Hoppa till huvudinnehåll

Kombinera motion med frisk luft!

Petra Mannström, Mikko Saarikumpu och Nina Katajainen utövar ett moment i motionsformen Cross Natire
Petra Mannström instruerar Mikko Saarikumpu och Nina Katajainen i Cross Nature Petra Mannström, Mikko Saarikumpu och Nina Katajainen utövar ett moment i motionsformen Cross Natire Bild: Yle/Maud Stolpe petra mannström instruerar mikko saarikumpu och nina katajainen i cross nature

Cross Nature är en rätt ny motionsform, som kombinerar flera olika sporter och där kurslokalen kan vara var som helst ute i naturen.

Utomhusträning med fokus på styrka

Cross Nature ska vara en enkel och funktionell träning med fokus på styrka. Den ska kunna anpassas till vem som helst så att både en elitidrottare och en nybörjare kan delta i samma pass.

Petra Mannström, som kommer att leda kursen som ordnas av Kombi i Pargas, kom själv i kontakt med den här motionsformen i och med att hon började njuta mer av att vara utomhus.

Via nätet sökte hon motionsformer som bedrivs utomhus och hittade Cross Nature, som har utvecklats av svenska Anna Adelman. Det ledde till att hon 2014 skaffade sig utbildningen att leda egna kurser.

vem som helst som orkar jogga i lugn takt i två kilometer bra kan delta i den här aktiviteten

Hon säger att det att motionsformen bedrivs utomhus är det viktigaste och att vem som helst som orkar jogga i lugn takt i två kilometer bra kan delta i den här aktiviteten, men visst får man också vara i lite sämre skick.

Rent konkret går ett pass till så att man börjar med vanlig uppvärmning och sedan körs passet som kan vara mellan 60 och 90 minuter långt.

Också lek kan ge styrka

Själva träningen läggs upp med parövningar och intervallträning och nu då kursen börjar i februari och det kan vara ganska kallt, blir det att lägga in mera intensitet i träningarna mellan intervall och backlöpning. Då kan träningen också anpassas enligt den egna förmågan.

Lekar kan också ingå och då det finns snö kan det till exempel handla om en snöbollslek, där man kan rulla ihop några snöbollar, springa 50 meter, kasta iväg snöbollarna som sedan kompisen får hämta.

En annan möjlighet är att göra en stafett på snöänglar och efter att man sprungit omkring i snön är man redan ganska slut.

I och med att man använder sig av det som finns ute i naturen blir alla pass ganska olika. Under den här kursen kommer man att finnas ganska nära Pargas centrum i olika områden.

Träningssalen varierar från gång till gång och det är högt till taket även om vissa övningar kan vara lika varje gång.

För instruktören Petra Mannström gäller det att anpassa träningen till hur naturen har valt att bete sig just den dagen och det anser hon vara en del av charmen i den här motionsformen.

I träningen tillämpas ingen klassindelning mellan deltagarna. En mycket vältränad person kan bra jobba i par med en som är i sämre skick. Här gäller det att kunna utnyttja kompisens kroppstyngd och styrka i förhållande till sin egen.

Ingen avancerad utrustning behövs

Kursen i Pargas börjar i februari och pågår till slutet av april och det som behövs då det gäller utrustning ska vara anpassat till vädret.

Det som rekommenderas är löparskor och om det är halt gärna broddar eller skor som färdigt är dubbade.

Vidare är det varma sockor och kläder i flera lager som behövs så att man kan klä av sig om det blir för varmt.

I början av kursen då det ännu är mörkt om kvällarna behövs också pannlampa och reflexväst, eftersom det är viktigt att deltagarna syns och hittar varandra i mörkret.

Petra Mannström har dragit några Cross Nature kurser tidigare och hon säger att deltagarna verkligen verkade tycka om det här. Kanske återkommer en del av de Pargasbor som har varit med tidigare.

I Sverige har den här motionsformen blomstrat upp ordentligt, medan den hos oss ännu är ganska ovanlig.

Något muskelberg lär man inte bli genom Cross Nature, men det är hela kroppen som tränas och man blir starkare och får bättre kondition.

Om man har några speciella svagheter kan man gärna meddela det här till instruktören så kan hon hitta på alternativa rörelser så att man inte belastar sina svagaste punkter.

Anmälningstiden till kursen i Kombis regi pågår som bäst och första kurskvällen blir 11 februari.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland