Hoppa till huvudinnehåll

Fiberrik mat kan hjälpa dig att sova bättre

Medelhavskost
Grönsaker som ingår i medelhavskost. Medelhavskost Bild: Moyan Brenn medelhavsdiet

Du är inte bara vad du äter, utan du sover också såsom du äter. Det visar allt fler forskningsrapporter. En liten amerikansk studie antyder till exempel att om man äter mindre fiberrik mat samt mer mättade fetter och socker så sover man sämre följande natt.

I studien, som gjordes vid Columbia University i USA, deltog 26 personer. Vad de åt under fem dagar bestämdes och kontrollerades noggrant. Att deltagarna inte självrapporterade vad de åt, utan att det istället var forskarna som hade kontroll över intaget innebär att resultatet är mer pålitligt än i många tidigare studier. På nätterna observerades deltagarna i ett särskilt sömnlaboratorium.

Forskaren Marie-Pierre St-Onge berättar att det fanns skillnader i hur lång tid det räckte för testpersonerna att somna, och hur ostört och djupt de sov.

- Det avgörande var hur mycket fibrer, mättade fetter och socker testpersonerna hade fått i sig under dagen, kommenterar St-Onge för Yle Nyheter.

Ett högre fiberintag innebar mer tid i djup sömn, som tros vara viktig för att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt. Mättade fetter hade däremot en motsatt effekt.

De som hade ätit mer socker sov dessutom oroligt och vaknade oftare under natten.

Studien är ändå ganska liten och skedde under en kort tid så mer forskning behövs för att ytterligare bekräfta upptäckten och orsakssambandet - att det faktiskt är kosten som inverkar på sömnen.

Flera tidigare studier tyder också på att det finns en koppling mellan kost och sömnkvalitet.

Forskargruppen tror själv starkt på sin möjliga upptäckt.

- Vi skulle rekommendera att folk håller sig till en hälsosam diet med lägre intag av mättade fetter och högre fiberintag, för att kunna sova bättre, säger St-Onge.

Hon tillägger att till exempel frukt och grönsaker och fullkornsprodukter är bra.

- Egentligen medelhavskost överlag. Den bygger bland annat på att man äter grönsaker, fisk och nyttiga fetter.

Studien publicerades i den referentgranskade vetenskapliga tidskriften Journal of Clinical Sleep Medicine.

Mättat fett och fibrer

Mättat fett finns bland annat i följande:

- mjölk, fil och yoghurt
- smör och vanligt hushållsmargarin
- ost
- kött och charkuterivaror som korv och bacon
- grädde, crème fraîche, glass och bakverk
- choklad
- kokosfett

Livsmedel med mycket fibrer:

- Fullkornsprodukter: grovt bröd, rågbröd, havregrynsgröt, vetekli, fullkornsflingor m.fl.
- Frukt och bär
- Rotfrukter: morötter, kålrötter m.fl.
- Baljväxter: bönor, ärtor och linser
- Vitkål och övriga kålväxter
- Linfrö och psylliumfrö

Källa: 1177.se, halsosidorna.se och iform.se

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes