Hoppa till huvudinnehåll

Sömnmediciner problem i trafiken – kan orsaka flera olyckor

Bil i diket på Larsmovägen mellan Larsmo och Jakobstad.
Trafikolycka (illustrationsbild). Bil i diket på Larsmovägen mellan Larsmo och Jakobstad. Bild: Yle/Marcus Lillkvist larsmovägen

Många finländare kör bil påverkade av sömnmediciner. Sömnforskare Markku Partinen säger att det kan finnas upp till 50 000 sådana personer, och han varnar för att de kan orsaka trafikolyckor. Särskilt äldre är i riskzonen.

Markku Partinen vid Helsingfors sömnklinik säger att problemet åtminstone gäller sömnmedicinerna Zopiclone, Imovane och Zopinox.

- Deras effekt kan hålla i sig i 10-16 timmar. Det är någonting som många som använder de här läkemedlen inte känner till, menar han.

Motsvarar en berusning på en promille

Han påpekar att om man till exempel tar någon av de här sömnmedicinerna vid 22-tiden på kvällen så borde man inte köra bil klockan åtta på morgonen.

- Det är samma sak som om man kör när man har druckit alkohol och man har en promille alkohol i blodet. Alla vet vad det innebär.

Partinen bedömer att det regelbundet sker trafikolyckor till följd av sömnmediciner.

- Om det verkligen är så är ändå svårt att veta eftersom det inte systematiskt bokförs i samband med olycksstatistiken, säger han.

markku partinen
Sömnforskare Markku Partinen markku partinen Bild: Yle/Niklas Fagerström markku partinen

Partinen säger att riskerna särskilt gäller äldre personer över 65 år, för hos dem håller sömnmedicinernas effekt i sig längre.

- Ju äldre man är, desto större är de här biverkningarna.

Läkarna måste ta sitt ansvar

Många är ändå omedvetna om riskerna med att ta vissa sömnmediciner på kvällen och sedan ge sig ut i trafiken följande morgon. Sömnforskare Partinen säger att läkarna måste varna sina patienter ännu tydligare för det här.

- Läkaren måste tänka på det innan han eller hon skriver ut sömnmediciner, och inte bara sömnmediciner utan också andra mediciner som har en tröttande eller lugnande effekt.

Så du menar att det egentligen är läkarens ansvar?

- Ja. Naturligtvis är det i lagen alltid i sista hand förarens ansvar, men om patienten inte vet om de här farorna så hur kunde de då anses vara ansvariga?

Bristfälliga bipacksedlar

Partinen påpekar att tillräcklig information om riskerna inte heller finns med i den tryckta information som följer med sömnläkemedel.

- Där nämner man ingenting om det här med hur länge man ska låta bli att köra bil efter att man tagit medicinen. Det finns heller nästan ingenting i läkemedelsdatabasen Pharmaca Fennica, säger han och tillägger:

- Alltså läkare känner inte till den här begränsningen och patienter känner inte heller till den.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes