Hoppa till huvudinnehåll

Expert: Så får du babyn att sova

Baby.
Baby. Bild: Unsplash/ Mindy Olson P baby

När barnet vägrar sova, sover inte heller föräldrarna. Några undantagsnätter går an, men när sömnen uteblir i flera dagar, veckor eller månader är det inte roligt längre. Vad kan man göra?

Babyns gråt om natten har en rent biologisk orsak: genom att vakna och gråta försäkrar sig barnet om sin säkerhet nattetid. Den uppehåller kontakten till föräldrarna och försäkrar sig om att den inte blir lämnad ensam på natten.

- Man kan ändå påverka barnets sömn, för oftast ligger helt vardagliga saker bakom sömnproblemen, säger Juulia Ukkonen, barnmorska och expert vid Väestöliitto.

Kvällarna är den jobbigaste tiden för många föräldrar till barn som inte vill sova. Då närmar sig nattandet och kvällsskriket.

- Ett av de vanligaste felen som föräldrar gör är att de börjar natta barnet först när det redan är uppenbart att barnet är trött. Det är för sent, säger Juulia Ukkonen och ger föräldrar följande råd:

1. Försök förutse tröttheten. Lär dig att känna igen trötthetstecknen i god tid (när barnet gäspar, gnuggar sig i ögonen, gnäller, gråter, har koncentrationssvårigheter, vill sitta i en famn eller inte orkar leka). Påbörja nattningsrutinen redan före detta.

2. Kissa och borsta tänderna i lugn och rofylld stämning. Det här lugnar barnet. Undvik tävlingar och lekar, som att blåsa på barnets mage. Det aktiverar barnet i onödan.

3. Spara lite tid till en kort kvällsritual, som upprepas varje kväll. Det här får barnet att lugna sig och känna igen situationen. Ritualen kan bestå av en sång från en speldosa eller något man nynnar. Ni kan läsa en bok, säga god natt till nallen eller bilarna på gården och dra för gardinerna.

4. Lägg barnet i sin säng och säg god natt när du nattar det. Det vore bra att få barnet i säng innan det är som tröttast.

5. Hitta rätt tidpunkt för att somna. Hitta den tidpunkt då barnet är sömnigt, men inte helt färdigt att somna. Då kan barnet lugna sig en stund i sängen innan tiden för sömn kommer. Det är den tid då sannolikheten är störst att barnet somnar. Det tar normalt 5-30 minuter att barnet lugnar ner sig och somnar.

6. Erbjud barnet ett kramdjur eller en snuttefilt. En del barn vill ha en napp. Om barnet är lugnt behöver föräldrarna inte göra något speciellt, utan de kan lämna barnet att somna i lugn och ro.

7. Sitt bredvid barnet och lugna det om det gråter. Vyssja eller gnola. Säg till barnet med jämna mellanrum att "mamma/pappa är här och nu ska vi sova".

8. Lägg handen på barnets bröst, rygg eller sida och smek, gunga eller klappa lätt. När barnet lugnat sig kan man ta bort handen och sitta tyst en stund.

9. Om barnet stiger upp kan man sätta handen på madrassen och be barnet lägga sig igen på madrassen eller handen. Ge barnet en chans att lägga sig självmant för att undvika en maktkamp mellan att stå och att ligga.

10. Ibland räcker det för barnet att föräldern sitter i rummet. Säg att allt är bra och att barnet kan sova.

Varför vaknar babyn så ofta om natten?

Spädbarn har en sömncykel på ungefär en timme. Det betyder att när en baby somnar, kommer den nära gränsen till vaket tillstånd igen om 50-60 minuter. Då bryts sömncykeln och babyn kan gnälla eller gråta lite med slutna ögon.

En del bebisar somnar om själva utan föräldrarnas hjälp. Andra har svårt att få fatt en ny sömncykel och vaknar helt. Då behöver babyn hjälp av föräldrarna.

- Här gör många föräldrar misstaget att de vyssjar barnet för häftigt, så att barnet vaknar. Föräldrar litar inte på att barnet kan utveckla egna sätt att somna om med deras hjälp, säger Ukkonen.

Barnet faller i djup sömn i början av natten. De första 2-3 timmarna går ofta lugnt till. Ibland ger barnet ifrån sig ljud eller gråter en timme efter att det somnat. Efter den djupa sömnen sover barnet lättare sömn fram till morgonen och drömmer regelbundet. Det är normalt att barnet så gott som vaknar och ger ifrån sig ljud under natten.

Barnets sömnrytm om natten fr 6-12 mån.
Barnets sömnrytm om natten fr 6-12 mån. Bild: Marja Hintikka Live/Ferber: Jedes Kind kann schlafen lernen barnets sömnrytm

Möjliga orsaker till barnets sömnproblem:

Barnet:

  • barnets temperament
  • barnets färdigheter att själv reglera sin sömn och somna om
  • barnets utveckling
  • sjukdomar

Föräldrarna:

  • föräldrarnas förväntningar
  • föräldrarnas temperament och rytm
  • vardagsresurser och problem
  • föräldrarnas förhållande sinsemellan
  • psykiska problem
  • rusmedel

Växelverkan mellan barnet och föräldrarna:

  • vyssjande, hur föräldrarna växelverkar med barnet
  • problem och störningar i växelverkan

Källa: Juulia Ukkonen, Väestöliitto

Mot bättre nattsömn

De flesta vuxna upplever att det är jobbigt när barnet vaknar på natten. Till det finns en naturlig orsak.

- Vuxna har en sömncykel på 1,5 timmar. Babyn vaknar just då när föräldern sover som djupast och därför kan det kännas som en riktig pina, säger Ukkonen.

Men det går att främja babyns (och förälderns) sömn bland annat på följande sätt, tipsar Ukkonen:

Stöd vakenhets- och sömnrytmen under de första tre månaderna:

  • Sträva efter att börja dagen samma tid varje dag. På dagen får det vara ljust i hemmet och det får höras ljud.
  • Babyn klarar av att ta emot en begränsad mängd stimuli. En baby orkar vara pigg 1-2 timmar efter att den vaknat. Låt babyn vila direkt när den verkar trött.
  • Hjälp babyn lugna sig och somna genom att minska mängden stimuli runtomkring den.
  • Dämpa interaktionen i god tid. Tala med babyn med lugn röst när det börjar vara dags för den att somna.
  • Vistas utomhus dagligen. Många bebisar sovar djupare och längre dagssömn utomhus.
  • Prata och lek med ditt barn när det har vaknat och ätit.
  • Ägna nätterna åt sömn: undvik lekar, starka ljus och diskussioner med babyn.
  • Tänk inte på var babyn sover under de tre första månaderna utan på att den helt enkelt bara sover tillräckligt.
  • Gråter babyn ofta när den ska somna? Se till att handla lugnt och konsekvent så lär den sig dina rutiner så småningom.

Stöd vakenhets- och sömnrytmen i 4-6 månaders ålder:

  • Stöd barnets eget regleringssystem så att det somnar om själv när det vaknar.
  • Öva in nya sätt att somna regelbundet och tålmodigt, men forcera inte. Kom ihåg att babyn fortfarande är beroende av föräldrarna när den ska somna.
  • Utveckla en sömnritual, ta till exempel hjälp av en godnattsång, ett kramdjur eller en speldosa.
  • Lägg barnet i säng i vaket tillstånd. Lugna ner det där, antingen i den egna sängen eller bredvid föräldrarna.
  • Öva då och då på att få barnet att sova utan att amma eller mata det.
  • Lär dig känna igen barnets aktiva sömn och olika behov om natten.
  • Gå till barnet innan dess trevande gråt förvandlas till panikgråt. Tala med lugn röst och smek babyn försiktigt på ryggen eller baken.
  • Att börja sköta om en baby som gråter lite trevande väcker den helt och hållet. Babyn vaknar och förväntar sig växelverkan om du lyfter upp den och tar ögonkontakt. Samtidigt blir det svårare för babyn att somna om.

Stöd vakenhets- och sömnrytmen i 6-12 månaders ålder och framåt:

  • Skapa en regelbunden dygnsrytm.
  • Växelverka aktivt under dagen och visa ömhet och ge närhet.
  • Minska mängden stimuli i god tid före det är sovdags.
  • Hitta på regelbundna, positiva rutiner med tydliga spelregler.
  • Håll sovrummet mörkt, tyst och svalt.
  • Ge barnet ett bekant kramdjur.
  • Reagera logiskt, lugnt och konsekvent på barnets beteende. Ha tålamod, men var bestämd.
  • Gör förändringar i små steg.
  • Ge barnet utrymme att somna på egen hand.
  • Framkalla inte gråt på natten. Trösta barnet och var nära, men börja inte pyssla med barnet.
  • Ett sex månader gammalt barn behöver normalt inte mat på natten, men däremot nog föräldrarnas bekanta säkerhet.

En regelbunden dygnsrytm, mat, motion utomhus och närhet till föräldrarna gör att barn i alla åldrar sover bättre, påminner Ukkola.

Kaisa Kirves
Ursprungstexten på Marja Hintikka lives sidor.

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP