Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Integrera svenska med hopprep

Barn leker.
Barn leker. Bild: EPA hoppa

Med hjälp av korta och tydliga instruktioner, bra organisation, och genom att visa alla hopp löpte lektionerna fint på svenska i Rovaniemi, skriver Idrott i skolan-instruktörer för Finlands Svenska Idrott.

Vår Hoppa rep-turné till Rovaniemi började med en åtta timmar lång tågresa från Vasa. Tågen gick lyckligtvis enligt tidtabellen och vi anlände på kvällen till ett snöigt och kallt Rovaniemi. Vi övernattade på hotell i tre nätter och rörde oss bekvämt med taxi mellan skolorna. Vi besökte sammanlagt sex olika skolor, två per dag, och alla skolor var utspridda runt stadskärnan.

Vi tycker att vi genast fick ett vänligt bemötande. Lärarna och eleverna var glada över att vi besökte deras skolor, och alla inblandade var förväntansfulla inför Hoppa rep-lektionerna. En taxichaufför skämtade och sa att han direkt såg att vi var finlandssvenskar när vi kom med våra tjocka jackor och ett glatt morgonhumör. En annan chaufför frågade på morgonen varför vi var så tidigt uppe och en tredje frågade på eftermiddagen, med glimten i ögat, om vi hade haft en trevlig skoldag.

Svetten rann

Under våra tre dagar hann vi sammanlagt hålla sexton Hoppa rep-lektioner. Vi kan gott säga att det kändes i benen redan efter första dagen men tack vare vårt spralliga humör och ett energiförråd som aldrig tycks ta slut så hoppade vi minst lika mycket varje dag.

Lektionernas längd varierade mellan 30 och 60 minuter och grupperna bestod av elever i årskurs 3–9. Vi hoppade med kortrep, både ensamma och i par, och hela klassen tillsammans i flera långrep radade efter varandra. Elevernas färdigheter i rephoppning var varierande, och vissa av eleverna var superduktiga och fixade alla hopp hur lätt som helst.

Svetten rann, en del såg frustrerade ut, men efter lite övning och misslyckade försök lyckades de plötsligt, och den minen är guld värd.

Roliga aktiviteter

Vår Hoppa rep-vecka skedde i samarbete mellan Skolidrotten inom FSI och Nätverket Svenska Nu. Målsättningen från Skolidrottens sida var att föra fram projektet Hoppa rep, vars målsättning är att få barn och unga mer fysiskt aktiva, på ett roligt och enkelt sätt.

Målsättningen på Svenska Nu var att ge tips till lärare och elever på hur man kan integrera det svenska språket i andra skolämnen. Attityden till svenskan var varierande. Vissa elever såg skräckslagna ut när vi inledde lektionen på svenska medan andra elever ville briljera med de ord de kunde.

Med hjälp av korta och tydliga instruktioner (ibland ett par ord på finska), bra organisation, och genom att visa alla hopp löpte lektionerna fint på svenska. I slutet varje lektion frågade vi av eleverna vad de tyckte om rephoppningen och som svar vi nästan enbart positiva kommentarer. Grädden på moset var en flickas kommentar som tyckte att timmen var ”Jättekanonen”.

I skrivande stund sitter vi i tåget på väg hem mot Vasa där vi till näst ska ta itu med våra klasslärarstudier. Glada och studsiga vinterhälsningar från Hoppa rep-instruktörerna Andrea, Jonna och Victoria.

Victoria Bäckman
Jonna Boström
Andrea Sågbom

Idrott i skolan-instruktörer för Finlands Svenska Idrott

Läs också

Nyligen publicerat - Sport