Hoppa till huvudinnehåll

Oscarstrenden: vita män som överlever

Leonardo DiCaprio i filmen The revenant.
Leonardo DiCaprio. En riktig överlevare. Är 2016 hans Oscarsår? Leonardo DiCaprio i filmen The revenant. Bild: © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. revenant

Varför ser vi (än en gång) mest vita män bland Oscarsnomineringarna?

I går (14.1) tillkännagavs årets Oscarsnomineringar. Bland de nominerade syns överlägset mest vita män. Många har reagerat, bland annat under #OscarsSoWhite. Filmkritikern Silja Sahlgren-Fodstad säger att det här absolut inte är någon överraskning.

- Det här är en diskussion som förts under många år, som dessvärre ser ut att fortsätta hur länge som helst, säger hon.

Oscarsnomineringar 2016

  • Bästa film: The Martian, The revenant, Spotlight, €œMad Max: fury road, The big short, €œSpionernas bro, Room, œBrooklyn.
  • Bästa regi: Alejandro Gonzalez Iñárritu (The revenant), Tom McCarthy (Spotlight), George Miller (Mad Max: fury road), Adam McKay (The big short).
  • Bästa manliga huvudroll: Leonardo Di Caprio (The revenant), Bryan Cranston (Trumbo), Eddie Redmayne (The danish girl), Matt Damon (The Martian), Michael Fassbender (Steve Jobs).
  • Bästa kvinnliga huvudroll: Brie Larson (Room), Saoirse Ronan (Brooklyn), Cate Blanchett (Carol), Charlotte Rampling (45 years), Jennifer Lawrence (€œJoy).

Problemet har hängt med i evigheter.

- Det är också intressant att då när det dyker upp filmer med svarta skådespelare så är det ofta problemdraman som till exempel handlar om slavhandel. Då fixar man ihop väldigt många nominerade i samma film och lyfter fram det som att det nu blir någon sorts rättvisare fördelning, och så är det ju definitivt inte.

Så var det till exempel när 12 years a slave nominerades för några år sedan.

Lupita Nyongo'o med priset för bästa kvinnliga biroll
Lupita Nyongo'o med priset för bästa kvinnliga biroll i 12 years a slave. Lupita Nyongo'o med priset för bästa kvinnliga biroll Bild: EPA/Michael Yada / AMPAS HANDOUT oscar för bästa kvinnliga biroll

Finns det ens tillräckligt med bra filmer?

Ett problem när det kommer till årets filmer är att utbudet av de där stora filmerna inte är riktigt tillräckligt brett, och det är här kärnan till problemet ligger.

- Det handlar om vilka filmer man har att tillgå, hur filmbranschen är uppbyggd och vem som röstar. Alla de här sakerna går i ett sorts kretslopp, säger Silja.

När det inte finns tillräckligt med filmmakare som gör filmer om den här tematiken och när det inte kommer in tillräckligt med människor i filmbranschen så färgar det av sig på hela statistiken.

- Här handlar det också mycket om kvinnornas roll i filmbranschen, där är också samma problem. Det är svårt att slå sig igenom glastaket och få synlighet, säger Silja.

Så klart görs det fler filmer än de stora snackisfilmerna, men de får ju tyvärr ganska få människor se.

Vita män som överlever

Det finns ett ganska tydligt tema när det kommer till årets Oscarsfilmer. De handlar nämligen om vita män som överlever, styr världen och fixar saker.

Matt Damon som Mark Watney i The Martian.
Matt Damon lever ensam på en annan planet i filmen The martian. Matt Damon som Mark Watney i The Martian. Bild: TM & © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. Not for sale or duplication. the martian

Vi har Matt Damon i The martian som erövrar rymden och lyckas klara sig där, Leonardo DiCaprio som är mest Oscarstippad för sin roll The revenant och Tom Hanks i Bridge of spies där han spelar en medlare som reder upp situationen i världen. Vi har också Spotlight som är ett väldigt bra drama om ett gäng journalister som avslöjar den stora skandalen kring katolska prästers övergrepp på barn. Nästan alla av journalisterna är män.

- Det är talande det här, att mycket handlar om män som driver världen framåt, säger Silja.

Världen är svår att greppa

Historien om en man som klarar av något svårt har säkert alltid varit intressant, men överlevnadshistoriernas popularitet hänger kanske ihop med världsläget i dag. Världen kan vara svår att greppa just nu.

- Vi får hela tiden massor med information från olika håll och det är lite svårt att hitta fotfäste i tillvaron. Prestationskraven är höga och vi lever i en värld där vi är ganska fjärmade från naturen.

Då kanske man har ett behov av filmer där hotbilden är väldigt konkret och du har den där kapaciteten i dig själv att med din egen kunskap och livslust, förändra saker och ting.

Charlize Theron gör en av rollerna i Mad Max: Fury road.
Furiosa i Mad Max. En av få kvinnliga förebilder i årets Oscarsfilmer. Charlize Theron gör en av rollerna i Mad Max: Fury road. Bild: © 2014 Warner Bros. Entertainment Inc. abbey lee kershaw

Samma sak kan sägas om Mad Max: fury road och Star Wars: the force awakens som också är nominerade. Hotbilden där är också väldigt tydlig, och det binder samman filmerna.

- Det är också lite den amerikanska drömmen, att du är din egen lyckas smed. Bara du vill tillräckligt mycket så ligger allt för dina fötter.

Filmerna ger oss hopp och adrenalin, en världsflykt som vi behöver.

- Sedan kan man ju fundera att vad blir det för slags hybris bland alla unga män som tänker att ”jo jo, så här fixar det sig” och att kvinnorna, frånsett Mad Max, kan sakna de där givna förebilderna som ofta är män.

John Boyega och Daisy Ridley i Star Wars: The force awakens.
John Boyega och Daisy Ridley i Star Wars: The force awakens. John Boyega och Daisy Ridley i Star Wars: The force awakens. Bild: ©Lucasfilm LTD. john boyega

Det kommer ändå fler filmer med starka kvinnliga huvudroller. Ett exempel på en film med en bra kvinnlig förebild är nya Star wars.

- Det är ganska intressant att de kvinnliga förebilderna finns i filmer som är science fiction-, action- och fantasybetonade, men i de här tunga traditionella dramakategorierna är det nog väldigt långt männen som fixar det.

Oscarsgalan ordnas igen för 88:e gången under natten mellan söndag och måndag den 28 februari. För första gången någonsin kan du höra svenska kommentarer under hela galan. Yle Teema sänder galan direkt och du kan lyssna på Silja Sahlgren-Fodstad från Filmmagasinet och Nicke Aldén från Veckoslutskommittén som kommenterar natten lång. Johanna Grönqvist, också hon från Filmmagasinet, uppdaterar webben under nattens lopp.

Nyligen publicerat - X3M