Hoppa till huvudinnehåll

Så blev vi lurade på webben år 2015

Clown
Clown Bild: Stocksnap.io/ Ryan McGuire lurendrejare

Om det bara vore år 2014! Då var osanningarna på nätet av ett mer oskyldigt slag än i dag. De som lurades på webben då gjorde det med tokiga rubriker för att få klick, göra pengar eller helt enkelt skämta. År 2015 blev det däremot vanligare med bluffar med politiska eller rasistiska motiv.

Den här utvecklingen stannar knappast av år 2016. Kungskonsumentens nyhetslögndetektor Valheenpaljastaja listar stora osanningar som florerade på webben och i sociala medier år 2015.

I Finland fick ett misshandelsfall, där en man påstods ha blivit misshandlad av en grupp invandrare, mycket uppmärksamhet. Misshandeln hade aldrig skett. En fejkad profil som föreställe en frivilligarbetare vid Kyrkans utlandshjälp spred också lögner om asylsökande i Torneå.

Men det handlar inte om något finländskt fenomen. I USA spreds rykten om ett torgmöte till stöd för terrorgruppen IS i Michigan och att Disney skulle ha plockat bort grisfiguren Nasse från sina affärer efter krav från muslimer. Ultrakonservativa sidor påstod att syriska flyktingar hämtat med sig en farlig köttbakterie till USA.

En gång för alla: ingen av dessa historier stämmer. Så var skeptiska om ni nästa år ser en version av de här "nyheterna" i Finland.

Caitlin Dewey, som veckovis skrivit kolumner om fejkade nyheter för Washington Post, har meddelat att hon lägger av eftersom folk helt enkelt inte längre bryr sig om hurudvida nånting stämmer eller inte.

På internet är det lätt att söka sig till sådana värderingar som motsvarar de egna och då spelar det inte någon vidare roll om det man hittar stämmer eller inte. Också Dewey har lagt märke till att andelen rasistiskt fejkmaterial har ökat.

Nedan följer en lista på typiska, lättare varianter av fejknyheter och några andra osanningar, som hör till fjolårets mest uppmärksammade i Finland och utomlands. Gick du på något av det här?

1. Nästan allt Donald Trump hade att säga

Den republikanska presidentaspiranten Donald Trump har figurerat i nyheterna nästa dagligen. Sidor som granskar politiska utsagor hävdar att man har skäl att ställa sig skeptisk väldigt ofta när Donald Trump öppnar munnen. Sajten Politifact kollade under året upp 77 påståenden gjorda av Donald Trump. Det visade sig att 76 procent av dem inte stämde.

Också Factcheck.org utnämnde Trump till årets lögnare och konstaterade att man inte varit med om något liknande under webbplatsens 12-åriga historia.

Men trots det har man också lagt lögner i munnen på Donald Trump. Trump må säga allt möjligt, men han har inte twittrat följande: "Mina farföräldrar kom inte till Amerika från Tyskland för att se hur landet erövras av invandrare." Parodikontot McDonald Trump ligger bakom tweeten.

2. Vem har den snyggaste skollunchen

På sociala medier delade många vackra bilder på skolluncher som serveras runtom i världen. Man ville visa hur eländig den amerikanska skollunchen är jämfört med den man får annanstans.

I detta fall handlade det faktiskt inte om en bluff, utan om en listig marknadsföringskampanj som blev en nyhet. Bilderna härstammar nämligen från företaget Sweetgreens webbplats och föreställer inga skolluncher. Företaget säljer hälsosam snabbmat, som ska basera sig på verkliga skolluncher på olika håll i världen.

Var och en kan själv avgöra om bilderna kan tänkas motsvara verkligheten. Sedermera har många nyhetssajter lagt till namnet på företaget i sina texter.

3. Nej, han heter inte Phuc Dat Bich

Till fjolårets största virala hitar hör historien om den vietnamesisk-australiska mannen som var arg på Facebooks regler för namn. Enligt mannen trodde Facebook inte på att han verkligen heter Phuc Dat Bich och raderade hans konto med jämna mellanrum.

Facebooks logotyp, tecknad
Facebooks logotyp, tecknad Bild: freeware icon puffar

Tiotals nyhetssajter och otaliga bloggar skrev om den olyckliga mannen och använde en bild på hans pass, där han ser ut att heta Phuc Dat Bich. Så gott som alla gick på bluffen tills mannen avslöjade för The Guardian att det hela handlade om ett skämt som hade blivit en viral hit. Mannen ansåg att han hade bevisat hur lätt det är att luras.

4. Det finns inte avföring i skägg

En del hipsters blev förskräckta när det uppdagades att deras skägg innehåller samma bakterier som toalettstolar. Många rubriker hävdade att män med skägg har en liten mängd avföring i sina ansikten.

Skägg
Skägg Bild: Stocksnap.io/ Ryan McGuire skäggig man

Bakgrunden till uppståndelsen var en högst ovetenskaplig undersökning som en liten, amerikansk tv-station låtit genomföra. Inget att ta på allvar med andra ord - låt skäggen växa.

5. Päivi Räsänen driver inte på åldergräns för masturbation

På Facebook har det cirkulerat en nyhet om att den tidigare inrikesministern Päivi Räsänen skulle yrka på en åldergräns på 18 år för masturbation.

Texten är uppbyggd som de flesta framgångsrika fejknyheterna: den har en upprörande rubrik och rätt mängd trovärdighet, om man beaktar Räsänens konservativa åsikter. Människor delar texten vidare utan att tänka efter eller kolla saken.

Läser man hela "nyheten" förstår man att den inte kan stämma - men som bekant bygger fejkade nyheter ofta på att folk bara läser rubriken.

Källan till den här fejknyheten är den rätta så nya sajten Tietoinfo, som beskriver sig själv som en satirisk publikation.

Päivi Räsänen. Bild: Yle räsänen

6. H&M:s fiktiva metallband vaknade till liv

Finländska heavymetal-vänner fick till det och lyckades lura både klädjätten Hennes & Mauritz och den internationella pressen i början av fjolåret.

H&M började sälja kläder försedda med namn på olika påhittade heavymetal-band. Då såg finländska Strong Scene Productions sin chans till ett lite mer komplicerat nätskämt.

Konstnärskollektivet gjorde riktig musik åt de fiktiva banden, med namn som bland annat Mortus och Mystic Triangle, och laddade upp den på Youtube. Sedan tackade gruppen H&M för att de lyft fram okända underground-band.

Johanna Vehkoo
Ursprungstexten på Kungskonsumentens sidor.