Hoppa till huvudinnehåll

Eva Pursiainen: Min sömnrytm passar inte in

kvinna ligger i sin säng utan att sova
kvinna ligger i sin säng utan att sova Bild: YLE sömnstörningar

Egentligen har jag inte insomningsproblem. Jag somnar hur bra som helst – långt efter midnatt. Problemet är väckningen 6:30 och kravet på att vara pigg och alert genast från arla morgonstund. Eller mitt i natten ur mitt perspektiv. Och jag vill inte gå och lägga mig.

Mitt första sommarjobb på Svenska Yle var som reporter på den dåvarande morgonshowen, X3M Morgon. Jag var fullständigt exalterad över chansen och tänkte att detta ska jag inte sumpa.

Det gick väl bra för en gröngöling - jag är ju fortfarande kvar här. Men jag vågar inte gissa på hur många gånger jag kom till jobbet klockan fem på morgonen med bara några futtiga timmar sömn under västen. Ibland, företrädesvis måndagar, hade jag inte sovit alls.

Men där emellan jobbade jag, och det gick, för jag var ung. När sommaren var slut var jag övertygad om att jag ville jobba med radio. Men starkast var vissheten om att jag aldrig, aldrig någonsin, skulle kunna jobba med morgonprogram igen.

Vissa av oss är funtade så här: Vi vill somna klockan två och ha väckning halv tio. Jobb klockan 12-19:30, och sedan vill vi träffa kompisar, baka en kaka, gå på konsert, språkkurs, gym. Vi blir trötta och somnar sent. Vi är kvällsaktiva och morgontrötta.

Vi har förhöjd risk för diabetes och andra hälsoproblem, som ät- och sömnstörningar. Vi som har en sen kronotyp är ungefär 6% – i andra sammanhang nämns 15%. Ungefär en tredjedel av människorna en tidig kronotyp, och vill alltså leva enligt hur solen går upp och ner. Resten har inte så stor skillnad utan anpassar sig till rådande förhållanden.

Det är också vanligare att unga kvinnor är kvällsmänniskor. Vi dör också i snitt tidigare, därför finns det fler gamla som är morgonpigga.

Kor får numera välja själv när de mjölkas tack vare automatiserade mjölkningsstationer. Grattis, kvällskossor! Men någonstans har samhällsklockan utvecklats till kvällsmänniskornas förlust. Också kontorsråttor ska infinna sig på jobb klockan åtta trots att redovisningen säkert låter sig göras också några timmar senare på dagen.

Flextid har blivit ett begrepp, och allt fler arbetsgivare låter sina arbetstagare jobba så som de finner det bäst. Då är man är mest effektiv och nöjd om man själv får välja sin arbetsrytm. Forskning visar att skiftarbete är ohälsosamt. Men flextid är fortsättningsvis undantag. Och skolan börjar vanvettigt tidigt, trots att forskare återkommande påpekar att tonårsbarn skulle tjäna på att få sova längre på morgonen på grund av hur kroppen utvecklas under den här perioden i livet.

Men det fungerar inte, det förstår ju vem som helst. Inte för mig i alla fall. Inte som det är nu. Inte med två små barn och ett helt vanligt jobb.

Att ha en sen sömnrytm har orsakat många problem för mig. Jag har försovit mig då jag stängt av väckarklockan i sömnen. Jag har skrivit underkänt i skolprov för att jag varit så trött, trots att jag som skolnörd och duktig flicka naturligtvist varit påläst. Jag har vankat omkring sömnlös också då den uselt sovande babyn äntligen skulle ha låtit också mig tryna en stund. Det hjälper heller inte att jag är en person som lätt oroar mig. Tankekarusellen göds av stress och är definitivt ingen skojig nöjesfältsattraktion att åka runt i när klockan tickar mot småtimmarna.

Jag har fått insomningsmediciner utskrivna flera gånger. Har testat spikmatta, räkna lamm och neråt från tusen, lugnande te, kvällspromenad, pilatesrulle och allt som finns till buds, utan annat än tillfälliga resultat.

Att inte kunna somna på kvällen trots att jag varit trött har lett till att jag i perioder varit så utmattad att jag inte kunnat fungera normalt. Det, i kombination med stress och en tankekarusell som snurrade allt hårdare, gjorde att jag förra hösten kom fram till att jag behöver professionell hjälp.

Sömnstörningar är ett symtom på depression. Jag undrar hur många som tvärtom blivit deprimerade på grund av sömnproblem. Jag undrar hur många som blir beroende av insomningsmedicin, eller som blir ordinerade låga doser av ett SSRI-preparat på grund av en missanpassad sömnrytm – på grund av en sen kronotyp.

Jag är lyckligt lottad som fick hjälp. Besökte en sömnrådgivare som öppnade mina ögon för det som är mitt problem. Hon sade: Försök inte ens gå och lägga dig tidigt. Det är ingen idé. Borsta tänderna tidigast halv tolv. Bättre sova gott en kort stund än att ligga och vrida sig i sängen för att skramla ihop åtta timmar i vågrät ställning. Och minimera skärmtiden på kvällen! Skärmens blåa ljus får din hjärna att tro att det är dag.

Så det går an. Och framför allt har jag accepterat att jag är så här. Nu måste jag bara lära mig leva med det. När jag nägon gång om 40 år blir pensionär tänker jag aldrig vakna före tio.

Men nu: Jag vet ju att jag borde gå och lägga mig före midnatt, för halv sju är vi igång igen med morgongröt och motvilligt påklädande av barn som ska till dagis och förskola. Men jag vill inte. Den känslan kan man inte medicinera bort.

Läs också:
Hur får du fatt i sömnen?
Anki Westergård: Man kan inte prestera sömn

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa