Hoppa till huvudinnehåll

Hur får du fatt i sömnen?

dyna och skrynkliga lakan i en obäddad säng
dyna och skrynkliga lakan i en obäddad säng Bild: Yle/ Tiina Grönroos sängkläder

Det är minsann inte lätt att ge goda råd till den sömnlöse. Har man i en längre tid sovit väldigt dåligt och i korta sjok känns det ganska tröstlöst att få rådet att dricka kamomillte på kvällen. De råd som fungerar för somliga kan kännas helt meningslösa för andra.

Det kan ibland vara svårt att somna på kvällen eller så vaknar man mitt i natten och det är så gott som omöjligt att somna på nytt. När det här börjar ske allt oftare eller i längre perioder blir åtminstone jag smått desperat.

Jag vet hur viktigt det är för både kroppen och knoppen att sova, men plötsligt blir sängen min fiende. Eller åtminstone känns det så när jag snurrar runt i trassliga lakan, en alltför varm kudde och en katt i fotändan som minsann struntar i jag buffar till den och snabbt somnar om. Åtminstone verkar det så.

Själv stiger jag upp och förbannar örtteet som smakade fjolårsgräs och som har gjort mig kissnödig.

katt som ligger på filt och verkar ha det skönt.
Den här katten har inga sömnproblem. katt som ligger på filt och verkar ha det skönt. Bild: Yle/ Tiina Grönroos balines

Det här, lite karikerat, är något de flesta av oss känner igen. Det är då man vill ha goda råd vid sidan av en kopp kamomillte och ett svalt sovrum.

- Det finns mänskor som har stora sömnproblem. De kan bero på svåra fysiska sjukdomar eller mentala problem. Då hjälper det inte med örtte, säger psykoterapeut Monica Halinen, handledare och ledarskapskonsult på Florire.

Rubba inte din naturliga dygnsrytm

Monica Halinen riktar sina råd till personer med mellanstora eller tillfälliga sömnproblem.

- Det viktigaste är att var och en lär sig sin egen dygnsrytm och att vi försöker anpassa oss enligt den.

Tyvärr dricker vi kaffe, tar en energidryck eller äter choklad för att pigga upp oss när eftermiddagströttheten slår in.

- Ibland är vi aktivare och piggare, ibland tröttare. Om vi tillåter oss att vara trötta bibehåller vi vår egen dygnsrytm.

Monica Halinen är psykoterapeut och MBB-expert Bild: YLE/ Karin Filén monica halinen

- Tyvärr dricker vi kaffe, tar en energidryck eller äter choklad för att pigga upp oss när eftermiddagströttheten slår in. I stället borde vi ta en kort paus eller till och med unna oss en kort tupplur fast vi är på jobb.

Många chefer gör fel när de bokar in möten genast efter lunch. Efter maten är vi dåsiga och borde tillåta oss att ge efter för vår trötthet.

Hur ska vi då bete oss hemma om kvällarna för att få sömn?

- Det är klart att det hjälper till om vi har svalt i sovrummet och dricker lite örtte innan vi lägger oss. Men viktigaste är att vi dyker i säng när vi är trötta. När den egna, naturliga dygnsrytmen meddelar att vi borde sova.

Monica Halinen säger att hon läst forskning som påvisar att människokroppen mår sämre av att man försöker rubba sin dygnsrytm bestående än om man sover för lite.

- Håll dig till din egen rytm. Det är inte så farligt om du sover för lite före en tidig väckning. Ibland har vi väldigt roligt just då när vi egentligen är trötta och borde gå i säng, men sånt händer, säger Monica och skrattar.

Gör dig medveten om din kropp och dina sinnen

När dygnsrytmen är rubbad finns det en del knep att ta till. Monica Halinen jobbar bland annat med Mind-Body Bridging eller MBB, en självhjälpsmetod för att klara av bland annat stress men också sömnlöshet.

- Det är korta övningar med vilkas hjälp man kommer åt sådant som överaktiverar en och hindrar en från att sova​. Man lär sig också sinnesförnimmelseövningar som psykofysiskt lugnar ner människan.

Helt kort kan man beskriva att MBB handlar om kroppsmedvetenhet; medveten närvaro och kognition. Här kan du göra en första MBB-övning.

​Övningen lär dig att känna igen när du är överaktiverad - kroppen berättar det- och hur du kan lugna ner dig.

Skriv upp dina drömmar

När det gäller sömnproblem ska vi inte heller glömma bort drömmarna och deras betydelse. Alla människor drömmer enligt Monica Halinen, också de som påstår det motsatta.

- Titta på dina drömmar. Visa respekt för dem, i drömmarna kan du hitta det som stör dig.

När någon berättar för mig att hen har haft en mardröm, svarar jag spontant ”oj så spännande”.

Monica Halinen säger att man kan lära sig att minnas sina drömmar. Hon rekommenderar att vi har ett häfte vid sängen där vi skriver ner vad vi drömt.

- När du vaknar, skriver du genast ner vad du drömt. Det kan bli klotter eller en bild, fundera inte på det. Du hinner tyda ditt klotter senare.

Monica pratar också om att få fatt i sina gamla drömmar, att drömma vidare.

klassisk drömfångare Bild: Yle/ Ellen Henricson dreamcatcher

- Titta i ditt drömhäfte på kvällen innan du lägger dig. Får du fatt i din dröm, skriv ner hur den fortsätter. Drömmar kan inte bli för farliga. Om de är hemska vaknar vi. När någon berättar för mig att hen har haft en mardröm, svarar jag spontant ”oj så spännande”.

Vad tar Monica Halinen till för knep när hon inte får fatt i sömnen?

- Det är sinnesförnimmelser. Jag lyssnar på ljud eller känner på något med handen. En tid snarkade min man. Jag hade öronproppar och lade till och med kudde över mitt huvud. Ändå kunde jag höra de i detta fall störande snarkningarna. Men så började jag skrapa med nageln på kudden och koncentrera mig på det ljudet.

Monicas man snarkar inte längre, men hon använder sig fortfarande av samma knep. Det hjälper henne att somna.

Knepen är många. Har du svårt att sova om nätterna går det också bra att vila på andra tider av dygnet.

- Man kan också lära sig ta korta tupplurer, säger Monica Halinen. En tjugo minuters tupplur motsvarar flera timmars nattsömn.

Vad har du för råd och knep du tar till för att få fatt i sömnen? Kommentera gärna under artikeln!

sticke, halvfärdiga orange-färgade yllesockor
Att varva ner genom att sticka några varv :-) är ett knep. sticke, halvfärdiga orange-färgade yllesockor Bild: Yle/ Tiina Grönroos sticke

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa