer motiverande än utseendemässiga.

- Att göra ett kroppssammansättningstest och inse att man t.ex. har mycket visceralt fett kring magen, d.v.s den fettvävnad som omger de inre organen, väcker upp de flesta och motiverar bättre än en bild av någon glammig Hollywood-stjärna. Största målet med din träning kan inte vara utseende.

Amanda Bruce är personlig tränare.
Amanda Bruce jobbar som personlig tränare i centrala Helsingfors. Amanda Bruce är personlig tränare. Bild: Yle / Hannah Norrena amanda bruce

Så kommer soffpotatisen igång

För den ovana motionären kan gymmet vara en skrämmande plats. Trauman från skolgymnastiken, en dålig självkänsla vad gäller den egna fysiska förmågan eller tron att man måste vara färdigt vältränad för att gå dit kan vara hinder för att ta tag i träningen.

Om man är en inbiten soffpotatis som bara inte kommer upp ur soffan eller vågar gå till gymmet av rädsla för att bli jämförd med alla vältränade, proteindrickande Instagram-drottningar kan träning i och utanför hemmet vara ett alternativ.

- Bara genom att börja promenera och göra små ändringar i kosten kan man åstadkomma underverk. Enkla styrkepass där man använder sin egen kroppsvikt går bra att göra hemma och nuförtiden finns det massor med träningstips och videon på nätet.

Amanda poängterar att om man inte tidigare tränat alls så ska man börja försiktigt eftersom kroppen är ovan med fysisk ansträngning.

- Stavgång, promenad, yoga och grupptimmar som tränar hela kroppen är bra inkörsportar. Vill du gå på gym ska du inte tveka att fråga efter hjälp. Nästan alla gym erbjuder vägledning och man kan oftast bekanta sig med dem gratis.

Yogaklass i USA
Yoga är en mjuk och stärkande träningsform som passar för nybörjare. Yogaklass i USA Bild: EPA/MICHAEL REYNOLDS yoga,yogaträning

Ha tålamod

Då man bestämt sig för att ta tag i sitt liv och tagit de första stapplande stegen längs lokala spånbanan är det lätt att man blir för övrig och gasar på för hårt. Man vill se resultat fort och anstränger kroppen för hårt, för snabbt.

- Planera din träning och starta med 2-3 pass i veckan och håll dig till den planen. Vilodagarna är viktiga. Känner du dig jättetaggad en vilodag kan du istället t.ex. ta en extra promenad men undvik att sätta in en massa hårda gympass direkt.

- Man måste inte alltid bli jättesvettig och ge allt, det finns massa träningsformer som belastar din kropp på ett effektivt sätt utan att du behöver gå därifrån med blodsmak i munnen.

En personlig tränare är din vän

I otaliga reality-serier på TV har vi fått se överviktiga människor bli pinade av hårdhudade tränare som skulle vara skrämmande även för den mest luttrade marinsoldat. Amanda påpekar vikten av att vara ärlig med sina mål och kritisk i sitt val av tränare så man får rätt typ av tränare och hittar en rolig träningsform.

- Jag personligen tror inte på något jättestrikt och gör inga totalförändringar i livet. Jag försöker så noggrant som möjligt reda ut vad kunden behöver hjälp med och varför. Det finns dock inga genvägar. Många tror att bara man köper tio gånger med en PT så är allt klappat och klart men man måste ju göra jobbet själv.

"För stora förändringar håller sällan på lång sikt och få vill leva på soppa och sallad resten av livet. Allt handlar om att hitta balans." - Amanda Bruce

Du är vad du äter

Förutom träningsmotivation är kosten en fallgrop för många. Speciellt efter nyår och efter sommarsemestern då folk vill gå ner i vikt har de en tendens att skära ner sitt kaloriintag alldeles för mycket.

- För stora förändringar håller sällan på lång sikt och få vill leva på soppa och sallad resten av livet. Allt handlar om att hitta balans och äta tillräckligt av näringsrik mat. Man ska ha gränser men inte vara för strikt.

- Har man problem med sötsuget så kan man t.ex. försöka begränsa godsakssmaskandet till en dag i veckan istället för att förneka sig allt gott i evighet, då är det lättare att hålla sig till det. Man kan fast äta efterrätt varje dag, det är bara en fråga om VAD man äter. Det finns många alternativ som är både goda och hälsosamma.

Amanda Bruce gästade Lördax på Radio Vega 2 januari 2015 och intervjuades av Hannah Norrena och Sonja Smederevac.

Nyligen publicerat - Hälsa