Bloggar och sociala medier har blivit ett allt viktigare verktyg för de som jobbar med tursim. I Åboland har ett gäng internationella bloggare besökt skärgården.
Under helgen har elva internationella bloggare besökt Åboland skärgård och Åbo. Under sitt besök har de bland annat fått testa på att vinterbada i Korpo, de har besökt Art Bank i Pargas och ätit en lyxig middag på Kaskis, som är en av Åbos mest kända restauranger.
Besöket avslutades på tisdag i saluhallen i Åbo. Helena och Peter Bergström från Stockholm är mycket nöjda med resan.

- Jag måste säga att Salvador Dali utställningen i Pargas överraskade. Den tycker jag många borde ta chansen att se, säger Peter.
Kulturutbudet i skärgården imponerar
Paret driver tillsammans resebloggen Freedomtravel och har nyss avslutat en ettårig resa runt Europa. Under resan har de sett mycket, men Helena tycker ändå att Åbo och Åboland stått sig väl i konkurrensen.
- I skärgården fanns det oväntat mycket konst och kultur och restaurangutbudet här i Åbo imponerar verkligen.

Bloggen lockar till besök
Under helgen har de hållit sina läsare uppdaterade om resan och kommer ännu skriva flera inlägg om sina upplevelser och vad Åboland har att erbjuda. Med tanke på att de driver en av Sveriges största resebloggar så kommer nog en och annan rikssvensk att bli inspirerad att besöka regionen tror paret.
- Vi har redan fått mycket respons på bloggen och frågor om färjor och camping. Många av våra lärare är just campare så det kommer nog en och annan husbil från Sverige hit nu, säger Peter.
Sociala medier ett bra marknadsföringsverktyg
I gruppen som rest runt i Åboland finns bloggare från Finland, Sverige, Kina, Japan, Polen, Tyskland och England. Förutom att bloggarna kommer från olika länder har man också bjudit in olika typer av bloggare. Vissa bloggar om matresor, andra om mode och design.

Målet är att nå ut till så många som möjligt berättar Lena Nykänen från Visit Turku.
- Tanken är att bjuda in bloggare för att få så mycket synlighet som möjligt i samband med resemässan som ordnas i Helsingfors nu i veckan.
Enligt Nykänen har man riktat in sig på bloggare då sociala medier blir allt viktigare.
- Speciellt den yngre generationen får sina intryck från sociala medier och gör många beslut på basen av vad som skrivs på bloggar. För oss är bloggare en mycket viktig marknadsföringskanal, säger Nykänen.
Besöket är ett samarbete mellan Visit Finland, Visit Turku och Pargas stads turism. På sociala medier hittar du med om samarbetet under #nbefinland.