Hoppa till huvudinnehåll

Barnen äter för mycket socker

Dagisbarn äter mellanmål.
Dagisbarn äter mellanmål. Närmast i bilden är Emil Klåvus och Julia Lindberg Dagisbarn äter mellanmål. Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik dagsmark daghem

Skapa ett gott förhållande till mat, ät mindre socker och salt och ännu mera grönsaker och rotfrukter. Sådana goda råd lyfts fram i de nya näringsrekommendationerna för barn och barnfamiljer.

Kökspersonal och personal på daghem och skolor i Kristinestad, Kaskö, Närpes, Malax och Korsnäs, får i februari delta i en utbildningsdag om mat i enlighet med de nya näringsrekommendationerna. Institutet för hälsa och välfärd ger ut en bok med näringsrekommendationerna, den publiceras den 22 januari.

Bland annat rekommenderas mindre socker och kolhydrater.

- Barnen äter allt för mycket socker i dag. Det är svårt att undvika socker, säger skolhälsovårdare Eva Norrgård i Kristinestad.

Dagisbarn i kö till mellanmål.
Dagisbarn i kö till mellanmål. Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik dagsmark daghem

Socker påverkar hjärtat

Ett av de nyaste rönen handlar om sambandet mellan sockerhaltiga drycker och förhöjda inflammationsvärden i kroppen.

- Dricker man mycket sockerhaltiga drycker förhöjs inflammationsvärdet i kroppen. Det i sin tur kan påverka vår hjärthälsa, säger Norrgård.

K5, Kustösterbottens samkommun för hälsovården, uppdaterade en plan för barns och ungas välmående i slutet av året. I den ingår olika utvecklingsförslag till kommunerna.

- Barn och unga ska ha rätt till hälsosamma levnadsvanor och vi uppmanar kommunerna bland annat att följa de nya näringsrekommendationerna, berättar utvecklingskoordinator Sonja Nyback på K5.

För hela familjen

De nya näringsrekommendationerna riktar sig till hela familjen och de bygger på de rekommendationer som gjordes 2014.

Rekommendationerna i boken börjar från tiden innan man bildar familj, redan när man planerar att skaffa barn. Från boken kan man få råd om hurdana näringsämnen som är viktiga under graviditeten.

Förutom direkta rekommendationer om livsmedel och vilka näringsämnen som är bra eller dåliga, så vill Institutet för hälsa och välfärd också att barnen ska få ett gott förhållande till mat.

Bland annat ska man inte förstöra barnets egen känsla för hunger och mättnad, till exempel genom att tvinga barnet att äta upp allt på tallriken om det verkligen inte orkar mer, står det i utkastet till de nya rekommendationerna.

Trevliga bordssamtal

På Dagsmarks daghem i Kristinestad är de måna om att skapa goda rutiner kring varje matstund. Där är det viktigt att de för små samtal vid matbordet.

- Vi kan prata om varifrån maten kommer, att potatisen odlas i jorden till exempel. Vi har ju många barn som kommer från jordbruksfamiljer här och vi kan ha trevliga diskussioner till exempel kring vem som har odlat potatisen och vilka olika potatissorter som finns, säger barnskötare Susanne Leppänen.

Daghemmet har en egen kokerska. Man tar också sin matpotatis från lokala odlare. Kokerskan Gunilla Rintamäki får mycket beröm för sin mat. Hon har slutat följa skolornas matsedlar, utan har gått in för att komponera egna.

- Små barn äter annorlunda. Bland annat använder jag inte helkött, utan malet kött. Vi har olika fiskrätter och kycklingrätter som vi har märkt att barnen tycker om, säger Gunilla Rintamäki.

För söta mellanmål?

Ett problem som smyger sig på i dag är det dolda sockret. Socker finns i många livsmedel som till och med räknas som bra mellanmål eller frukostar.

I skolköken är sockerfällorna inte lika många som på daghemmen, där det bjuds på mellanmål och frukost.

- När vi hade föräldramöte i höstas frågade vi föräldrarna vad de tyckte om vårt mellanmål, om de tyckte att där var för mycket socker. Ingen sa något om det utan var nöjda med våra mellanmål, säger daghemsföreståndare Ann-Kristin Lillhannus i Dagsmark.

Fyll kylskåpet rätt

- En fruktyoghurt på 1,5 deciliter innehåller 10 sockerbitar. Ett sockerhaltigt morgonmål kan till och med vara ett sämre alternativ än att inte äta något alls, säger skolhälsovårdare Eva Norrgård.

Eva Norrgård betonar ändå att det är viktigt att äta frukost, men låta bli sockret. Ett barn som äter sockerhaltig frukost blir fort trött och kan få huvudvärk och koncentrationssvårigheter, bland annat.

- Också när barnen blir större och själva börjar ta ett större ansvar, är det viktigt att föräldrarna ger goda förutsättningar för dem att få ett hälsosamt morgonmål. Man bör se till att det i kylskåpet finns bra produkter som de lätt kan göra en frukost av, säger Eva Norrgård.

Högar av sockerbitar

Under hösten hade skolhälsovårdarna i Kristinestad en kampanj då de ville visa hur mycket socker som finns i olika produkter, som många gånger anses vara riktigt bra mellanmål eller frukostar.

- Det som förvånade mig är att det i fruktyoghurtarna, som många barn och även vuxna äter som frukost, finns så mycket socker. En fruktyoghurt på 1,5 deciliter innehåller 10 sockerbitar, säger Norrgård.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten