Hoppa till huvudinnehåll

Mysteriet sömn engagerade publiken

Bild: Yle/Arja Lento
Många sover en alldeles för ytlig sömn för att känna sig utvilade då väckarklockan ringer. Bild: Yle/Arja Lento Bild: Bild: Yle/Arja Lento drömma

Kring hundra berättelser och råd kring sömn skickades in till svenska.yle.fi under den senaste veckan. Många delar samma slags sömnproblematik.

Att inte kunna sova då man skulle vilja är mycket vanligt - samtidigt är sömnlöshet tabubelagt. Många tycker det är pinsamt att säga att de inte kunnat sova. Man klagar hellre på huvudvärk eller något somatiskt symptom om man känner sig arbetsoförmögen för att man inte sovit. Det säger sömnforskaren och neurologen Markku Partinen i radio Vegas Experttimme om sömn.

De vanligaste och mest allmänna råden finns sammanfattade i artikeln Hur får du fatt i sömnen? där bland annat rådet att hålla fast vid sina rutiner rekommenderas.

Ett lite mera exceptionellt råd sändes in av en kvinna: "I ett skede använde jag en akademisk bok om arkeologiska fynd i Stillahavsområdet som sömnmedel".

Men de flesta sömnlösa är trötta på alla goda råd, eftersom de anser sig ha testat "allt" utan större framgång.

Småbarnsåren och oflexibla arbetstider är faktorer som vållar stora sömnproblem. Många känner vanmakt och några småbarnsföräldrar skriver att de ibland är så trötta att de bara gråter.

Av småbarnsföräldrarna skriver ett par stycken dessutom att de till och med är så trötta på dagen att de somnar på jobbet, bakom ratten eller hemma på soffan.

Många äter någon form av sömnmedicin, både receptbelagda mediciner och vanliga melatonintabletter, och tyvärr är det vanligare än man skulle kunna tro att vi kör påverkade av sömnmediciner.

A och B-människor?

Många frustrerade över att samhället gynnar de morgonpigga. Kvällsmänniskorna somnar sent men måste ändå stiga upp tidigt på morgonen.

Eftersom de är så trötta, upplevde många att de inte kan prestera så bra som de skulle kunna ifall de fick ha andra arbetstider. En man, idag pensionär, skriver så här:

"Det som kanske stör mest är att man inte ses som lika 'duktig' eller som lat eftersom man sover på förmiddagen. Det gäller bara att hitta en kombination som fungerar för en själv, lite sömn i egen rytm är bättre än mycket sömn i fel rytm.

Och:

Det är nästan som en synd att vara vaken till fyra på natten. Ja visserligen, om man måste vara uppe klockan sju, så blir det en synd mot ditt eget välmående".

En annan kvällspigg skriver så här:

"Jag älskar att sova, men inte på kvällen. Jag är trött hela dagen för att jag har gått och lagt mig kl 2 på natten."

Eva Pursiainens kolumn om att vara en kvällsmänniska som inte passar inte kolumn fick många kommentarer av människor som kände igen sig.

"Samhället tycks vara uppbyggt för en sorts människor, de morgonpigga. Det är något som man kan förstå men, tyvärr, det också åtföljs av en atmosfär av moralisk överlägsenhet bland de morgonpigga och en intolerans, även förakt, mot de kvällspigga och morgontrötta".

Medicinska och historiska orsaker

En del sömnproblem kan ha medicinska orsaker. Till exempel rastlösa ben kan göra det svårt att sova, därför har sjukdomen kallats för "den vanligaste sjukdomen som vi inte känner till".

Om vi andas genom näsan eller munnen påverkar också vårt mående, visade det sig.

Vi jämförde också hur vår sömn har förändrats under de senaste hundra åren.

Där konstaterade etnolog Meta Sahlström att vi idag på grund av det samhälle vi skapat, även prioriterat bort sömnen.

Det finns också vissa belägg för att den gamla myten om 6-8 timmar sömn per natt är förlegad. För inte så länge sedan delade man nämligen ibland upp natten i två sjok.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa