Hoppa till huvudinnehåll

Dagens resenärer är mer krävande

Palmer
Palmer Bild: Arja Lento solnedgång

Resemässan är i full gång med över 80 länder representerade i Mässcentret i Helsingfors. Trots de ekonomiskt knaggliga dåliga tiderna är resebranschen lukrativ och folk verkar unna sig en uppmuntrande semester.

Heléne Lidström, som ansvarar för marknadsföringen på Finnair och Julia Melnik som är kommunikationschef på Finnmatkat håller med om att resandet inte bara håller i sig utan även ökar.

- Vi reser mer och vi vill ha mer. Samtidigt ser vi att kraven ökar, ju mer beresta kunderna är desto högre förväntningar har de på sitt resande.

Heléne menar att utmaningen ligger i att tillmötesgå dessa på bästa möjliga sätt. Folk verkar också ha mer pengar att satsa på sin semester och med mer pengar kommer också högre förväntingar. Julia håller med och lyfter dessutom upp en ny specifik målgrupp.

- Vi har många unga resenärer med specifika önskemål som vill boka resor till exotiska resmål och bo på koncepthotell. De har vuxit upp med föräldrar som tagit dem till olika ställen och är världsvana på ett helt annat sätt och ställer helt andra krav än vad jag själv gjorde i den åldern.

Heléne lyfter även upp tiden som en avgörande faktor, eftersom många lever sin vardag under pressat tidsschema är även semestern något som bör optimeras. Ska man åka någonstans och satsar pengar på det - då ska det också vara värt det.

Julia Melnik och Heléne Lidström jobbar i resebranschen.
Julia Melnik och Heléne Lidström arbetar i resebranschen. Julia Melnik och Heléne Lidström jobbar i resebranschen. Bild: Yle / Hannah Norrena heléne lidström

Multigeneration traveling

Befolkningen blir äldre men detta innebär inte att det är sömniga sällskapsresor som tillfredställer. Julia berättar att det är många äldre resenärerna som inte längre enbart orkar ligga på playan i väntan på middagen utan njuter av olika typer av tema- och kulturresor. Även fysiskt aktiva resor fyllda med äventyr är populära.

En annan trend som kommit under de senaste åren och fortfarande växer är multigeneration traveling, d.v.s. flergenerationsresor där mor- och farföräldrar reser med barn och barnbarn. Dessa stora sällskap ställer i sin tur ställer högre krav på hotellen, rummen och resmålen överlag.

- Utmaningen ligger i hur vi kan göra alla åldersgrupper nöjda. Många har specifika krav och man vill skräddarsy sin resa enlig familjens specifika resemål… spendera två dagar här, göra en utflykt där, i framtiden kommer vi att se ännu mer av skräddarsydda resor.

Kunderna mer miljömedvetna

Klimatförändring och miljöbelastning är stora begrepp som andas varenda resebokande kund i nacken. Vanligtvis brukar flygbolagen anses vara de stora bovarna i dramat men även avfallshantering på destinationerna är viktiga för kunderna. Heléne berättar att för Finnairs kunder blir miljöaspekten en allt viktigare fråga.

- Det är avgörande att vi i resebranschen tar vårt ansvar för detta. En sak man kan göra är att åka med moderna flygplan som är byggda på ett nytt sätt, är lättare och drar mindre bränsle. Bara det innebär väldigt stor skillnad.

Flygbolaget Norwegians passagerarplan på väg att landa
Gamla flygplan är de stora bovarna i miljödramat. Flygbolaget Norwegians passagerarplan på väg att landa Bild: Norwegian / David Peacock norwegian airlines

Hur ska man veta om ens researrangör använder sig av miljövänliga plan? Julia berättar att de flesta researrangörer på sina hemsidor berättar vilka flygplan de använder och så kan kunden fatta sina beslut utgående från det. Heléne lyfter åter igen fram den yngre generationen som en informationstörstig skara.

- Den yngre generation är väldigt påläst och vi ser att ett av kriterierna då man bokar resor nuförtiden är just miljöfrågan. Yngre resenärer är intresserade av miljövänligare val.

Heta resmål 2016

Enligt resetidningen Mondos undersökning var New York i USA och Playa del Carmen i Mexico de två populäraste destinationerna 2015. Även Asien är ett av de mest växande resmålen. Vi reser gärna dit men asiatiska turister kommer även gärna till våra breddgrader.

Mellanklassen ökar markant i Asien och framför allt i Kina vilket innebär att folk har en annan möjlighet att resa både inom landet men även utomlands och Heléne säger att då är t.ex. Norden med sin friska luft och vida vidder ett attraktivt resmål.

- Vi behöver dock bli ännu bättre på att marknadsföra oss till dem så att de förstår att komma hit och njuta av allt det underbara vi har att erbjuda och såklart spendera pengar i våra knutar.

Bild: Yle Uutiset Grafiikka
Bild: Yle Uutiset Grafiikka Bild: Yle Uutiset Grafiikka fotspår

Vilka destinationer är stora 2016?

Om man då sett Kanarieöarna, Stockholm och kanske ett land mer fjärran, vart ska man då styra kosan 2016? Heléne uppmuntrar till att fiska i närbelägna vatten.

- Våga välja destinationer du inte sett förr. Det behöver inte vara jättelångt bort. Varför inte börja pricka av alla huvudstäder i Europa? De tar inte så mycket tid och kostar inte så mycket pengar.

Julia är inne på samma linje.

- Mina personliga tips är Sicilien, Palermo… de talar inte så mycket engelska där men det är otroligt spännande och vackert. Kroatien är också underbart, hyr en bil och åk runt, det är alldeles underbart.

Heléne Lidström och Julia Melnik intervjuades av Hannah Norrena på Resemässan 2016.

Läs också:

Finländarna reser mer än någonsin

Mat och fritid

Bläddra bland innehållet

Inga artiklar hittades med den valda bokstaven. Var god välj en annan.

  • Rövarrotsaker med grillade fläskkotletter

    Tillredning nedgrävd i het grop ger saftighet och sötma.

    Rotsaker nedgrävda i en het grop i marken blir saftiga och söta. Vi använde potatis, morot, rotselleri och majrova, vilket blev fantastiskt gott med lite grillat kött till.

  • En tripod står alltid stadigt

    En tripod av en gammal vattenventil och några järnstänger.

    En gammal vattenventil och några järnstänger blir en skojig tripod till läderelden

  • Svävande stenar

    Stenar i lera svävar bättre!

    Stenar är perfekta inredningsdetaljer, men vill man hänga upp dem på väggen så är det smart att efterapa dem i lera istället.

  • Stjärna av vass

    Gör en himmeli dekoration till dörr eller vägg.

    Med inspiration från det traditionella himmeli hantverket tillverkar Lee en dörr- eller väggdekoration av vass i form av en stjärna.

  • Ketchup - såsernas sås

    "Ketchup har inte alltid lagats av tomater."

    Ketchup är en ostasiatisk kryddsås som under årens lopp anpassats till västerländsk smak genom stora mängder socker och vinäger. 1876 lanserades tomatketchupen som förändrade såsens popularitet för evigt.

  • Senap - en exklusiv krydda

    om senap

    Idag smetar vi senap på julskinkan, korven eller trycker en sträng ner i ärtsoppan utan att dess mer reflektera över att det faktiskt tog ett bra tag innan denna krydda nådde vanligt folk. Den industriella tillverkningen började först på 1920-talet och det var ytterligare några årtionden senare, med korvkioskerna, som kombinationen korv och senap blev ett måste.

  • Marije Vogelzang är formgivaren som ger ätandet mening

    Marije Vogelzang är världens första eating designer.

    Vi har alla ett ansvar för att försöka påverka det samhälle vi lever i och människorna runt omkring oss på ett positivt sätt. Så kan man sammanfatta den holländska formgivaren Marije Vogelzangs installationer och performancer kring ätandet som handling och ritual.

  • Framtiden blir grå och fylld med luft

    "I framtiden äter vi kikärter och ifrågasätter perfektionism

    När tiderna är sämre och vi känner oss pressade söker vi trygghet i det bekanta, till exempel husmanskost. När vi är tillfreds kräver vi nya, spektakulära matupplevelser. Den brittiske framtidsforskaren Morgaine Gaye försöker skapa prognoser för vad vi kommer att äta och hur vi vill uppleva ätandet i framtiden.

  • Köttallergi av fästingbett allt vanligare

    Dina nässelutslag kan vara tecken på köttallergi.

    Antalet köttallergiker stiger hela tiden. De flesta som är allergiska har blivit det efter fästingbett. Dina nässelutslag kan vara tecken på att du är allergisk.

  • Tiina Grönroos: Man kan vara vegan i februari också

    Veganmaten och -utmaningen gav mersmak.

    Det är varken svårt eller särskilt dyrt att äta veganmat. Men det gäller förstås att hålla extra koll på innehållsförteckningar, våga fråga restaurangpersonal och jämföra priser. Halvfabrikat och specialprodukter kostar, men det går att leva gott och billigt med hjälp av säsongens grönsaker, frukter, torkade bönor och linser. Dessutom har det varit roligt att pröva på nya recept och bekanta sig med nya råvaror. Sällan om någonsin har januari gått så snabbt som i år.

  • Veganmat allt vanligare i affärerna, priserna ändå höga

    Kan vara en snårig djungel att hitta veganmat i butiken.

    Vill man äta veganmat gäller det att kolla priser noga. Kilopriset på vissa bön- och havreprodukter är lika högt som på rostbiff och växtmjölken är flerfaldigt dyrare än vanlig komjölk. Efterfrågan på veganmat växer däremot hela tiden och så gör också utbudet säger köpmännen.

Nyligen publicerat - Mat och fritid