Hoppa till huvudinnehåll

"Bygg hellre en vägtunnel mellan Porkala och Nargö"

En karta.
Karl Åbergs förslag förutsätter att det byggs en bro från Nargö till fastlandet. En karta. Bild: Google finska viken

Bygg en vägtunnel mellan Porkala och Nargö i stället för en tågtunnel mellan Helsingfors och Tallinn. Det föreslår jordbrukaren och Ingåpolitikern Karl Åberg (SFP).

Nargö är en ö som ligger nordost om Tallinn i Viimsi kommun. Åbergs förslag förutsätter att det också byggs en bro från Nargö till det estniska fastlandet.

- Sträckan mellan Porkala och Nargö är 20 kilometer kortare än sträckan mellan Helsingfors och Tallinn. En 50 kilometers tunnel är betydligt billigare att bygga än en 70 kilometers tunnel, konstaterar Karl Åberg.

Större nytta av vägtunnel

Åberg påpekar att en vägtunnel mellan Nargö och Porkala skulle minska trafiken både i Helsingfors och Tallinn. Han ser fler fördelar med en vägtunnel.

- En tågtunnel gagnar bara persontrafiken. En vägtunnel skulle däremot vara till nytta för handeln i hela landet säger Åberg och betonar särskilt kontakten till övriga Europa.

Om det är billigare eller dyrare att bygga en vägtunnel i stället för en tågtunnel erkänner Åberg att han inte känner till.

Tåget tävlar främst med flyget

Om man tar tåget över till Estland gäller det fortfarande att passa tidtabeller, tillägger Åberg.

- Restiden blir kortare än när man tar färjan men alla andra bekymmer kvarstår. Om man kommer från landsbygden måste man ändå ta bilen först och hitta en parkeringsplats för att sedan hoppa på tåget. Tågtrafiken mellan Tallinn och Helsingfors skulle främst tävla med flygtrafiken.

Karl Åberg
En vägtunnel mellan Porkala och Nargö skulle minska trafiken i Helsingfors och Tallinn, säger Åberg. Karl Åberg Bild: Yle/Minna Almark karl åberg

Personlig nytta

Åberg driver själv jordbruk både i Nyland och södra Estland. Han har under flera års tid fraktat maskiner och tillbehör över Finska viken. En vägtunnel skulle vara till stor nytta för hans företag.

- I och med att jag inte skulle behöva följa tidtabeller skulle restiden minska med tre till fyra timmar.

För 50 euro med bil till Estland

Statistik som Åberg har fått tag på visar att en miljon personbilar och 260 000 långtradare korsar Finska viken per år.

- Om taxan för långtradare skulle vara 500 euro och 50 euro för personbilar når man upp till 130 miljoner euro om året, beräknar Åberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland