Hoppa till huvudinnehåll

Arkitekturfotografen Martin Sommerschield fascineras av människans spår

Arkitekturfotografen Martin Sommerschield
Arkitekturfotografen Martin Sommerschield Arkitekturfotografen Martin Sommerschield Bild: Anders Lönnfeldt/Outhouse media martin sommerschield

Vissa dagar hänger Martin Sommerschield från en helikopter utan dörrar och fotograferar byggnader från luften, andra dagar liknar arkitekturfotografens arbete mer en försäljares.

– Ibland snurrar jag Excel mer än jag håller i kameran, men så är det att vara företagare, säger Martin Sommerschield.

– Jag har alltid varit fascinerad av att dokumentera människans och naturens samspel, vilka spår vi lämnar efter oss och hur vi väljer att bygga miljön kring oss. Jag tycker det är intressant när man ser en förändring. Om du tittar på ett oförändrat landskap ser det likadant ut om du tar bilden nu eller om du tog den för 50 år sedan. Det intressanta är hur människan sätter sina spår. I fotografering har du en chans att se förändringar i ett längre perspektiv.

Arkitekturfotografering är allt från kyrkor till sopsorteringshallar

Martin Sommerschield driver tillsammans med kollegan Anders Portman bildbyrån Kuvio, som är specialiserad på arkitekturfotografi. Till byråns största kunder hör byggbolag, arkitektbyråer, fastighetsägare och fastighetskonsulter.

Duon fotograferar allt från sommarstugor och hotell till metrostationer, motorvägsbyggen, kyrkor, sjukhus och sopsorteringshallar.

Olika kunder är intresserade av olika aspekter av byggnaderna – medan arkitektbyråer kanske vill ha breda vyer som gör arkitekternas vision rättvisa kanske leverantörer av undertak vill ha en helt annan sorts detaljbilder. Många kunder vill också ha bilder ur fågelperspektiv.

Simstadion ur fågelperspektiv

– Det intressanta med att fotografera från luften är just perspektivet. När du är på marken ser allt ganska likadant ut, men om du vänder blicken uppåt ser du saker du inte annars skulle märka i byggnader. I luften ser du staden på ett annat sätt, samspelet mellan vägar och hus och avstånd, säger Martin Sommerschield.

På ett kunduppdrag råkade Sommerschield flyga över simstadion i Helsingfors och tog tillfället i akt att föreviga människorna i bassägen.

– När vi fotar från helikopter brukar vi ta bort dörrarna för att få mera mobilitet. Jag bad piloten göra en ordentlig sväng och så hängde jag från säkerhetsbältet genom öppningen. Med en riktigt lång lins som pekade neråt fick man ett grafiskt perspektiv av simstadion. Den bilden har jag på toaletten och den är rolig för den väcker alltid diskussion. Alla ser någon ny detalj i bilden. En tyckte att någon hade dålig simteknik, en annan att “Usch vad finnarna är bleka”.

Helikopterfotografen måste hålla hårt i linsskyddet

Helikopterfotografering kräver att man tänker mycket på säkerheten. Det är viktigt att allt är ordentligt fastsatt. Kamerorna ska ha remmar runt halsen och eventuella papper ska vara inpackade.

– Inget får flyga ur helikoptern. Om något tar sig in rotorn kommer helikoptern ner med väldig fart och om du tappar något i huvudet på någon från en kilometers höjd kan det göra ganska mycket skada, konstaterar Sommerschield.

Se mer av Martin Sommerschields arbete i tv-serien Klick på fredagen klockan 20.30 i Yle Fem och nu på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje